Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Betalningsdröjsmål och indrivning
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/betalning-rakningar-och-indrivning/betalningsdrojsmal-och-indrivning/reklamation-om-omotiverad-faktura-och-indrivning/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Betalningsdröjsmål och indrivning
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Ekonomiplanering
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
      • Reklamation om omotiverad faktura och indrivning
      • Indrivningskostnader och indrivningsprocessen
      • Exempel på indrivningskostnader
      • Betalningsarrangemang
      • Betalningsanmärkningar
      • Företagarens betalningssvårigheter
    • Preskribering av skuld
    • Krediter
    • Val av betalningssätt
    • Tilläggsavgifter och rabatt
    • Tidpunkt för betalning av faktura
    • Granskning av faktura
    • Kvitto
    • Försvunnet betalkort
    • Ekonomi- och skuldrådgivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Reklamation över omotiverad faktura eller indrivning

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Du kan reklamera till avsändaren av en faktura eller indrivningsbolaget för oklara eller omotiverade fakturor. Du kan även kräva ersättning för ekonomisk skada till följd av ett felaktigt krav. Om du ska lämna en reklamation kan du använda reklamationsblanketterna på vår webbplats.

Du kan kräva:

  • Att en omotiverad fakturering eller indrivning upphör.
  • Återbetalning av ett belopp vars fakturering är omotiverad.
  • Återbetalning av oskäliga eller onödiga indrivningskostnader. Enligt god indrivningssed är omotiverade indrivningsåtgärder bland annat följande:
    • Indrivningen per brev förlängs obefogat genom att konsumenten tillsänds för många betalningskrav. Om fordringsägaren skickar fler än två betalningskrav ska det finnas ett särskilt skäl som beror på indrivningen och som framgår av betalningskravet.
    • Indrivningen per brev fortsätter, utan hänsyn till konsumentens motiverade invändningar eller tillförlitliga utredningar om betalningsoförmåga. En indrivningsbyrå är skyldig att på eget initiativ granska en fordrans giltighet, till exempel i en situation där fordringsägaren länge förhållit sig passiv eller när gäldenären är minderårig.
    • En betalningsplan som gjorts upp av fordringsägaren, om betalningsplanen har gjorts upp utan att kontrollera att gäldenären sannolikt kan följa den.
  • ersättning för ekonomisk skada till följd av den obefogade indrivningen. Du kan till exempel kräva
    • ersättning för kostnader, bland annat telefon- och portokostnader, som uppstår på grund av utredning av ett bristfälligt, otydligt eller obefogat krav.
    • ersättning för ekonomisk skada med direkt orsakssamband till den felaktiga indrivningen. Sådan ekonomisk skada är exempelvis rättegångskostnader, om indrivningsbyrån inte har skickat ett skriftligt betalningskrav innan behandlingen förts till domstol.

Utnyttja reklamationsblanketten när du gör en reklamation

Bifoga kopior av brev, kvitton och andra dokument som visar den felaktiga faktureringen eller indrivningen. Behåll alltid originaldokumenten. Behåll också en kopia på den reklamation du skickar in. Du kan fylla i Word-formuläret på din dator och skriva ut det. Formuläret i PDF-format kan du endast skriva ut och fylla i för hand.

Reklamation till företag för omotiverad fakturering (word)Reklamation till företag för omotiverad fakturering (pdf)  

Reklamation till borgenär eller indrivningsbyrå gällande fel i indrivning (word) 
Reklamation till borgenär eller indrivningsbyrå gällande fel i indrivning (pdf)

Om du inte får något svar från fordringsägaren eller du inte kommer överens om en lösning med fordringsägaren ska du inte vänta utan föra ärendet vidare. Om ett ärende bestrids i domstol, hos konsumenttvistenämnden eller i andra tvistlösningsorgan, avbryts indrivningen till den del fordran har bestridits.

Du får personlig rådgivning, anvisningar och medlingshjälp från konsumentrådgivningen.
Konsumentrådgivningen

Indrivning får inte ske med påtryckningar och hot

Indrivningen måste skötas sakligt. Den får inte leda till onödigt besvär för gäldenären, och gäldenärens privata sfär får inte kränkas. Indrivaren får inte heller framföra obefogade hot. Det är bl.a. förbjudet att:

  • hota med att berätta om betalningssvårigheterna till gäldenärens närstående, arbetsgivare eller andra utomstående
  • ge felaktig information om följderna av att en betalning försummas, till exempel genom att i kravbrevet meddela att "om betalning inte sker på förfallodagen antecknas gäldenären i kreditupplysningsregistret"
  • skicka indrivningsbreven i kuvert som klart visar att försändelsen är ett indrivningsärende
  • göra indrivningsbesök eller ringa upp i indrivningssyfte kl. 20–7 eller under helger
  • kombinera indrivningen med försäljningsfrämjande åtgärder, så att gäldenärens ansträngda situation utnyttjas.  

Den som uppsåtligen bryter mot god indrivningssed eller som under indrivningen förfar med grov oaktsamhet gör sig skyldig till indrivningsförseelse. Du kan polisanmäla förfarandet.


Nyckelord: Ersättning, Indrivning, Reklamation
Uppdaterad 26.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 26.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV