Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Resande samt information för researrangörer
  • Resande och trafik
  • Flygpassagerarnas rättigheter
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/resande-samt-information-for-researrangorer/resande-och-trafik/flygpassagerarnas-rattigheter/reklamation-gallande-flygresa/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Resande samt information för researrangörer
  • Resande och trafik
  • Flygpassagerarnas rättigheter
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
    • Resande och trafik
      • Paketresor
      • Flygpassagerarnas rättigheter
        • Om flygturen blir inställd
        • Om flygningen blir försenad
        • Bagage
        • Ifall ombordstigning nekas
        • Ändring av reseklass
        • Handikappade och rörelsehindrade
        • Reklamation gällande flygresa
      • Tågresande
      • Busstrafik
      • Båtresor
      • Taxiresor
    • Anvisningar till dig som ordnar resor
    • Resegarantiregistret
  • Konkurrensärenden

Reklamation gällande flygresa

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

1. Reklamation till flygbolagets representant

I problemsituationer bör du först be en representant för det flygbolag som ansvarar för flygresan att bevaka dina rättigheter. Om flygbolaget inte erbjuder överenskomna eller lagstadgade tjänster eller ersättningar lämna då en skriftlig reklamation till det flygbolag som ansvarar för flygresan så snabbt som möjligt.

Om din flygresa var en del av en paketresa kan såväl flygbolaget som paketresearrangören vara ersättningsskyldiga. Gör vid behov en reklamation till båda, men kom ihåg att du inte kan få ersättning för samma sak två gånger.

Det lönar sig att göra en saklig reklamation och av den bör framgå vem som reklamerar, till vem reklamationen är riktad, vilket flyg det gäller och varför, vad man kräver och vad kravet grundar sig på. Du kan, om du så önskar, använda reklamationsblanketten nedan.

Reklamationstjänsten

Blanketter (alternativ för Reklamationstjänsten)
Reklamationsblankett till flygbolag och/eller nationell tillsynsmyndighet
Blankett på engelska

Om ditt bagage har försvunnit eller skadats under flygresan, se reklamationsanvisningarna på Bagage-sidan.

2. Ta kontakt med konsumentrådgivningen

Om reklamationen till flygbolaget inte ger önskat resultat, ta kontakt med konsumentrådgivningen, som

  • ger råd och medlingshjälp då det är frågan om ett flygbolag med kontor i Finland eller då flygresan inleddes i Finland eller anlände till Finland från ett land utanför EU.
  • ger sin synpunkt på till vilken tillsynsmyndighet man bör föra ärendet för behandling.
  • styr vid behov ditt ärende till Konsumenteuropa i Finland som ger råd i tvistemål i de fall det är frågan om ett utländskt flygbolag som inte har en verksamhetspunkt i Finland eller om en utlänning gör en reklamation om ett finländskt flygbolag.

3. Inlämna anmälan till ärendets tillsynsmyndighet

Om flygbolaget fortfarande vägrar gå med på dina krav kan du göra en reklamation till ärendets tillsynsmyndighet. En reklamation gällande flygpassagerares rättigheter i enlighet med EU-förordningen (flygturen ställs in, försenas eller man nekas ombordstigning) bör riktas till tillsynsmyndigheterna i det EU-land där olägenheten uppstod. Om flyget anlände från ett land utanför EU till ett EU-land och ett flygbolag inom EU ansvarar för flyget lönar det sig att i första hand göra reklamationen till det EU-land som utgör destinationen. Det är bäst att göra reklamationen på engelska eller språket i EU-landet i fråga.

Om du också kräver skadestånd för skada på grund av inställt eller försenat flyg, beakta att många myndigheter i andra EU-länder nödvändigtvis inte har behörighet att behandla sådana krav, eftersom de grundar sig på annan lagstiftning än EU-förordningen.Reklamationsblankett till flygbolag och/eller nationell tillsynsmyndighet
Reklamationsblankett på engelska
Tillsynsmyndigheternas kontaktuppgifter inom EU

Tillsynsmyndigheterna i Finland:

  • Konsumenttvistenämnden, ger rekommendationer i Finland gällande reklamationer i enskilda tvistemål.    
  • Konkurens- och konsumentverket, övervakar att lagar som tryggar konsumenternas ställning följs samt konsumenternas rättigheter på ett allmänt plan. KKV övervakar bl.a. marknadsföring och avtalsvillkor gällande flygbolag som verkar i Finland. KKV handlägger inte enskilda tvistemål.
  • Trafiksäkerhetsverket Trafi, övervakar säkerheten inom flygtrafiken. Affärsresenärer kan i problemsituationer vända sig till Trafi.

Nyckelord: Dröjsmål, Ersättning, Fel, Flyg, Reklamation, Reklamation, Resa, Överbokning
Uppdaterad 22.5.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

Kontaktuppgifter till flygbolag

  • The European Regions Airline Association (ERA)
  • The International Air Carrier Associations (IACA)
  • The Worldwide Association of Airlines (IATA)
Uppdaterad 22.5.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV