Vid marknadsföring och i kundrelationer får aggressiva förfaranden inte tillämpas. Som aggressiva förfaranden betraktas trakasseri, tvång och annan sådan påtryckning gentemot konsumenten som kan leda till att konsumenten fattar ett köpbeslut eller något annat beslut om en konsumtionsnyttighet som han eller hon annars inte skulle ha fattat.
Trakasseri
Trakasseri kan till exempel vara
- direktmarknadsföring till en person som har förbjudit den registeransvarige att använda uppgifter som gäller personen själv i marknadsförings- och undersökningssyften
- utdelning av direktreklam till sådana konsumenter som på sin postlåda eller sitt brevinkast har texten ”ingen reklam” eller på något annat sätt har uttryckt sin vilja att inte ta emot marknadsföring, samt telefon- eller hemförsäljning under helger eller sent på kvällar eller tidigt på morgnar.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679
Lag om tjänster inom elektronisk kommunikation (2014/917)
Tvång
Tvång kan ske förutom genom fysiskt våld även genom att hota någons liv, hälsa, frihet, heder, egendom eller annat motsvarande intresse.
Lag om rättshandlingar på förmögenhetsrättens område 28 ja 29 §
Påtryckning
Att använda en maktställning i förhållande till en konsument i påtryckningssyfte så att konsumentens möjligheter att fatta ett motiverat köpbeslut eller annat beslut i anslutning till konsumtionsnyttigheten väsentligt begränsas, anses som påtryckning.
Typiska fall av påtryckning är till exempel
- när en konsuments trötthet, sjukdom eller svaghet på grund av ålderdom utnyttjas och konsumenten tröttas ut för att ingå ett avtal
- när sådana nyttigheter erbjuds äldre personer, som personen inte längre kan utnyttja och som är onödiga för personen. Efter att ett avtal slutits kan påtryckning till exempel ta sig uttryck i att
- det är svårt eller till och med omöjligt att kontakta näringsidkaren för att göra en kundreklamation • en konsument hotas med ogrundade rättsliga åtgärder när konsumenten anmäler ett fel i en vara eller tjänst.
Efter att ett avtal slutits kan påtryckning till exempel ta sig uttryck i att
- det är svårt eller till och med omöjligt att kontakta näringsidkaren för att göra en kundreklamation
- en konsument hotas med ogrundade rättsliga åtgärder när konsumenten anmäler ett fel i en vara eller tjänst.
Hur bedöms ett aggressivt förfarande?
När konsumentmyndigheterna bedömer aggressiviteten i en näringsidkares förfarande beaktar man särskil
- dess tidpunkt,
- plats,
- art och varaktighet,
- om språket eller uppträdandet varit hotfullt eller kränkande,
- om konsumentens missöden eller andra personliga omständigheter som försämrar konsumentens omdöme utnyttjats,
- om konsumentens möjligheter att utöva sina rättigheter enligt avtal eller lag försvårats,
- förekomsten av hot om att vidta åtgärder som inte är tillåtna enligt lag.
En näringsidkares förfarande bedöms som en helhet där man beaktar omständigheterna i varje enskilt fall. Vissa förfaranden inom marknadsföring och kundrelationer är alltid och under alla omständigheter olämpliga och förbjudna utan övervägning från fall till fall. Sådana är exempelvis, att:
- ge ett sådant intryck att en konsument inte kan lämna platsen innan hen har ingått ett avtal
- ignorera konsumentens anmodan att lämna hans eller hennes hem, eller ignorera hans eller hennes förbud att komma tillbaka
- ta upprepade och oönskade kontakter per telefon, fax, e-post eller annat medel för distanskommunikation
- i en annons direkt uppmana barn att köpa en konsumtionsnyttighet eller att övertala en förälder eller någon annan vuxen att köpa utannonserade nyttigheter åt dem
- att tydligt informera konsumenten om att näringsidkarens arbete eller försörjning står på spel om konsumenten inte köper konsumtionsnyttigheten
- att oriktigt skapa intryck av att konsumenten har vunnit, kommer att vinna eller genom att utföra en särskild handling vinner ett pris eller en förmån trots att det inte finns något pris eller någon förmån eller det förutsätts att konsumenten betalar pengar eller ådrar sig en kostnad för att få priset eller förmånen.
Utöver bestämmelserna i konsumentskyddslagen kan på aggressiva förfaranden tillämpas även bestämmelser i lagen om rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (228/1929) om avtals ogiltighet samt bestämmelser i strafflagen bland annat om störande av hemfriden.