Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Barnet som konsument
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/barnet-som-konsument/mobiltjanster-och-internet/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Barnet som konsument
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
    • Avtal
    • Att häva ett köp
    • Garanti
    • Uppgift om tvistlösningsorgan
    • Näthandel, postorder- och telefonförsäljning (Distansförsäljning)
    • Åldringar
    • Barnet som konsument
      • Minderårig köpare
      • Mobilspel och internet
      • Reklam
      • Marknadsföringens metoder
      • Skolor och daghem
    • Bedrägerier
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Hemförsäljning
    • Avgiftsbelagd kundservice
    • Television
    • Kanalpaket
    • Bostadsköp
    • Att hyra en bostad
    • Byggandet och renovering
    • Elavtal
    • Sotning
    • Avtal om gymmedlemskap
    • Presenter och presentkort
    • Konkurser
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Barn som användare av mobiltjänster och internet

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Minderåriga kan utan samtycke av vårdnadshavaren endast göra vanliga, obetydliga köp och nät- eller mobilvärlden utgör inget undantag från denna princip.

Även om föräldrarna ansvarar för kostnaderna för användning av en mobil enligt abonnemangsavtalet befrias inte operatörer eller företag som tillhandahåller mobiltjänster helt från sitt ansvar genom att hänvisa till föräldrarnas ansvar. Uppskattningen av gottgörelsebeloppet påverkas till exempel av om barn har lockats att handla eller uppmanats att köpa produkter exempelvis på webbplatser som når barn eller i spel som intresserar barn

Om oönskade inköp har gjorts, kan du vidta följande åtgärder:

  • Börja med att kontrollera kreditkorts- eller mobilabonnemangsfakturan för att se vilket företag som har gjort debiteringarna. Barnet kan vanligtvis tala om vilka spel hen har spelat eller vilka tjänster hen har köpt.
  • Ta kontakt med den instans som har gjort debiteringen så att en eventuell uppgörelse genom förlikning kan träffas. Tala om att du inte har gett tillstånd till inköpen eller varit medveten om dem och att en minderårig person har gett upphov till fakturan.

    Om samtalet inte leder till resultat, har konsumenten rätt att framföra sitt yrkande även till kreditkortsbolaget eller operatören, vilka tillsammans med leverantören har ett solidariskt ansvar för att reda ut problemsituationer.

    - Om kreditkortskontot har debiterats med beloppet, kan du lämna klagomål om saken även till kreditkortsbolaget som har debiterat kontot.
    - Om debiteringen skett i samband med abonnemangsfakturan, kan du lämna klagomål om saken även till operatören som debiterat beloppet.

    För att underlätta utredningen av eventuella konflikter lönar det sig att lämna in klagomålet skriftligen. Utnyttja uppgifter på våra webbsidor och reklamationsblanketter då du skriver reklamationsbrev.
    Lämna en reklamation till företaget
  • Var beredd på att du inte får full gottgörelse för det skedda, om din egen vårdslöshet har del i saken.

Om frågan inte kan lösas, kan du be om råd

  • hos konsumentrådgivningen som informerar om konsumentens rättigheter och står till tjänst med förlikningshjälp i tvister mellan konsumenter och företag.
  • av Konsumenteuropa, som bistår konsumenter i konsumentfrågor som gäller gränsöverskridande handel, när en produkt har köpts eller beställts utanför Finland i ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.

Handled ditt barn och undvik problem

Det lönar sig alltid att handleda och undervisa sitt barn i användningen av apparater och medier. Ge ditt barn handledning i hur man använder Internet och mobiltelefonen och kom överens om gemensamma spelregler. Handled barnen även i vad som är personlig information, hur denna skyddas på nätet och hur man undviker att sprida sina uppgifter.

Kom även ihåg att spel som köps till barnen och som är populära bland dem och spelas med mobila enheter och spelkonsoler, ofta innehåller avgiftsbelagda extrafunktioner.

Du kan undgå ekonomiska överraskningar på följande sätt:

  • Bedöm tillsammans risker och faror som är förknippade med avgiftsbelagda tjänster och spel. Tala om för barnet vilka av spelets funktioner som är avgiftsbelagda och kom överens om spelreglerna, bland annat om att barnet alltid måste be om föräldrarnas tillstånd till inköp. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, är det sällan sant. Om du beställer exempelvis ett gratis produktprov, ett förmånligt provpaket eller en märkesprodukt för 1 euro, går det ofta omärkligt så att beställningen i verkligheten blir mycket längre och dyrare – om du överhuvudtaget får produkten.
  • Observera att dina kreditkortsuppgifter vanligtvis sparas i samband med ett spelköp och att ditt barn kan förfoga över dem.
  • Förhindra användningen av ditt kreditkort eller abonnemang genom enhets- eller abonnemangsspecifika inställningar och enligt spelförsäljarens anvisningar. Du kan till exempel sätta in ett lösenord som berättigar till inköp via spelkontot eller en spärr som operatören erbjuder för abonnemang som används av minderåriga. De flesta spelleverantörer och operatorer har även särskilda för föräldrar avsedda webbplatser med anvisningar som du kan besöka.
  • Ta reda på avtalsvillkoren för det spel du köpt samt dess egenskaper. Kontrollera även vad som händer, om du försöker göra inköp inloggad i spelet.
  • Du kan också använda olika slags förbetalda och telefonanslutningar kort som kan köpas i kiosker och spelbutiker och användas för spelinköp endast till ett på förhand begränsat belopp.

Läs mer

Den part som är ansvarig för felet (Fel i en tjänst)
Fakturering (Telefon- och bredbandsabonnemang)
Näthandel (Konsumenteuropa i Finland)

 

 


Nyckelord: Marknadsföring, Minderårig, Mobilservice, Mobiltelefon, Mobiltelefon
Uppdaterad 18.2.2020 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

Rådgivning

  • Till konsumenter
  • Till företag

Riktlinjer

  • Minderåriga, marknadsföring och inköp
  • Barn och marknadsföringen av livsmedel
  • Skolsponsring och annan marknadsföring i skolorna
  • Samarbete mellan skolor och läroanstalter samt företag och samfund, marknadsföring och sponsring

På andra webbplatser

  • Leksakers säkerhet (TUKES)
  • Barnombudsmannen
  • Finlands Föräldraförbund
  • Nätsäkerhetsarbete (Rädda Barnen rf)
  • Marknadsföring av alkohol och tobak (Valvira)
Uppdaterad 18.2.2020 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV