Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Olämplig marknadsföring och förfaranden i kundrelationer
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/marknadsforing-och-kundrelationer/olamplig-marknadsforing-och-forfaranden-i-kundrelationer/att-lamna-vasentlig-information/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Olämplig marknadsföring och förfaranden i kundrelationer
  • Marknadsföring och kundrelationer
    • Olämplig marknadsföring och förfaranden i kundrelationer
      • Vilseledande information
      • Att lämna väsentlig information
      • Aggressiva förfaranden
      • Utelämnande av väsentlig information
    • God sed i marknadsföring
    • Identifierbar reklam
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Respons om marknadsföring
    • Korrigering av fel i reklam
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Att lämna väsentlig information

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

I konsumentskyddslagen åläggs näringsidkare en omafattande informationsskyldighet som gäller nyttigheten som marknadsförs, näringsidkaren och de förfaranden som ska följas i kundrelationer.

Informationsskyldighet i marknadsföringen av en specificerad konsumtionsnyttighet

Vid saluföring av specificerade konsumtionsnyttigheter till ett bestämt pris ska följande framgå av marknadsföringen:

  • Konsumtionsnyttighetens utmärkande egenskaper (till exempel tillgänglighet, förmåner, risker, utförande, sammansättning, tilläggsutrustning, kundstöd efter köpet och hantering av klagomål, tillverkning eller utförande och tidpunkt, leverans, användbarhet, användningsändamål, mängd, produktspecifikation, geografiskt eller kommersiellt ursprung eller de resultat som man kan förväntas uppnå genom att använda nyttigheten eller resultat av test eller kontroller som utförts på nyttigheten och väsentliga drag) i den omfattning som det är ändamålsenligt beaktande konsumtionsnyttigheten och använt medium.

  •  näringsidkarens namn och geografiska adress och, om näringsidkaren är ombud eller agent för en annan näringsidkare, nämnda uppgifter om huvudmannen,

  • konsumtionsnyttighetens totalpris inklusive skatter eller, om nyttigheten är av sådan art att exakt pris rimligen inte kan anges, grunderna för prissättningen,

  • vid behov leveranskostnader som inte ingår i totalpriset eller, om dessa kostnader rimligen inte kan beräknas i förväg, uppgift om att sådana kostnader kan uppstå,

  • praxis för betalning, leverans, fullgörande av avtal och reklamation, om praxis avviker från det som konsumenterna i allmänhet har anledning att förvänta sig,

  • eventuell ånger- eller uppsägningsrätt.

Utöver ovan nämnd information kan en näringsidkare – beroende på fall – också vara skyldig att lämna annan väsentlig information till en konsument.

Ju vanligare och enklare en erbjuden konsumtionsnyttighet är, desto mindre information behöver lämnas. Om egenskaperna för mera invecklade och nya nyttigheter som nyligen introducerats på marknaden, ska däremot informeras noggrannare.
Konsumentskyddslag 2:8

Information innan ett avtal ingås

Utöver vad som föreskrivs om informationsskyldighet någon annanstans i lag, ska näringsidkaren i fråga om annan försäljning av konsumtionsnyttigheter än hem- och distansförsäljning innan ett avtal om konsumtionsnyttigheter ingås ge konsumenten följande information på ett klart och begripligt sätt, om den inte annars framgår av sammanhanget:

  • konsumtionsnyttighetens utmärkande egenskaper i den omfattning som är lämplig med beaktande av nyttigheten och mediet,

  • näringsidkarens namn, geografisk adress till den ort där näringsidkaren finns samt telefonnummer,
  • konsumtionsnyttighetens totalpris inklusive skatter eller, om nyttigheten är av sådan art att exakt pris rimligen inte kan anges, grunderna för prissättningen,
  • vid behov leveranskostnader som inte ingår i totalpriset eller, om dessa kostnader rimligen inte kan beräknas i förväg, uppgift om att sådana kostnader kan uppstå,

  • vid behov villkor för betalning, leverans och annat fullgörande av avtal och praxis för reklamation,

  • ett omnämnande av att det finns ett lagstadgat ansvar för fel i fråga om varorna samt vid behov ett omnämnande av kundassistens, annan produktservice som gäller efter försäljningen och garanti samt villkoren för dem,

  • vid behov avtalets löptid eller villkor för avslutning av avtalet, om avtalet löper tills vidare eller förnyas automatiskt,

  • vid behov det digitala innehållets funktion, inklusive det digitala innehållets relevanta driftskompatibilitet med maskin- och programvara enligt vad näringsidkaren känner till eller rimligen kan förväntas känna till.

Konsumentskyddslag 2:8a


Informationsskyldigheten vid marknadsföring av samerbjudanden och  tilläggsförmåner

Om det vid marknadsföring bjuds ut konsumtionsnyttigheter till ett gemensamt pris eller utlovas att den som köper en konsumtionsnyttighet får en annan konsumtionsnyttighet till ett nedsatt pris eller får någon annan särskild förmån, ska följande klart uppges vid marknadsföringen:

  • erbjudandets innehåll och värde samt i fråga om nyttigheter som bjuds ut till gemensamt pris dessutom deras priser var för sig, om inte priset på en nyttighet är lägre än tio euro när den skaffas separat,
  • villkoren för utnyttjande av erbjudandet, i synnerhet hur länge erbjudandet gäller och begränsningarna i fråga om mängd samt andra begränsningar.

Den nämnda informationsskyldigheten gäller marknadsföringen av tilläggsförmåner och annan marknadsföring av specialerbjudanden. Detta gäller både samerbjudanden som består av likvärdiga produkter och tilläggsförmåner där man i samband med huvudprodukten, formellt utan vederlag, erbjuder en tilläggsprodukt som i regel är av lågt värde.

Informationsskyldigheten gäller även marknadsföringen av specialerbjudanden där förmånen är ett kampanjpris som är lägre än normalt, samt mängdrabatter, där den som köper en viss mängd nyttigheter får dem eller en del av dem till nedsatt pris.

Annan särskild förmån som avses ovan kan dessutom vara en andel av priset på gjorda köp som returneras i form av pengar eller köpkort inom en viss tidsperiod. Även andra typer av förmåner i anslutning till olika stamkundsprogram kan komma i fråga. Gemensamt för erbjudanden som omfattas av informationsskyldigheten är att konsumenten för att erhålla en förmån ska köpa någon konsumtionsnyttighet.

Den informationsskyldighet som avses här gäller inte marknadsföringslotterier eller andra förmåner som erbjuds i marknadsföring, vilkas erhållande inte förutsätter köp av någon nyttighet.

Tilläggsförmåner och marknadsföring av tilläggsförmåner
Konsumentskyddslag 2:12

Upplysningsplikt vid marknadsföringslotterier

Om utlottningar, tävlingar för allmänheten eller spel ordnas i samband med marknadsföring, ska villkoren för att delta vara klara, begripliga och lättillgängliga.
Lotterier och tävlingar
Konsumentskyddslag 2:13


Uppdaterad 7.3.2016 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 7.3.2016 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV