Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Barnet som konsument
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/barnet-som-konsument/marknadsforingens-metoder/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Barnet som konsument
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
    • Avtal
    • Att häva ett köp
    • Garanti
    • Uppgift om tvistlösningsorgan
    • Näthandel, postorder- och telefonförsäljning (Distansförsäljning)
    • Åldringar
    • Barnet som konsument
      • Minderårig köpare
      • Mobilspel och internet
      • Reklam
      • Marknadsföringens metoder
      • Skolor och daghem
    • Bedrägerier
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Hemförsäljning
    • Avgiftsbelagd kundservice
    • Television
    • Kanalpaket
    • Bostadsköp
    • Att hyra en bostad
    • Byggandet och renovering
    • Elavtal
    • Sotning
    • Avtal om gymmedlemskap
    • Presenter och presentkort
    • Konkurser
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Föräldrar kan ingripa vid osaklig marknadsföring till barn

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Föräldrarna har också i sin egenskap som fostrare rätt att besluta om familjens anskaffningar utan att man i marknadsföringen direkt vädjar till barnet och försöker få barnet att påverka föräldrarnas beslut.

Man bryter mot föräldrarnas rätt att uppfostra sina barn om man i reklam som riktar sig till barn

  • använder ord som kan anses vara en direkt uppmaning till inköp, såsom ”köp, "pröva", "du får", "du upplever”
  • uppmanar barnet att övertala föräldrarna att köpa varan
  • kombinerar varan med spel, seriefigurer, leksaker på köpet och tävlingar som väcker intresse hos barn

Dold reklam är aldrig acceptabelt

Som förälder behöver man aldrig acceptera reklam där dolda marknadsföringsbudskap utnyttjar barns naivitet och bristande förmåga att förstå reklamen.

Man måste tydligt kunna skilja marknadsföring från annan underhållning för barn. Marknadsföring till barn är olämplig till exempel om:

  • den är kamouflerad som en tävling, tecknad serie eller aktivitetssida
  • den förekommer till exempel i ett internetspel, tv-program eller annan underhållning.

Om ett företag sponsrar ovannämnda tidsfördriv eller evenemang för barn har sponsorn rätt att få sin logotyp synlig i anslutning till projektet, men det är inte tillåtet att till dem förbinda sponsorns reklam som intresserar barn.

Telefonförsäljare och direktmarknadsförare ska lämna barn ifred

Föräldrarna har rätt att bestämma över vad familjen köper utan att man åsidosätter föräldrarnas uppfostringsrätt genom att hänvisa till barnen.

Det är inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till barn under 15 år utan godkännande av föräldrarna, till exempel via telefonförsäljning. Även tryckt reklam med en layout som är attraktiv för barn, men som är riktad till föräldrarna ses som direktmarknadsföring till barn.

Vad gäller barn mellan 15 och 17 år borde direktmarknadsföringen begränsa sig till produkter som kan köpas med fickpengar och som är lämpliga för åldersgruppen.

 Det lönar sig att uppmana en ung person att berätta för telefonförsäljare att hen är minderårig.

Webbreklam får inte locka till sådana köp med mobil som barn inte får göra

Företagen ansvarar för att webbplatser som riktar sig till barn inte innehåller olämpligt material.

Det lönar sig för föräldrar att ingripa i marknadsföringen om till exempel webbplatser som riktar sig till barn eller intresserar barn lockar barn att göra köp eller ingå andra avtal utan tillstånd av föräldrarna, till exempel att använda mobiltjänster.

Det är också nödvändigt för föräldrar att ingripa om barnen lockas att besöka webbplatser som inte är lämpliga för dem. Till exempel får länkarna på en webbplats med barnaktiviteter inte leda till innehåll som tydligt riktar sig till vuxna.

Samma sak gäller om barn uppmanas att dela uppgifter om sig själva, sin familj eller andra personer eller om barnet ombeds godkänna att direktmarknadsföring skickas till barnets e-postadress eller mobil. Då ska föräldrarna ingripa.

 Berätta för barnen att de ska berätta för föräldrarna om någon frågar efter deras uppgifter.

Berätta din åsikt

Om du upplever att en viss marknadsföring är olämplig eller en uppmaning om att uppge personuppgifter är osaklig eller om du upptäcker att ditt barn ombeds att uppge sina personuppgifter kan du kontakta marknadsföraren.
Reklamationsformulär (word)
Reklamationsformulär (pdf)

Om barnet ser eller hör direktmarknadsföring (via post, per telefon eller på elektronisk väg) kan du skydda barnet genom att kontakta marknadsföraren eller förbudstjänsterna för direktmarknadsföring.

Du kan fråga din telefonoperatör hur du kan begränsa inkommande samtal och sms till barnets mobil.

Du kan göra en anmälan om osaklig reklam till barn till myndigheterna. Du kan göra en anmälan

  • till konsumentombudsmannen, som övervakar marknadsföringen till barn
    Gör en anmälan till konsumentombudsmannen
  • till dataombudsmannens byrå i ärenden som gäller missbruk av personuppgifter eller andra dataskyddsförseelser
    Dataombudsmannen

Nyckelord: Konsumentombudsman, Marknadsföring, Marknadsföring, Minderårig
Uppdaterad 10.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

Riktlinjer

  • Minderåriga, marknadsföring och inköp
  • Barn och marknadsföringen av livsmedel

På andra webbplatser

  • Leksakers säkerhet (TUKES)
  • Barnombudsmannen
  • Finlands Föräldraförbund
  • Nätsäkerhetsarbete (Rädda Barnen rf)
  • Marknadsföring av alkohol och tobak (Valvira)
Uppdaterad 10.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV