Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Byggandet och renovering
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/byggandet-och-renovering/fuktproblem/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Byggandet och renovering
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
    • Avtal
    • Att häva ett köp
    • Garanti
    • Uppgift om tvistlösningsorgan
    • Näthandel, postorder- och telefonförsäljning (Distansförsäljning)
    • Åldringar
    • Barnet som konsument
    • Bedrägerier
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Hemförsäljning
    • Avgiftsbelagd kundservice
    • Television
    • Kanalpaket
    • Bostadsköp
    • Att hyra en bostad
    • Byggandet och renovering
      • Huspaket
      • Renovering
      • Fuktproblem
    • Elavtal
    • Sotning
    • Avtal om gymmedlemskap
    • Presenter och presentkort
    • Konkurser
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Fuktproblem

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Bostädernas fukt- och mögelproblem har blivit vanligare till följd av bl.a. utökat vattenbruk och ineffektiv ventilation.

Också läckage orsakar många problem i bostäder. Läckage kan bero på föråldrade rör eller hushållsmaskiners korroderade fogar, felaktiga installationsmetoder eller ovarsam användning av maskinerna.
 
Reparation av fuktskador:

  • Om du bor i ett husbolag, kontakta disponenten. Reparation av konstruktioner hör till husbolagets ansvar.
  • Om du bor i ett egnahemshus bör du genast vidta nödvändiga åtgärder.

Fuktskador orsakar inte genast mögel och hälsoproblem. Fuktskador orsakar inte genast mögel och hälsoproblem. Fuktskador måste dock snabbt genast åtgärdas för att undvika hälsoproblem i framtiden.

Förutsättningarna för att mögel ska växa är sporer, lämplig temperatur och framför allt tillräcklig fuktighet. I samband med reparationerna är det viktigt att klargöra orsakerna till problemen.

Identifiera fuktproblem i byggnader:

  • Lossnande av material (t.ex. målfärgens flagning eller bucklighet)
  • Färgförändrigar på ytorna (t.ex. mörknande av parkett och mörka fläckar på kakel)
  • Synlig mögelväxt, mögellukt (kan lukta som i källare, unken, stickande, söt, mm.)

Ta hand om och ta reda på följande saker:

  • Ta reda på (från servicemannen/serviceboken) var din bostads stängningsventil och linjens stängningsventiler befinner sig, så att vattnet kan stängas av i fall en större läcka uppstår
  • Kontrollera att våtutrymmens golvmattor och väggbeklädnader är hela och att plastmattornas/-tapeternas sömmar är tillräckligt täta
  • Kontrollera att rörens packningar är i skick samt att kranar och vattenlås är ordentligt fästade
  • Kontrollera om avloppen drar effektivt. Putsa vattenlås (golvbrunnar, tvättställ) regelbundet
  • Se till att vatten- och fuktisolering utförs korrekt när du gör/låter göra renoveringar
  • Rensa skräp från takrännor och stuprör i småhus
  • Placera tvättmaskinen och varmvattensbehållaren i utrymme som har golvbrunn. Placera ett säkerhetsunderlägg av plast under tvättmaskiner, så att läckage märks så snart som möjligt

Förhindra att det uppstår för mycket fukt:

  • Torka alltid golvkakel med en gummiskrapa efter att du har duschat eller på annat sätt blött ner golvet
  • Torka hellre tvätten i ett torrt utrymme i din bostad (på torkställning) än i tvättutrymmen, så att tvättens torktid förkortas
  • Undvik att fukta väggar och bänkar i bastun och vädra utrymmet väl efter bastubadning
  • Ta reda på och använd de fastställda ventilationsstiderna i flervåningshus. I allmänhet fungerar ventilationen med full effekt under några timmar på morgonen och kvällen, vid andra tider fungerar den med halv effekt.

En lämplig rumstemperatur är 21-22 grader. Vid temperaturer under 18 grader kan luftens relativa fuktighet bli så hög att svamp och andra mikroorganismer kan infestera byggnaderna.

Identifiera otillräcklig ventilation:

  • Ett pappersark hålls inte fast vid frånluftsventilen
  • Spegeln i tvättrummet blir immig när man duschar och imman går inte bort inom 10 minuter
  • Det finns en unken lukt i rummet
  • Det växer mögel på väggytorna, vid golv- och takkanter eller på vattenrören

Bostaden bör ventileras minst en gång varannan timme. Det lönar sig att fästa särskild uppmärksamhet vid bostadens tvättutrymmen, kök och sovrum, där största delen av fuktigheten från boende uppstår.

Ansvarsfördelning vid fuktskador i en aktielägenhet

Vid försäljning av en ny bostad ligger ansvaret på säljaren eller byggherren.

När det gäller en använd bostad kan renoveringskostnaderna fördelas mellan säljaren, bostadsaktiebolaget och i vissa fall även den första säljaren av bostaden. Säljaren är ansvarig om det har gått mindre än två år sedan affären och det handlar om ett fel enligt lagen om bostadsköp. Bostadsaktiebolaget ansvarar i regel för kostnaderna för reparation av byggnaderna.

Bostadens första säljare kan bli ansvarig för fel om skadan beror på ett konstruktionsfel som man inte hade kunnat upptäcka vid den årliga besiktningen. Ägaren till aktielägenheten kan då åberopa fel, även om han eller hon inte köpt lägenheten när den varit ny.

Ansvar för fuktskador i ett egnahemshus

Fuktskador som påträffas i ett gammalt hus berättigar inte automatiskt till ersättning från säljaren.

Vid utvärderingar av fel tar man förutom husets ålder även hänsyn till orsaken till fuktskadan, fuktskadans omfattning, uppgifter och bristande information från säljaren, omfattningen på reparationskostnaderna, uppgifter om marknadsföringen av fastigheten och huruvida det handlar om ett så kallat dolt fel.

Fuktskador ska emellertid alltid åtgärdas. Kontakta konsumentrådgivningen för att veta om det finns skäl att kräva gottgörelse av säljaren.
Konsumentrådgivningen


Nyckelord: Kosteusongelmat
Uppdaterad 9.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 9.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV