Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • År 2014
    • År 2013
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Konkurrensärenden
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/konkurrensarenden/tillsyn-av-offentlig-upphandling/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Konkurrensärenden
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden
    • Karteller och andra horisontella konkurrensbegränsningar
    • Missbruk av dominerande ställning
    • Konkurrensbegränsningar i samband med leverans- och distributionsavtal
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tillsyn av offentlig upphandling
    • Internationellt samarbete
    • Lagstiftning och riktlinjer
    • Påföljdsavgift

Tillsyn av offentlig upphandling

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

KKV övervakar iakttagandet av lagstiftningen om offentlig upphandling. Syftet med tillsynen är att säkerställa centrala principer med tanke på det allmänna intresset samt en effektiv användning av skattebetalarnas medel och allmänna medel, såsom öppna förfaranden för offentlig upphandling och icke-diskriminering och effektivt genomförda konkurrensutsatta upphandlingsförfaranden.

Viktiga bestämmelser finns i

  • lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016)
  • lagen om upphandling inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (1398/2016) (s.k. upphandlingslagen för särskilda sektorer)
  • 30 a § 2 mom. i konkurrenslagen (tillämpning av bestämmelserna i konkurrenslagen på snedvridningar av konkurrensen vid upphandling i anknutna dvs. separata enheter som den upphandlande enheten har bestämmande inflytande över)
  • 50 § i kommunallagen (förhållandet mellan kommunernas samarbete och upphandlingslagstiftningen)
  • 126 § i kommunallagen (kommunens verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden)
  • 127 § i kommunallagen (undantag från bolagiseringsskyldigheten)
  • 174 § i lagen om offentlig upphandling (lagens övergångsbestämmelser, bl.a. ikraftträdande för gränsvärden för upphandling hos anknutna enheter och gränsvärden för övergångstiden för särskilda sektorer)

Upphandlingslagstiftningen baserar sig på Europaparlamentets och rådets direktiv om offentlig upphandling och om koncessioner (2014/23-25/EU).

Tillsynsobjekt, tillsynens karaktär och påföljder för förseelser

KKV övervakar iakttagandet av hela upphandlingslagen, men fokuserar på det väsentliga i tillsynen och undviker onödigt inflexibel och tung behandling. Tillsynen riktas till de upphandlande enheternas verksamhet.

I första hand ingrips med tillsynen i direktupphandlingar som gjorts helt utan hänsyn till bestämmelserna i lagen och som inte annonserats över huvud taget samt andra upphandlingar som kan jämställas med betydande direktupphandlingar, där förfarandet varit grovt felaktigt eller diskriminerande. I enlighet med regeringens proposition (RP 108/2016 rd) är centrala lagstridigheter till exempel försummelse att inte konkurrensutsätta eller annonsera upphandlingar (lagstridig direktupphandling), förhindrande av leverantörers deltagande i anbudstävlingar och medvetet utarbetande av bristfälliga upphandlingsannonser så att fördelarna med konkurrensutsättning inte uppnås.

Tillsynen har tre huvuddrag:

  1. förfarande för förvaltningsklagan som avses i 8 a kap. i förvaltningslagen och enligt vilket ämbetsverket kan ge den upphandlande enheten administrativ styrning, 
  2. påföljder enligt förbud mot olaglig direktupphandling som avses i 140 § i upphandlingslagen och framställning till marknadsdomstolen som avses i 141 § (ineffektivitet, påföljdsavgift, förkortning av avtalsperioden, upphävande av upphandlingsbeslut), och
  3. rapportering om lagstridiga eller skadliga förfaranden som upptäckts i tillsynen (144 § i upphandlingslagen) genom vilken ministeriet kan få kännedom om problem med systemet.

Enligt regeringens proposition hänför sig de påföljder som avses i 140 och 141 § i upphandlingslagen direktupphandling som har gjorts utan en lagstadgad grund. Om upphandlingen har gjorts på något annat sätt än som direktupphandling, men där upphandlingsenheten i övrigt har handlat lagstridigt, kan ämbetsverket använda administrativ styrning i enlighet med 8 a kap. i förvaltningslagen. Administrativ styrning kan också användas när det är frågan om direktupphandling, men där det med hänsyn till ärendets art och omfattning eller med anledning av hänsyn till det allmänna intresset inte är nödvändigt att använda de påföljder som avses i 140 och 141 § i upphandlingslagen. 

