Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Matkustaminen ja liikenne
  • Lentomatkustajan oikeudet
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/valitus-yritykselle-tai-viranomaiselle/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Matkustaminen ja liikenne
  • Lentomatkustajan oikeudet
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Matkustaminen ja liikenne
      • Matkapaketit
      • Lentomatkustajan oikeudet
        • Lennon peruuntuminen
        • Lennon viivästyminen
        • Matkatavarat
        • Lennolle pääsyn epääminen
        • Matkustusluokan muuttuminen
        • Vammaiset ja liikuntarajoitteiset
        • Valituksen tekeminen
      • Junamatkat
      • Linja-automatkat
      • Laivamatkat
      • Taksimatkat
    • Ohjeet matkoja järjestäville
    • Vakuusrekisteri
  • Kilpailuasiat

Valituksen tekeminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

1. Valituksen tekeminen lentoyhtiön edustajalle

Ongelmatilanteessa pyydä ensin lennosta vastuussa olevaa lentoyhtiön edustajaa huolehtimaan oikeuksistasi. Jos lentoyhtiö ei tarjoa sovittuja tai laissa säädettyjä palveluja tai korvauksia, tee kirjallinen valitus lennosta vastuussa olevalle lentoyhtiölle mahdollisimman pian.

Jos lentosi oli osa valmismatkaa, korvausvelvollisuus saattaa olla sekä lentoyhtiöllä että valmismatkan järjestäjällä. Tee tarvittaessa reklamaatio molemmille, mutta huomioi, että et voi saada samasta asiasta korvausta kahteen kertaan.

Valitus kannattaa pitää asiallisena, ja siitä on käytävä selkeästi ilmi kuka valittaa, kenelle, mistä lennosta ja minkä vuoksi, mitä vaaditaan ja mihin vaatimus perustuu. Voit halutessasi käyttää apuna alla olevaa valituslomaketta. Jos matkatavarasi on hävinnyt tai vahingoittunut lennolla, katso valitusohjeet Matkatavarat-sivulta.

Reklamaatioapuri

Voit vaihtoehtoisesti käyttää EU:n valituslomaketta:
Lomake valituksen tekemiseksi lentoyhtiölle ja / tai kansalliselle valvontaelimelle
Englanninkielinen lomake

2. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

Jos valitus lentoyhtiölle ei tuota toivottua tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan, joka

  • antaa neuvontaa ja sovitteluapua silloin, kun kyseessä on Suomessa toimipisteen omaava lentoyhtiöyhtiö tai kun kyseinen lento lähti Suomesta tai suuntautui Suomeen EU:n ulkopuolelta.
  • antaa näkemyksen siitä, minkä valvontaviranomaisen ratkaistavaksi asia kannattaa saattaa. 
  • ohjaa tarvittaessa ottamaan yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, joka antaa neuvoja riitatilanteisiin silloin, kun kyseessä on ulkomainen lentoyhtiö jolla ei ole toimipaikkaa Suomessa tai ulkomaalainen valittaa suomalaisesta lentoyhtiöstä.   

3. Tee ilmoitus asiaa valvovalle viranomaiselle

Jos lentoyhtiö ei suostu vieläkään vaatimuksiisi, voit tehdä valituksen asiaa valvovalle viranomaiselle. EU-asetuksen mukaisia lentomatkustajan oikeuksia (lennon peruuntuminen, viivästyminen tai lennolle pääsyn epääminen) koskeva valitus on kohdistettava valvontaviranomaiselle siihen EU:n jäsenmaahan, jossa epäkohta tapahtui.

Jos lento saapui EU:n ulkopuolelta EU-maahan ja lennosta vastaa EU-maan lentoyhtiö, valitus kannattaa kohdentaa ensi sijassa lennon määränpäänä olevaan EU-maahan. Valitus kannattaa tehdä englanniksi tai kyseisen jäsenmaan kielellä.

Jos vaadit myös vahingonkorvausta peruutuksen tai viivästyksen aiheuttamasta vahingosta, ota huomioon, että monet viranomaiset toisissa EU-maissa eivät välttämättä ole toimivaltaisia käsittelemään näitä vaatimuksia, koska ne perustuvat eri lainsäädäntöön kuin EU-asetus.

Lomake valituksen tekemiseksi lentoyhtiölle ja / tai kansalliselle valvontaelimelle
Englanninkielinen lomake
EU-maiden valvontaviranomaisten yhteystiedot

Valvontaviranomaiset Suomessa: 

  • Kuluttajariitalautakunta, ratkaisee Suomessa yksittäisiä riita-asioita koskevat valitukset.
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto, valvoo mm. Suomessa toimivien lentoyhtiöiden markkinointia ja sopimusehtoja. Virasto ei käsittele yksittäisiä riita-asioita. 
  • Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, valvoo lentoliikenteen turvallisuutta. Liikematkustajat voivat ongelmatilanteissa kääntyä Trafin puoleen.

Asiasanat: Korvaus, Lento, Matka, Reklamaatio, Valitus, Viivästys, Virhe, Ylivaraus
Päivitetty 10.3.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Lentoyhtiöiden yhteystiedot

  • The European Regions Airline Association (ERA)
  • The International Air Carrier Associations (IACA)
  • The Worldwide Association of Airlines (IATA)
Päivitetty 10.3.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV