Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Resande samt information för researrangörer
  • Anvisningar till dig som ordnar resor
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/resande-samt-information-for-researrangorer/anvisningar-till-dig-som-ordnar-resor/arvioi-oma-vakuutesi/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Resande samt information för researrangörer
  • Anvisningar till dig som ordnar resor
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
    • Resande och trafik
    • Anvisningar till dig som ordnar resor
      • Paketreselagen
      • En förening som researrangör
      • Registrera en resebyrå
      • Rapportering
      • Säkerhet
      • Typer av säkerhet
      • Tillsynsavgifter
      • Rådgivning
    • Resegarantiregistret
  • Konkurrensärenden

Reseleverantörens säkerhet

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Fastställande av säkerhetsbeloppet samt användning av säkerheten

Leverantören av kombinerade resetjänster ska ställa säkerhet i händelse av insolvens då resenärerna debiterats priset för resan, antingen helt eller delvis, innan resans början. Leverantören av kombinerade resetjänster är själv ansvarig för att den ställda säkerheten är tillräcklig.

Leverantören av kombinerade resetjänster som debiterar förhandsbetalningar för paketresor eller sammanlänkade researrangemang ska ställa säkerhet för återbetalning av betalda avgifter i den utsträckning de överenskomna tjänsterna inte utförs i händelse av insolvens. Om avtalet omfattar transport av resenärerna, ska säkerheten också täcka resenärernas returtransport.

Säkerheten används endast för resenärer vars betalningar är garanterade med säkerhet och vid behov för att arrangera resenärers returtransport. Resenärer kan därmed inte ställa fodringar på säkerheten, t.ex. krav på prisnedsättning eller ersättning om leverantören av kombinerade resetjänster inte har försatts i konkurs eller förklarats insolvent enligt Konkurrens- och konsumentverkets beslut. I händelse av insolvens har resenären ändå rätt att få pengarna de betalat tillbaka, även om underleverantörernas tjänster som ingår i paketresan skulle vara betalda. Denna rätt gäller hela paketreseavtalet, även till exempel flygbiljetter och hotellvouchers som kunden redan innehar.

Säkerhetens storlek ska alltid vara tillräcklig för att täcka återbetalning av de ovan nämnda betalningarna i händelse av insolvens hos leverantören av kombinerade resetjänster. Då en resa avbryts ersätts det pris som motsvarar den avbrutna delen av resan till resenären. De förhandsbetalningar som leverantören av kombinerade resetjänster tar ut får inte i något skede överskrida säkerhetens storlek.

Säkerheten baserar sig på de förhandsbetalningar som debiterats innan resans början. Förhandsbetalningarna som debiterats inkluderar reservationsavgifter samt slutbetalningar som ska betalas innan resans början, samt oinlösta presentkort som berättigar till köp av kombinerade resetjänster. Höga reservationsavgifter och långa betalningstider har en höjande effekt på säkerhetens storlek. De månatliga försäljningsuppgifterna (bokföringsmässig försäljning) som används som betalningsgrund meddelas alltid som bruttobelopp och resans värde i sin helhet, fastän en del av resans pris skulle debiteras efter resan.

Om transport är inkluderat i kombinationen, ställs också säkerhet för eventuell returtransport till säkerheten. Skyldigheten för returtransport gäller emellertid inte anslutningstransport, till exempel busstransport från flygplatsen till övernattningsstället.

Ingen säkerhet ställs heller för affärsresor som köpts enligt ett allmänt avtal, eftersom dessa faller utanför lagens tillämpningsområde. Ett allmänt avtal i den mening som avses i förordningen syftar på ett avtal som ingåtts mellan en näringsidkare och ett kundföretag, vars syfte är att bedriva närings- eller yrkesverksamhet. Ovannämnda avtal ingås vanligtvis med researrangören tillsvidare eller under en begränsad period och berör resor som görs inom ramen för ett företags eller annan organisations verksamhet.

Sänkt säkerhet

Med stöd av lagen om leverantörer av kombinerade resetjänster kan en solid reseleverantör ansöka om sänkning av säkerhetens belopp. Det betyder att företaget kan verka med en mindre säkerhet än vad den kalkylmässigt borde ha. Konkurrens- och konsumentverket bedömer hur stor den eventuella sänkningen kan vara utifrån de uppgifter som den sökande lämnar in. Sänkning av säkerheten kan beviljas en reseleverantör som bedöms ha en ringa risk att bli insolvent. Säkerheten minskas med det belopp med vilket det egna kapitalet hos leverantören av kombinerade resetjänster överstiger den säkerhet som bestämts. Den sänkta säkerheten ska dock utgöra minst 50 procent av beloppet av den godkända säkerheten.

 

Exempel 1:

Eget kapital 100.000

Kalkylerad säkerhet 75.000

I detta fall kan den eventuella sänkningen av säkerheten utgöra 25.000

dvs. 100.000 – 75.000 = 25.000. Sänkningen av säkerheten utgörs av differensen mellan bolagets eget kapital och dess kalkylerade säkerhet, inte automatiskt hälften av den kalkylerade säkerheten.

 

Exempel 2:

Eget kapital 100.000

Kalkylerad säkerhet 40.000

I detta fall kan den eventuella sänkningen av säkerheten utgöra 20.000

dvs. 100.000 – 40.000 = 60.000. Sänkningen av säkerheten kan utgöra högst 50 procent av den kalkylerade säkerheten. Då är sänkningen av säkerheten 40.000 * 50 % = 20.000.

 

Villkoren för sänkning av den kalkylerade säkerheten:

  • det egna kapitalet överstiger värdet av den kalkylerade säkerheten
  • säkerheten minskas med det belopp med vilket det egna kapitalet hos leverantören av kombinerade resetjänster överstiger den säkerhet som bestämts
  • värdet av omsättnings- och finansieringstillgångarna hos leverantören av kombinerade resetjänster under den pågående och de två föregående räkenskapsperioderna har varit minst lika stort som värdet av det kortfristiga främmande kapitalet enligt bokslutet
  • leverantören av kombinerade resetjänster har under de senaste fem räkenskapsperioderna inte upprepade gånger eller i betydande grad försummat att fullgöra sina skyldigheter som hänför sig till skatter, lagstadgade pensionsavgifter, olycksfalls- och arbetslöshetsförsäkringspremier samt avgifter som Tullen tar ut
  • den sänkta säkerheten ska dock utgöra minst 50 procent av beloppet av den godkända säkerheten.
  • revisorns underskrift krävs av alla sökande oavsett om de är revisionsskyldiga eller inte

 

Ansökan:

Konkurrens- och konsumentverket rekommenderar att ansökan lämnas in senast en månad innan den följande säkerhetsperiodens början. Sänkning av säkerheten kan dock sökas när som helst under året och säkerhetsperioden, förutsatt att bolaget lämnar in de i lagen avsedda utredningarna till Konkurrens- och konsumentverket.

  • Fyll i blankett E, bestyrkt av revisor
  • Foga bokslutet för det innevarande året och de två föregående åren till ansökan

 

Lämna in den undertecknade anmälan till Konkurrens- och konsumentverket

Anmälan lämnas in antingen per post eller per e-post.

Konkurrens- och konsumentverket
PB 5
00531 Helsingfors

E-post: kirjaamo@kkv.fi

 

Ställande av säkerhet och fortsatta åtgärder

Behandlingstiden för ansökan är 2–6 veckor. Du kan försnabba behandlingen genom att försäkra dig om att alla nödvändiga uppgifter och bilagor finns med i ansökan. När Konkurrens- och konsumentverket har mottagit din ansökan om sänkning av säkerhet kontaktar vi dig för fastställande av beloppet för en eventuell sänkt säkerhet.

Efter mottagandet av säkerhetsbeslutet avtalar leverantören av kombinerade resetjänster om säkerheten med valfritt finansinstitut. Klicka på länken nedan för information om de typer av säkerhet som KKV godkänt.

›Typer av säkerhet

Den årliga tillsynsavgiften bestäms enligt den betalningsskyldiges största kalkylerade säkerhetsbelopp det år som föregår betalningsåret.

Reseleverantörer som har fått sin säkerhet sänkt ska rapportera till Konkurrens- och konsumentverket två gånger om året med blankett F som bestyrkts av en revisor. Konkurrens- och konsumentverket ska återkalla sänkningen av säkerheten om leverantören av kombinerade resetjänster försummar sin rapporteringsskyldighet eller inte längre uppfyller villkoren för sänkning av säkerheten.

Anvisningar för ställande av säkerhet enligt lagen om leverantörer av kombierade resetjänster

Lag om leverantörer av kombinerade resetjänster (921/2017) 7–8 §

Lag om en tillsyns- och insolvensskyddsavgift för leverantörer av kombinerade resetjänster (922/2017) 3§


Nyckelord: Förskottsbetalning, Paketrese, Säkerhet, Yhdistetty matkajärjestely, Övervakning
Uppdaterad 14.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 14.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV