Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/sotning/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
    • Avtal
    • Att häva ett köp
    • Garanti
    • Uppgift om tvistlösningsorgan
    • Näthandel, postorder- och telefonförsäljning (Distansförsäljning)
    • Åldringar
    • Barnet som konsument
    • Bedrägerier
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Hemförsäljning
    • Avgiftsbelagd kundservice
    • Television
    • Kanalpaket
    • Bostadsköp
    • Att hyra en bostad
    • Byggandet och renovering
    • Elavtal
    • Sotning
    • Avtal om gymmedlemskap
    • Presenter och presentkort
    • Konkurser
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Sotning

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Sotningsreformen
Beställa sotning
Sotningsintyg
Felaktig sotning

Sotningsreformen

Den 1 juli 2019 sker en övergång till avtalsbaserad sotning. Därefter upphör de regionala distriktssotningsavtalen och fastighetsägare kan själva välja vem som sköter sotningstjänsterna.

Den sotningstaxa som räddningsverket fastställt tillämpas inte längre för sotning, utan sotningsföretagen kan själva fastställa priset på tjänsten. Sotaren måste informera kunden om priset på ett tydligt och förståeligt sätt.

Efter reformen har distriktssotaren inte längre ensamrätt på sotning, och distriktssotaren anmäler inte längre sina sotningsbesök.

Beställa sotning

Fastighetsägaren kan själv bestämma varifrån sotningstjänsterna skaffas. I bostäder som används för stadigvarande boende ska eldstäderna sotas en gång om året och i fritidsbostäder med tre års mellanrum.

Innan man beställer sotning lönar det sig att ta reda på

  • vilka sotningsföretag som erbjuder sotningstjänster i området.
  • vilka prissättningsgrunder sotaren använder och vad det totala priset är. Sotningsföretagen får själva fastställa priset på sin tjänst fritt, vilket innebär att företagens pris och prissättningsmodeller kan variera. Prissättningen kan också påverkas av tidpunkten, till exempel kan priset för sotning på kvällar, helger eller under säsong vara något annat än baspriset. Det lönar sig dessutom att kontrollera om sotaren tar betalt för resan separat.
  • om det går att göra en gemensam sotningsbeställning tillsammans med grannarna och invånarna i närområdet, vilket kan göra sotningen förmånligare.

Sotning får enbart utföras av en kompetent sotare som har yrkesexamen för sotare eller specialyrkesexamen för sotarmästare. Vid behov ska sotaren kunna bevisa sin kompetens.

Det lönar sig alltid att komma överens om priset på tjänsten skriftligen.

Sotningsintyg

Sotaren har en skyldighet att ge kunden ett intyg på utförd sotning.

Sotningsintyget ska omfatta

  • en specifikation på vilka åtgärder priset på sotningen består av.
  • fel och brister som medför brandrisk ska specificeras så att man utifrån dem kan vidta de åtgärder som krävs.

Utifrån sotningsintyget kan man även bedöma om sotningsarbetet uppfyller kraven.

Det är bra att spara sotningsintyget till följande sotning så att sotaren har möjlighet att bedöma hur skicket på eldstaden och rökgången har utvecklats.

Det är viktigt att ta hand om sotningen så att eldstaden och rökkanalen fungerar ordentligt. Sotning förebygger även soteld. Regelbunden sotning av eldstäder och rökkanaler ökar brandsäkerheten, sänker energiräkningen och minskar miljöolägenheterna.

Felaktig sotning

Sotning är en konsumenttjänst och sotaren måste iaktta god sotningssed och arbetet ska uppfylla de krav på sotningsarbete som fastställs i räddningslagen. Om det uppstår meningsskiljaktigheter om vilket pris som har överenskommits, ska tjänsteleverantören kunna bevisa att hans påstående stämmer.

Om du är missnöjd med kvaliteten på sotningstjänsten eller det råder oklarheter om priset på sotningen, ska du alltid först kontakta företaget du har beställt sotningen av.

Gör en reklamation så snart som möjligt efter att felet upptäcks och försök förhandla fram en lämplig kompensation. Det lönar sig att framställa anspråk skriftligen. Du kan utnyttja reklamationstjänsten när du gör reklamationer.
Lämna en reklamation till företaget

Om ditt klagomål till företaget inte ger önskat resultat, kontakta konsumentrådgivningen. Konsumenträttsrådgivaren ger gratis rådgivning och medlingshjälp i tvister.
Konsumentrådgivning

 


Uppdaterad 1.7.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

På vår webbplats

  • Fel i en tjänst
  • Att avtala om priset för tjänster

På andra webbplatser

  • Frågor och svar om sotning (inrikesministeriet)
Uppdaterad 1.7.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV