Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Byggandet och renovering
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/byggandet-och-renovering/renovering/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Byggandet och renovering
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
    • Avtal
    • Att häva ett köp
    • Garanti
    • Uppgift om tvistlösningsorgan
    • Näthandel, postorder- och telefonförsäljning (Distansförsäljning)
    • Åldringar
    • Barnet som konsument
    • Bedrägerier
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Hemförsäljning
    • Avgiftsbelagd kundservice
    • Television
    • Kanalpaket
    • Bostadsköp
    • Att hyra en bostad
    • Byggandet och renovering
      • Huspaket
      • Renovering
      • Fuktproblem
    • Elavtal
    • Sotning
    • Avtal om gymmedlemskap
    • Presenter och presentkort
    • Konkurser
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Renovering

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

En mindre renovering och ett stort reparationsbyggande lyckas om du:

  • planerar arbetet i förväg
  • anlitar nödvändiga experter för planeringen
  • gör en realistisk kostnadskalkyl
  • utreder finansieringen och din rätt till hushållsavdrag och andra stöd
  • utreder och skaffar nödvändiga tillstånd från byggnadstillsynsmyndigheten och gör anmälningar till bostadsaktiebolaget
  • begär offerter från flera renoveringsföretag eller entreprenörer
  • letar efter en pålitlig yrkesperson
  • ingår ett skriftligt avtal om renoveringen (se avtalsformuläret).

Du ska ta reda på vilka stöd du har rätt till innan renoveringen inleds. Du kan till exempel få:

  • stöd för reparation av bostäder för funktionshindrade eller äldre
  • hushållsavdrag ifall renoveringsfirman är införd i förskottsuppbördsregistret. I patent- och registerstyrelsens och skatteförvaltningens gemensamma företagsdatasystem kan du söka information om bland annat huruvida ett företag är infört i förskottsuppbördsregistret.

Anbud

Att förnya kaklen i den mindre toaletten eller att slipa parketten i bostaden räknas som en liten renovering. En muntlig offert från ett renoveringsföretag kan vara nog vid renoveringar på några hundra euro, men också nu är det skäl att göra upp ett skriftligt avtal om utförandet av arbetet.

Att reparera konstruktionerna i ett egnahemshus, förnya värmesystemet eller låta stenlägga en stor gårdsplan är redan ett så dyrt arbete att det är viktigt att man gör upp en skriftlig anbudsförfrågan och ett skriftligt avtal.

Det lönar sig att begära anbud från flera entreprenörer. På detta sätt klargör du prisnivån och får en uppfattning om entreprenörens tillförlitlighet.

Det är skäl att göra upp skriftliga anbudsförfrågningar. Då det gäller stora projekt kan det faktum att du inte får en skriftlig offert väcka farhågor gällande företagets tillförlitlighet. Det lönar sig också att be om skriftliga svar. I anbudsförfrågan bör man åtminstone

  • berätta om arbetets innehåll
  • be om offert och faktureringsgrunder
  • berätta om preliminär tidtabell
  • berätta när offerten senast skall lämnas
  • kontrollera möjligheten att få hushållsavdrag

Det lönar sig att personligen träffa renoveraren innan man ingår ett avtal. Ofta hittar man en bra renoverare på basis av rekommendationer från vänner och bekanta. Kontrollera de rekommendationer du har fått genom att kontakta tidigare kunder. Om du väljer en renoveringsföretagare som ”lär ha gjort ett jobb någon gång för grannens småkusin”, om du inte skriftligt kommer överens om ett slutligt pris och ett datum då arbetet skall vara klart och du gör upp om att betala ”utan kort” är du ute på svag is i fall av tvistemål.

I arbetsförhållandet är renoveringens beställare arbetsgivare

Det är enklast att välja en renoverare som är näringsidkare. Bestämmelserna i konsumentskyddslagen gäller enbart för avtal som ingås mellan en konsument och en näringsidkare. Om hushållet anställer en renoverare i ett arbetsförhållande, fungerar hushållet som arbetsgivare.

Det hushåll som har anställt en renoverare i arbetsförhållande är också skyldigt att betala samma arbetsgivaravgifter som alla andra arbetsgivare. Man kan inte hänvisa till konsumentskyddslagen då det gäller ett felaktigt utfört eller försenat arbete av en renoverare i arbetsförhållande. Konsumentverket kan inte heller lösa tvister.

Ett skriftligt avtal förebygger tvister

Gör upp ett skriftligt avtal för renoveringen. Om avtalet endast är muntligt finns det inte några bevis att lägga fram då man kräver att renoveraren skall hålla sig till det avtalade priset eller den avtalade tidtabellen.  

I avtalet är det viktigt att åtminstone anteckna  

  • arbetets innehåll
  • arbetets pris och faktureringsgrunder samt tidtabellen för raternas betalning
  • vilket material och av vilken kvalitet skall användas
  • eventuella arrangemang och åtgärder som beställaren utför, t.ex. river gammalt
  • inlednings- och avslutningsdatum
  • följder ifall arbetet försenas
  • eventuella underleverantörer  

Använd vid behov den avtalsmall som Konkurrens- och konsumentverket har utarbetat för mindre renoveringar.  
Avtal om smårenovering (pdf)
Avtal om smårenovering (word)

Då det gäller större entreprenader är det skäl att säkerställa att entreprenörens avtalsmallar- och villkor är godkända av konsumentombudsmannen. Då dessa villkor tillämpas överensstämmer villkoren med konsumentskyddslagen och man har i dem nämnt att de är godkända av konsumentombudsmannen.  

  • Allmänna avtalsvillkor för specialentreprenader inom byggnadsbranschen (VVS, elinstallation, vattenisolering, tak- och målningsarbeten) REYS-8 1995
  • Allmänna konsumentavtalsvillkor för arbeten inom byggnadsbranschen, RYS-9 1998, avtalsblankett, anbudsblankett med bilagor
  • Allmänna avtalsvillkor byggnadssnickeriprodukter inom konsumenthandel samt allmänna avtalsvillkor för relaterade monteringsarbeten
  • Allmänna avtalsvillkor för konsumenthandel och monteringsarbeten när det gäller huspaket och -element
  • Allmänna avtalsvillkor för stockhuspaket och timmerprodukter.  

Anteckna också underleverantörerna i avtalet

Om flera aktörer deltar i renoveringen – till exempel förutom huvudentreprenören också elmontör, rörmontör och målare – är det skäl att vara omsorgsfull då avtalet görs upp. Då man till exempel vill förnya köket är det fråga om ett projekt där man förutom den som monterar köksinredningen i allmänhet också behöver en rörmontör och en elmontör. 

I allmänhet gör man endast upp ett skriftligt avtal med huvudentreprenören, men denne kan be ”en bekant el- eller rörmontör” om hjälp med en mindre installation på arbetsplatsen. Det är skäl att i renoveringsavtalet anteckna namn och kontaktuppgifter för alla som arbetar på arbetsplatsen även om de arbeten de utför ingår i huvudentreprenörens pris. 

Huvudentreprenören ansvarar för det arbete underleverantörerna utför. Om man till exempel inte längre får kontakt med huvudentreprenören och det finns ett fel i underleverantörens arbete har konsumenten rätt att också göra en reklamation direkt till underleverantören.

Pris och betalning

Gör upp ett skriftligt avtal om priset eller kostnadskalkylen.Timdebitering och entreprenadpris är de allmännaste debiteringsgrunderna för renoveringar och ombyggnader:

  • Vid timdebitering kan man be om en uppskattad tid för arbetets utförande och anteckna detta i avtalet. Timpriset bör anges inklusive tillägg och skatter.
  • Entreprenadpris är ett fast avtalat pris som entreprenören inte behöver underskrida och inte får överskrida.
  • Kostnadskalkyl är en uppskattning som man på goda grunder får överstiga med max. 15 procent.
  • Pristak är prisets övre gräns. Man får inte debitera mer även om arbetet skulle bli dyrare än vad man först uppskattade. Priset kan dock sänkas i enlighet med mängden arbete eller material.

Betala inte i förskott

I allmänhet bör man inte betala någonting i förskott för en renovering. Det är säkrast att avtala om att fakturorna betalas först då det avtalade arbetet har utförts och godkänts. Att betala i förskott utgör en risk för konsumenten. I värsta fall försvinner renoveraren med pengarna.

Om man kommer överens om att arbetet betalas i rater är det alltid skäl att sätta betalningstidtabellen till slutet av arbetet. Då betalar man endast för utfört arbete. Det är skäl att göra så också på grund av att beställaren har rätt att innehålla betalningen för den del som motsvarar felet fram till att felet sakenligt har reparerats.

Om entreprenören följer de REYS-8-avtalsvillkor som har godkänts av konsumentombudsmannen kan man i vissa fall avtala om förskottsbetalning. Då har villkoren tydligt antecknats i avtalet.

Man måste separat avtala om tilläggsarbeten

Det är skäl at skriftligt avtala om tilläggsarbeten och priset för dessa. Detta är en fördel för både konsumenten och företagaren.  

I många fall står man inför överraskningar vid en renovering, särskilt då det gäller ombyggnad av ett gammalt hus, överraskningar som inte ens en yrkeskunnig person på förhand hade kunnat förutse.  

Entreprenören bör uppgöra ett avtal med beställaren om utförandet av oväntade tilläggsarbeten. Entreprenören får inte utföra tilläggsarbeten och fakturera dem utan beställarens tillstånd. Om konsumenten under pågående renovering önskar tilläggsarbeten eller ändringar i det som har avtalats bör han/hon också vara beredd på att betala för detta.

Avtala om när arbetet är färdigt och förhindra förseningar

Man bör på förhand skriftligt avtala om när arbetet skall vara färdigt. Om arbetet försenas kan man kräva gottgörelse. Det är skäl att i avtalet anteckna ett villkor om ersättning för försening. Om du inte skriftligt avtalar om när arbetet skall vara färdigt är det svårt att i ett tvistemål påvisa att arbetet verkligen är försenat.

Om du till exempel själv vill utföra rivningsarbeten som berör renoveringen är det skäl att också för dem avtala om en exakt tidtabell. Då undviker du tvister som gäller vems fel den eventuella förseningen egentligen var.  

Det är skäl att avtala om en sådan förseningsersättning att man verkligen kan undvika försening. Man kan till exempel avtala om följderna av en försening enligt följande: xx% av hela arbetets pris/inledd vecka ELLER xx euro/inledd vecka.
Fel och fördröjningar vid renovering


Nyckelord: Renovering
Uppdaterad 8.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 8.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV