Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Olämplig marknadsföring och förfaranden i kundrelationer
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/marknadsforing-och-kundrelationer/olamplig-marknadsforing-och-forfaranden-i-kundrelationer/aggressiva-forfaranden/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Olämplig marknadsföring och förfaranden i kundrelationer
  • Marknadsföring och kundrelationer
    • Olämplig marknadsföring och förfaranden i kundrelationer
      • Vilseledande information
      • Att lämna väsentlig information
      • Aggressiva förfaranden
      • Utelämnande av väsentlig information
    • God sed i marknadsföring
    • Identifierbar reklam
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Respons om marknadsföring
    • Korrigering av fel i reklam
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Aggressiva förfaranden

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Vid marknadsföring och i kundrelationer får aggressiva förfaranden inte tillämpas. Som aggressiva förfaranden betraktas trakasseri, tvång och annan sådan påtryckning gentemot konsumenten som kan leda till att konsumenten fattar ett köpbeslut eller något annat beslut om en konsumtionsnyttighet som han eller hon annars inte skulle ha fattat.

Trakasseri

Trakasseri kan till exempel vara  

  • direktmarknadsföring till en person som har förbjudit den registeransvarige att använda uppgifter som gäller personen själv i marknadsförings- och undersökningssyften  

  • utdelning av direktreklam till sådana konsumenter som på sin postlåda eller sitt brevinkast har texten ”ingen reklam” eller på något annat sätt har uttryckt sin vilja att inte ta emot marknadsföring, samt telefon- eller hemförsäljning under helger eller sent på kvällar eller tidigt på morgnar.

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679
Lag om tjänster inom elektronisk kommunikation (2014/917)

Tvång

Tvång kan ske förutom genom fysiskt våld även genom att hota någons liv, hälsa, frihet, heder, egendom eller annat motsvarande intresse.

Lag om rättshandlingar på förmögenhetsrättens område  28 ja 29 §

Påtryckning

Att använda en maktställning i förhållande till en konsument i påtryckningssyfte så att konsumentens möjligheter att fatta ett motiverat köpbeslut eller annat beslut i anslutning till konsumtionsnyttigheten väsentligt begränsas, anses som påtryckning.

Typiska fall av påtryckning är till exempel

  • när en konsuments trötthet, sjukdom eller svaghet på grund av ålderdom utnyttjas och konsumenten tröttas ut för att ingå ett avtal

  • när sådana nyttigheter erbjuds äldre personer, som personen inte längre kan utnyttja och som är onödiga för personen. Efter att ett avtal slutits kan påtryckning till exempel ta sig uttryck i att

  • det är svårt eller till och med omöjligt att kontakta näringsidkaren för att göra en kundreklamation • en konsument hotas med ogrundade rättsliga åtgärder när konsumenten anmäler ett fel i en vara eller tjänst.

Efter att ett avtal slutits kan påtryckning till exempel ta sig uttryck i att

  • det är svårt eller till och med omöjligt att kontakta näringsidkaren för att göra en kundreklamation

  • en konsument hotas med ogrundade rättsliga åtgärder när konsumenten anmäler ett fel i en vara eller tjänst.


Hur bedöms ett aggressivt förfarande?

När konsumentmyndigheterna bedömer aggressiviteten i en näringsidkares förfarande beaktar man särskil

  • dess tidpunkt,

  • plats,

  • art och varaktighet,

  • om språket eller uppträdandet varit hotfullt eller kränkande,

  • om konsumentens missöden eller andra personliga omständigheter som försämrar konsumentens omdöme utnyttjats,

  • om konsumentens möjligheter att utöva sina rättigheter enligt avtal eller lag försvårats,

  • förekomsten av hot om att vidta åtgärder som inte är tillåtna enligt lag.

En näringsidkares förfarande bedöms som en helhet där man beaktar omständigheterna i varje enskilt fall. Vissa förfaranden inom marknadsföring och kundrelationer är alltid och under alla omständigheter olämpliga och förbjudna utan övervägning från fall till fall. Sådana är exempelvis, att:

  • ge ett sådant intryck att en konsument inte kan lämna platsen innan hen har ingått ett avtal

  • ignorera konsumentens anmodan att lämna hans eller hennes hem, eller ignorera hans eller hennes förbud att komma tillbaka

  • ta upprepade och oönskade kontakter per telefon, fax, e-post eller annat medel för distanskommunikation

  • i en annons direkt uppmana barn att köpa en konsumtionsnyttighet eller att övertala en förälder eller någon annan vuxen att köpa utannonserade nyttigheter åt dem

  • att tydligt informera konsumenten om att näringsidkarens arbete eller försörjning står på spel om konsumenten inte köper konsumtionsnyttigheten

  • att oriktigt skapa intryck av att konsumenten har vunnit, kommer att vinna eller genom att utföra en särskild handling vinner ett pris eller en förmån trots att det inte finns något pris eller någon förmån eller det förutsätts att konsumenten betalar pengar eller ådrar sig en kostnad för att få priset eller förmånen.

Utöver bestämmelserna i konsumentskyddslagen kan på aggressiva förfaranden tillämpas även bestämmelser i lagen om rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (228/1929) om avtals ogiltighet samt bestämmelser i strafflagen bland annat om störande av hemfriden.


Uppdaterad 26.3.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 26.3.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV