Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Krediter
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/betalning-rakningar-och-indrivning/krediter/kreditens-pris/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Krediter
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Ekonomiplanering
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Preskribering av skuld
    • Krediter
      • Kreditordlista
      • Kreditens pris
      • Kreditavtal
      • Kreditgivarens ansvar
      • Rätt att annullera krediten
      • Förtidsbetalning av kredit
      • Förhindrande av användning av kredit
      • Uppsägning av kredit
      • Omotiverade kostnader för krediter
      • Kreditens betalningsarrangemang
      • Jämkning av snabblån
    • Val av betalningssätt
    • Tilläggsavgifter och rabatt
    • Tidpunkt för betalning av faktura
    • Granskning av faktura
    • Kvitto
    • Försvunnet betalkort
    • Ekonomi- och skuldrådgivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Kreditens pris

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Krediter tillhandahålls med många olika villkor och priser. Därför lönar det sig att jämföra och utvärdera lånealternativen också med tanke på din egen återbetalningsförmåga.

Kostnaderna för konsumentkrediter varierar mycket. Utöver lånet består kreditens pris av räntor, avgifter och övriga betalningar. Hit hör bl.a.

  • nominell ränta, som vanligtvis utgörs av marknadsräntan (i allmänhet 1, 3 eller 12 månaders euribor eller bankernas primeränta) samt en kundspecifik marginal som beräknas utöver räntan
  • kostnader för beviljande av kredit
  • kostnader för beviljande av fortlöpande kredit samt årsavgifter
  • behandlingsavgifter
  • övriga avgifter, t.ex. avbetalningstillägg

Förutom dessa inverkar också kredittidens längd och återbetalningssättet på kostnaderna för krediterna. Huvudregeln är att krediten blir dyrare ju längre kredittiden är.

Jämför krediternas priser

Kostnaderna enligt olika offerter kan jämföras med hjälp av den effektiva ränta och de övriga kostnaderna.

Innan du tar kredit bör du också få uppgifterna om krediten av kreditgivaren på blanketten ”standardiserad europeisk kreditinformation”. Syftet med blanketten är uttryckligen att göra det lättare att jämföra olika krediter.Blanketten ”standardiserad europeisk konsumentkreditinformation”

Konsumentkreditens effektiva ränta enligt konsumentskyddslagen anges i procent. Ju större den effektiva räntan är, desto dyrare är krediten.

Fortlöpande krediter används en exempelklausul som anger det typiska kreditbelopp som använts vid kalkyleringen (vanligtvis 1500 €) och den motsvarande effektiva räntan.

Engångskredit återbetalas i sin helhet inom en överenskommen tid. Om engångskrediten erbjuds för en viss produkt vars kontantpris är angivet, ska konsumenten förutom den effektiva räntan få information om helhetskostnaderna för kreditköpet.

Du kan ställa exempelvis en bil, bostad eller annan förmögenhet som säkerhet för krediten. Om du inte kan återbetala krediten enligt överenskommelse, täcks återbetalningen med den förmögenhet som du har ställt som säkerhet och som du eventuellt tvingas sälja. Säkerheten täcker inte alltid hela lånet, utan du kan fortfarande ha skuld kvar.

Reglering som begränsar priset på krediten

  • Om kreditavtalet har ingåtts 1.9.2019 eller senare, får räntan på den kredit som konsumenten utnyttjar inte överstiga 20 procent. Om konsumenten enligt ett avtal som ingåtts 1.9.2019 eller senare ska betala andra kreditkostnader än räntekostnader för den kredit som konsumenten utnyttjar, får beloppet av dessa kostnader per dag inte överstiga 0,01 procent av det kreditbelopp eller den kreditgräns som anges i kreditavtalet under kreditavtalets giltighetstid. Beloppet av andra kreditkostnader än räntekostnader för den kredit som konsumenten utnyttjar får dock aldrig överstiga 150 euro per år. Gränsen för maximibeloppet av kostnaderna per år fungerar som ett tak i sista hand och tillämpas inte om maximibeloppet per dag för andra kreditkostnader än räntekostnaderna för krediten är mindre än 150 euro per år.

    Prisregleringen som trädde i kraft 1.9.2019 tillämpas inte på bostadskrediter med realsäkerhet och inte heller på avbetalningsköp som gäller trafikmedel, om inte konsumenten på grundval av avtalet om avbetalningsköp också har rätt att ta ut penningmedel.

  • Om kreditavtalet har ingåtts före 1.9.2019, omfattas det inte av de nya begränsningarna som nämns ovan, men det gamla räntetaket som begränsar kreditens effektiva årsränta tillämpas på kreditavtalet. Enligt det gamla räntetaket får kreditens effektiva årsränta vara högst referensräntan utökad med 50 procentenheter om kreditbeloppet eller kreditgränsen är under 2 000 euro. Detta räntetak gäller inte nyttighetsbundna krediter, vilka kan användas endast för betalning av varor eller tjänster.

Textmeddelanden med tilläggsavgift förbjudna 

Det är förbjudet med tilläggsavgifter för textmeddelandetjänster eller andra meddelandetjänster i all marknadsföring av krediter och i ärenden som rör ett kreditförhållande. Kreditgivaren får inte uppbära textmeddelandeavgifter av konsumenten för meddelanden om bland annat låneansökan, om lånebeslut i form av ett bekräftelsemeddelande och om eventuell ändring av förfallodagen.


Nyckelord: Korko, Kredit, Pris, Vertailu
Uppdaterad 27.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 27.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV