Föräldrarna har också i sin egenskap som fostrare rätt att besluta om familjens anskaffningar utan att man i marknadsföringen direkt vädjar till barnet och försöker få barnet att påverka föräldrarnas beslut.
Man bryter mot föräldrarnas rätt att uppfostra sina barn om man i reklam som riktar sig till barn
- använder ord som kan anses vara en direkt uppmaning till inköp, såsom ”köp, "pröva", "du får", "du upplever”
- uppmanar barnet att övertala föräldrarna att köpa varan
- kombinerar varan med spel, seriefigurer, leksaker på köpet och tävlingar som väcker intresse hos barn
Dold reklam är aldrig acceptabelt
Som förälder behöver man aldrig acceptera reklam där dolda marknadsföringsbudskap utnyttjar barns naivitet och bristande förmåga att förstå reklamen.
Man måste tydligt kunna skilja marknadsföring från annan underhållning för barn. Marknadsföring till barn är olämplig till exempel om:
- den är kamouflerad som en tävling, tecknad serie eller aktivitetssida
- den förekommer till exempel i ett internetspel, tv-program eller annan underhållning.
Om ett företag sponsrar ovannämnda tidsfördriv eller evenemang för barn har sponsorn rätt att få sin logotyp synlig i anslutning till projektet, men det är inte tillåtet att till dem förbinda sponsorns reklam som intresserar barn.
Telefonförsäljare och direktmarknadsförare ska lämna barn ifred
Föräldrarna har rätt att bestämma över vad familjen köper utan att man åsidosätter föräldrarnas uppfostringsrätt genom att hänvisa till barnen.
Det är inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till barn under 15 år utan godkännande av föräldrarna, till exempel via telefonförsäljning. Även tryckt reklam med en layout som är attraktiv för barn, men som är riktad till föräldrarna ses som direktmarknadsföring till barn.
Vad gäller barn mellan 15 och 17 år borde direktmarknadsföringen begränsa sig till produkter som kan köpas med fickpengar och som är lämpliga för åldersgruppen.
Det lönar sig att uppmana en ung person att berätta för telefonförsäljare att hen är minderårig.
Webbreklam får inte locka till sådana köp med mobil som barn inte får göra
Företagen ansvarar för att webbplatser som riktar sig till barn inte innehåller olämpligt material.
Det lönar sig för föräldrar att ingripa i marknadsföringen om till exempel webbplatser som riktar sig till barn eller intresserar barn lockar barn att göra köp eller ingå andra avtal utan tillstånd av föräldrarna, till exempel att använda mobiltjänster.
Det är också nödvändigt för föräldrar att ingripa om barnen lockas att besöka webbplatser som inte är lämpliga för dem. Till exempel får länkarna på en webbplats med barnaktiviteter inte leda till innehåll som tydligt riktar sig till vuxna.
Samma sak gäller om barn uppmanas att dela uppgifter om sig själva, sin familj eller andra personer eller om barnet ombeds godkänna att direktmarknadsföring skickas till barnets e-postadress eller mobil. Då ska föräldrarna ingripa.
Berätta för barnen att de ska berätta för föräldrarna om någon frågar efter deras uppgifter.
Berätta din åsikt
Om du upplever att en viss marknadsföring är olämplig eller en uppmaning om att uppge personuppgifter är osaklig eller om du upptäcker att ditt barn ombeds att uppge sina personuppgifter kan du kontakta marknadsföraren.
Reklamationsformulär (word)
Reklamationsformulär (pdf)
Om barnet ser eller hör direktmarknadsföring (via post, per telefon eller på elektronisk väg) kan du skydda barnet genom att kontakta marknadsföraren eller förbudstjänsterna för direktmarknadsföring.
Du kan fråga din telefonoperatör hur du kan begränsa inkommande samtal och sms till barnets mobil.
Du kan göra en anmälan om osaklig reklam till barn till myndigheterna. Du kan göra en anmälan