Reglerna för lotterier och tävlingar samt tilldelningskriterierna för vinsterna ska meddelas i det marknadsföringsmaterial som informerar om utlottningarna och tävlingarna. Om informationen om lotteriet sker så att konsumenten inte har möjlighet att delta omedelbart (t.ex. på TV), är det inte nödvändig att i det skedet lämna detaljerade anvisningar. Av marknadsföringen ska dock alltid framkomma tydligt var anvisningarna finns att tillgå. Därtill ska de vara tydliga och lätt tillgängliga för konsumenten.
I marknadsföringsmaterialet ska man informera om nödvändig information gällande lotterier och tävlingar. Syftet är att garantera konsumenten information om reglerna och om hur, vilken tid och med vilka andra förutsättningar denne kan delta i lotteriet och tävlingen och på vilka grunder vinnaren kommer att väljas.
Produkten är huvudsaken i marknadsföringen
Lotterier och tävlingar får inte härska över marknadsföringen. En salespromotionkampanj för en produkt eller tjänst får inte endast bygga på lotterier eller tävlingar. Konsumenten ska kunna fatta sitt köpbeslut på basis av informationen om en produkt. Ett överdrivet betonande av lotterivinster och vinstmöjligheter i reklam är
Lotterier mot vederlag
Om lotterier mot vederlag (t.ex. penglotterier) bestäms i lotterilagen. Med vissa undantag krävs tillstånd för att arrangera lotterier, och de får endast arrangeras av allmännyttiga samfund vars hemort är i Finland. Som tillstånds- och tillsynsmyndighet fungerar Polisstyrelsen och polisinrättningarna.
Polisen
Minderåriga som målgrupp för tävlingar
Barn kan inte nödvändigtvis bedöma innehållet i marknadsföringens budskap. De kan inte heller förstå marknadsföringslotteriets regler och vinstsannolikheten på samma sätt som vuxna. Därför kan inte barn utgöra målgrupp i sådana marknadsföringslotterier eller tävlingar där det är möjligt att delta genom att köpa en produkt.
Vinsterna i marknadsföringslotterier som riktar sig till minderåriga ska vara lämpliga för målgruppen. Vinsten får alltså inte bestå av en produkt som är förbjuden för barn under 18 år, som t.ex. en film eller ett konsolspel som är märkt F-18.