KKV:s tillsyn inverkar inte på anbudsgivares och övriga parters möjligheter att söka ändring enligt lagstadgade förfaranden för ändringssökande eller andra parters möjligheter att anföra förvaltningsklagan hos andra myndigheter enligt förvaltningslagen. KKV:s tillsyn ersätter inte det lagstadgade förfarandet för ändringssökande, och syftet med KKV:s tillsynsbehörighet är enligt regeringens proposition (RP 108/2016 rd) inte att KKV ska söka ändring i fel i upphandlingsförfaranden för anbudsgivares eller andra parters räkning.

Prioritering

Riksdagens ekonomiutskott (EkUB 31/2016 rd) anser i sitt betänkande ”att det är viktigt att tillsynsmyndighetens resurser riktas till de förseelser som är väsentligast med tanke på lagstiftningens syften”. Regeringens proposition (RP 108/2016 rd) är på samma linje: ”Bestämmelsen ger verket omfattande frihet att välja vilka ärenden som tas upp till omfattande eller detaljerad behandling”.

Ämbetsverket iakttar dessa principer. De knappa resurserna riktas till väsentliga ärenden med tanke på deras ekonomiska eller principiella betydelse. Det är viktigt att utveckla förvaltnings- och rättspraxis som förebygger förseelser och försummelser.

KKV bedömer behovet av att precisera och offentliggöra principerna för prioritering när ämbetsverket fått tillräcklig erfarenhet av tillsynen och karaktären hos uppdagade förseelser eller försummelser.

Åtgärdsbegäran

Var och en som anser att en upphandlande enhet har förfarit i strid med upphandlingslagstiftningen kan begära att KKV vidtar åtgärder (139 § 2 mom. i upphandlingslagen). Eftersom offentlig upphandling handlar om användning av offentliga medel är det inte motiverat att enbart klagomål av företag som upplever sig ha blivit orättvist behandlade i upphandlingsförfarandet kan behandlas i detalj.

Det är viktigt att KKV får så detaljerade uppgifter som möjligt i åtgärdsbegäran om varför förfarandet anses vara felaktigt, vilken upphandlande enhet det handlar om och när det felaktiga förfarandet inträffat. Ämbetsverket är medvetet om att inlämnandet av åtgärdsbegäran kan vara en känslig fråga. I sådana situationer kan KKV till exempel föra muntliga diskussioner.

Ansökan om åtgärder i upphandlingsärenden

Kontakt i tillsynsärenden avseende offentlig upphandling

Direktör Arttu Juuti, tfn 029 505 3614, forskningschef Max Jansson,
tfn. 029 505 3688, fornamn.efternamn@kkv.fi

📱 Samtalspriser

Priset för att ringa och stå i kö till 0295-nummer är från en trådtelefon samma som lokalnätavgiften (lna) och från en mobiltelefon samma som mobilsamtalsavgiften (msa).

Taxan fastställs på basen av det anslutningsavtal man har. Utöver den tidsbaserade avgiften kan operatören även debitera en öppningsavgift för samtalet. Samtalen inkluderas i allmänhet inte i s.k. samtalspaket.


Nyckelord: Främjande av konkurrens, Konkurrenslag, Konkurrensrätt, Konkurrensövervakning, Offentlig upphandling, Prisanmälning, Tip-off, Övervakning
Uppdaterad 3.4.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

Tipsa oss

  • Tipsa oss om en kartell eller konkurrensbegränsning
  • Var den första att lämna kartellen
  • Lämna tips om olaglig direkt upphandling

Meddelanden

KKV yrkar på sammanlagt 160 000 euro i påföljdsavgifter för HUS för olaglig direktupphandling
22.11.2019
KKV gav Länsi-Pohja sjukvårdsdistrikt en anmärkning som gällde underlåtenhet att följa upphandlingslagen
14.10.2019
Marknadsdomstolen avvisade KKV:s framställan om direktupphandling – tidsmässig behörighet saknades
25.9.2019
Uppdaterad 3.4.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • © KKV