1. Reklamation till flygbolagets representant
I problemsituationer bör du först be en representant för det flygbolag som ansvarar för flygresan att bevaka dina rättigheter. Om flygbolaget inte erbjuder överenskomna eller lagstadgade tjänster eller ersättningar lämna då en skriftlig reklamation till det flygbolag som ansvarar för flygresan så snabbt som möjligt.
Om din flygresa var en del av en paketresa kan såväl flygbolaget som paketresearrangören vara ersättningsskyldiga. Gör vid behov en reklamation till båda, men kom ihåg att du inte kan få ersättning för samma sak två gånger.
Det lönar sig att göra en saklig reklamation och av den bör framgå vem som reklamerar, till vem reklamationen är riktad, vilket flyg det gäller och varför, vad man kräver och vad kravet grundar sig på. Du kan, om du så önskar, använda reklamationsblanketten nedan.
Reklamationstjänsten
Blanketter (alternativ för Reklamationstjänsten)
Reklamationsblankett till flygbolag och/eller nationell tillsynsmyndighet
Blankett på engelska
Om ditt bagage har försvunnit eller skadats under flygresan, se reklamationsanvisningarna på Bagage-sidan.
2. Ta kontakt med konsumentrådgivningen
Om reklamationen till flygbolaget inte ger önskat resultat, ta kontakt med konsumentrådgivningen, som
- ger råd och medlingshjälp då det är frågan om ett flygbolag med kontor i Finland eller då flygresan inleddes i Finland eller anlände till Finland från ett land utanför EU.
- ger sin synpunkt på till vilken tillsynsmyndighet man bör föra ärendet för behandling.
- styr vid behov ditt ärende till Konsumenteuropa i Finland som ger råd i tvistemål i de fall det är frågan om ett utländskt flygbolag som inte har en verksamhetspunkt i Finland eller om en utlänning gör en reklamation om ett finländskt flygbolag.
3. Inlämna anmälan till ärendets tillsynsmyndighet
Om flygbolaget fortfarande vägrar gå med på dina krav kan du göra en reklamation till ärendets tillsynsmyndighet. En reklamation gällande flygpassagerares rättigheter i enlighet med EU-förordningen (flygturen ställs in, försenas eller man nekas ombordstigning) bör riktas till tillsynsmyndigheterna i det EU-land där olägenheten uppstod. Om flyget anlände från ett land utanför EU till ett EU-land och ett flygbolag inom EU ansvarar för flyget lönar det sig att i första hand göra reklamationen till det EU-land som utgör destinationen. Det är bäst att göra reklamationen på engelska eller språket i EU-landet i fråga.
Om du också kräver skadestånd för skada på grund av inställt eller försenat flyg, beakta att många myndigheter i andra EU-länder nödvändigtvis inte har behörighet att behandla sådana krav, eftersom de grundar sig på annan lagstiftning än EU-förordningen.Reklamationsblankett till flygbolag och/eller nationell tillsynsmyndighet
Reklamationsblankett på engelska
Tillsynsmyndigheternas kontaktuppgifter inom EU
Tillsynsmyndigheterna i Finland:
- Konsumenttvistenämnden, ger rekommendationer i Finland gällande reklamationer i enskilda tvistemål.
- Konkurens- och konsumentverket, övervakar att lagar som tryggar konsumenternas ställning följs samt konsumenternas rättigheter på ett allmänt plan. KKV övervakar bl.a. marknadsföring och avtalsvillkor gällande flygbolag som verkar i Finland. KKV handlägger inte enskilda tvistemål.
- Trafiksäkerhetsverket Trafi, övervakar säkerheten inom flygtrafiken. Affärsresenärer kan i problemsituationer vända sig till Trafi.