Du kan reklamera till avsändaren av en faktura eller indrivningsbolaget för oklara eller omotiverade fakturor. Du kan även kräva ersättning för ekonomisk skada till följd av ett felaktigt krav. Om du ska lämna en reklamation kan du använda reklamationsblanketterna på vår webbplats.
Du kan kräva:
- Att en omotiverad fakturering eller indrivning upphör.
- Återbetalning av ett belopp vars fakturering är omotiverad.
- Återbetalning av oskäliga eller onödiga indrivningskostnader. Enligt god indrivningssed är omotiverade indrivningsåtgärder bland annat följande:
- Indrivningen per brev förlängs obefogat genom att konsumenten tillsänds för många betalningskrav. Om fordringsägaren skickar fler än två betalningskrav ska det finnas ett särskilt skäl som beror på indrivningen och som framgår av betalningskravet.
- Indrivningen per brev fortsätter, utan hänsyn till konsumentens motiverade invändningar eller tillförlitliga utredningar om betalningsoförmåga. En indrivningsbyrå är skyldig att på eget initiativ granska en fordrans giltighet, till exempel i en situation där fordringsägaren länge förhållit sig passiv eller när gäldenären är minderårig.
- En betalningsplan som gjorts upp av fordringsägaren, om betalningsplanen har gjorts upp utan att kontrollera att gäldenären sannolikt kan följa den.
- ersättning för ekonomisk skada till följd av den obefogade indrivningen. Du kan till exempel kräva
- ersättning för kostnader, bland annat telefon- och portokostnader, som uppstår på grund av utredning av ett bristfälligt, otydligt eller obefogat krav.
- ersättning för ekonomisk skada med direkt orsakssamband till den felaktiga indrivningen. Sådan ekonomisk skada är exempelvis rättegångskostnader, om indrivningsbyrån inte har skickat ett skriftligt betalningskrav innan behandlingen förts till domstol.
Utnyttja reklamationsblanketten när du gör en reklamation
Bifoga kopior av brev, kvitton och andra dokument som visar den felaktiga faktureringen eller indrivningen. Behåll alltid originaldokumenten. Behåll också en kopia på den reklamation du skickar in. Du kan fylla i Word-formuläret på din dator och skriva ut det. Formuläret i PDF-format kan du endast skriva ut och fylla i för hand.
Reklamation till företag för omotiverad fakturering (word)Reklamation till företag för omotiverad fakturering (pdf)
Reklamation till borgenär eller indrivningsbyrå gällande fel i indrivning (word)
Reklamation till borgenär eller indrivningsbyrå gällande fel i indrivning (pdf)
Om du inte får något svar från fordringsägaren eller du inte kommer överens om en lösning med fordringsägaren ska du inte vänta utan föra ärendet vidare. Om ett ärende bestrids i domstol, hos konsumenttvistenämnden eller i andra tvistlösningsorgan, avbryts indrivningen till den del fordran har bestridits.
Du får personlig rådgivning, anvisningar och medlingshjälp från konsumentrådgivningen.
Konsumentrådgivningen
Indrivning får inte ske med påtryckningar och hot
Indrivningen måste skötas sakligt. Den får inte leda till onödigt besvär för gäldenären, och gäldenärens privata sfär får inte kränkas. Indrivaren får inte heller framföra obefogade hot. Det är bl.a. förbjudet att:
- hota med att berätta om betalningssvårigheterna till gäldenärens närstående, arbetsgivare eller andra utomstående
- ge felaktig information om följderna av att en betalning försummas, till exempel genom att i kravbrevet meddela att "om betalning inte sker på förfallodagen antecknas gäldenären i kreditupplysningsregistret"
- skicka indrivningsbreven i kuvert som klart visar att försändelsen är ett indrivningsärende
- göra indrivningsbesök eller ringa upp i indrivningssyfte kl. 20–7 eller under helger
- kombinera indrivningen med försäljningsfrämjande åtgärder, så att gäldenärens ansträngda situation utnyttjas.
Den som uppsåtligen bryter mot god indrivningssed eller som under indrivningen förfar med grov oaktsamhet gör sig skyldig till indrivningsförseelse. Du kan polisanmäla förfarandet.