1. Valituksen tekeminen lentoyhtiön edustajalle
Ongelmatilanteessa pyydä ensin lennosta vastuussa olevaa lentoyhtiön edustajaa huolehtimaan oikeuksistasi. Jos lentoyhtiö ei tarjoa sovittuja tai laissa säädettyjä palveluja tai korvauksia, tee kirjallinen valitus lennosta vastuussa olevalle lentoyhtiölle mahdollisimman pian.
Jos lentosi oli osa valmismatkaa, korvausvelvollisuus saattaa olla sekä lentoyhtiöllä että valmismatkan järjestäjällä. Tee tarvittaessa reklamaatio molemmille, mutta huomioi, että et voi saada samasta asiasta korvausta kahteen kertaan.
Valitus kannattaa pitää asiallisena, ja siitä on käytävä selkeästi ilmi kuka valittaa, kenelle, mistä lennosta ja minkä vuoksi, mitä vaaditaan ja mihin vaatimus perustuu. Voit halutessasi käyttää apuna alla olevaa valituslomaketta. Jos matkatavarasi on hävinnyt tai vahingoittunut lennolla, katso valitusohjeet Matkatavarat-sivulta.
Reklamaatioapuri
Voit vaihtoehtoisesti käyttää EU:n valituslomaketta:
Lomake valituksen tekemiseksi lentoyhtiölle ja / tai kansalliselle valvontaelimelle
Englanninkielinen lomake
2. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan
Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota toivottua tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan, joka
- antaa neuvontaa ja sovitteluapua silloin, kun kyseessä on Suomessa toimipisteen omaava lentoyhtiöyhtiö tai kun kyseinen lento lähti Suomesta tai suuntautui Suomeen EU:n ulkopuolelta.
- antaa näkemyksen siitä, minkä valvontaviranomaisen ratkaistavaksi asia kannattaa saattaa.
- ohjaa tarvittaessa ottamaan yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, joka antaa neuvoja riitatilanteisiin silloin, kun kyseessä on ulkomainen lentoyhtiö jolla ei ole toimipaikkaa Suomessa tai ulkomaalainen valittaa suomalaisesta lentoyhtiöstä.
3. Tee ilmoitus asiaa valvovalle viranomaiselle
Jos lentoyhtiö ei suostu vieläkään vaatimuksiisi, voit tehdä valituksen asiaa valvovalle viranomaiselle. EU-asetuksen mukaisia lentomatkustajan oikeuksia (lennon peruuntuminen, viivästyminen tai lennolle pääsyn epääminen) koskeva valitus on kohdistettava valvontaviranomaiselle siihen EU:n jäsenmaahan, jossa epäkohta tapahtui.
Jos lento saapui EU:n ulkopuolelta EU-maahan ja lennosta vastaa EU-maan lentoyhtiö, valitus kannattaa kohdentaa ensi sijassa lennon määränpäänä olevaan EU-maahan. Valitus kannattaa tehdä englanniksi tai kyseisen jäsenmaan kielellä.
Jos vaadit myös vahingonkorvausta peruutuksen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta, ota huomioon, että monet viranomaiset toisissa EU-maissa eivät välttämättä ole toimivaltaisia käsittelemään näitä vaatimuksia, koska ne perustuvat eri lainsäädäntöön kuin EU-asetus.
Lomake valituksen tekemiseksi lentoyhtiölle ja / tai kansalliselle valvontaelimelle
Englanninkielinen lomake
EU-maiden valvontaviranomaisten yhteystiedot
Valvontaviranomaiset Suomessa: