Flygpassageraren har rätt till ersättning av flygbolaget om bagaget försenas, försvinner eller skadas. Ersättningens högsta belopp är ca 1 220 €. Den exakta övre gränsen är 1 000 dragningsrätter och dess värde i euro fastställs dagligen i enlighet med den av Internationella valutafonden fastställda SDR-enhetens värde (Special Drawing Right).
Man kan före resan avtala om ett högre ersättningsansvar med flygbolaget, men då måste man betala en extra avgift.
Såvida värdet på det försvunna bagaget överstiger ersättningens högsta belopp kan du ansöka om tilläggsersättning av ditt försäkringsbolag.
Försenat bagage
Bagaget är försenat om det inte anländer på samma flyg som du själv. Fyll omedelbart i en PIR-blankett (Property Irregularity Report, PIR) i flygplatsens ankomstaula och kräv att få en egen kopia. Rätten till ersättning är ofta beroende av om förseningen sker på ut- eller returflygningen.
Utflygningen:
Du kan kräva flygbolaget på ersättning för nödvändiga inköp, t.ex. hygienprodukter och kläder så att du klarar dig på destinationen under väntetiden. Passageraren är skyldig att minimera de uppkomna kostnaderna, vilket i praktiken betyder att man inte kan förnya garderoben.
Returflygningen:
Om bagaget försenas på returflygningen uppstår vanligtvis inte samma skada som vid utflygningen och därför finns det sällan grund för ersättning.
Vissa flygbolag erbjuder en förpackning med nödvändiga artiklar eller ger en förmånssedel (voucher) med vilken man kan göra nödvändiga inköp.
När det försenade bagaget har anlänt bör du inom 21 dygn inlämna en skriftlig begäran om ersättning för de ekonomiska förlusterna. Bifoga en kopia av PIR-blanketten samt kvitton över nödvändiga inköp till det krav du ställer på flygbolaget. Anteckna på kvittot vad du har köpt. Spara en kopia av kvittot.
Flygbolaget ansvarar inte för försenat bagage om man kan bevisa att alla skäliga åtgärder vidtagits för att undvika att skadan uppstod. Man får vanligtvis inte något skadestånd om förseningen har uppstått till följd av väderleksförhållanden, säkerhetsrisker eller strejk bland flygledarna. Flygbolaget måste dock kunna påvisa orsaken till förseningen och motivera de egna åtgärderna i situationen.
Försvunnet bagage
Bagage anses vara försvunnet om det inte har hittats inom 21 dygn från det att flyget har anlänt. Bifoga PIR-blanketten, förteckning över bagagets innehåll och värdet på varje artikel samt datum för inköpet till kravet på ersättning.
Var beredd på att flygbolaget kan kräva dig på bevis för värdet på de försvunna artiklarna i form av kvitton. Om kvitton inte finns, försök att uppvisa datum och priset för inköpet i din förteckning. Kom ihåg att du inte kommer att få de begagnade varornas inköpspris eller ersättning enligt priset för den nya produkten, utan den bruksnytta du har fått samt den begagnade varans värdeminskning beaktas vid ersättningen.
Skadat bagage
Om ditt bagage har skadats ska du göra en skadeanmälan till flygbolaget genom att fylla i en PIR-blankett omedelbart när du kommer från flyget.
Flygbolaget ansvarar för om incheckat bagage skadas, försvinner eller förstörs under den tid de ansvarar för bagaget. Om du inte gör en skadeanmälan genast när du har fått ditt bagage kan det vara nästintill omöjligt att bevisa att skadan har uppstått under den tid flygbolaget har haft ansvar för det. Flygbolaget ansvarar inte för skador som uppstått till följd av bagagets fel, kvalitet eller dåliga kvalitet. Flygbolaget ansvarar för skador på handbagage endast i de fall skadan har uppkommit till följd av dess eller anställd persons vårdslöshet.
Vid sidan av PIR-blanketten ska man inlämna en skriftlig anmälan till flygbolaget om skadan. Lämna in en skriftlig anmälan genast när du upptäcker skadan eller senast inom 7 dagar efter att du har tagit emot varan. I annat fall förlorar du din rätt till ersättning.
- Beskriv den skada som har uppstått.
- Bifoga en kopia av PIR-blanketten till ditt skriftliga krav.
- Ett fotografi kan vara till hjälp vid behandlingen av ersättningskravet.
- Var beredd på att bevisa värdet på den skadade varan och beakta ersättning för en begagnad vara inte utbetalas enligt inköpsprisets fulla värde.
Reklamation till myndigheterna
Om du behöver hjälp för att lösa tvisten, kontakta konsumentrådgivningen, som hjälper och medlar i tvistemål.
Konsumentrådgivningen
Konsumenträttsrådgivaren kan också säga om det lönar sig att föra ärendet till behandling i konsumenttvistenämnden. Konsumentrådgivaren styr vid behov ditt ärende till Konsumenteuropa i Finland som ger råd i tvistemål i de fall det är frågan om ett utländskt flygbolag som inte har en verksamhetspunkt i Finland eller om en utlänning gör en reklamation om ett finländskt flygbolag.