Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Skuldsanering
    • Ekonomi- och skuldrådgivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • År 2014
    • År 2013
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
    • Lediga arbetsplatser
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsumenteuropa i Finland
    • Organisation
    • Mål för åren 2017–2020
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • Ledning
    • Marknadsundersökning
    • Kommunikation
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Resande samt information för researrangörer
  • Resande och trafik

Paketresa

  • Avbokning av resan
  • Avbrytande av paketresa
  • Researrangörens rätt att ställa in en resa
  • Brister i paketresa och reklamation
  • Paketresa som köpts utomlands
  • Lagstiftning och paketresevillkor
  • Säkerhet för resepaket
  • Resebyråns konkurs
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/resande-samt-information-for-researrangorer/resande-och-trafik/paketresa/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Resande samt information för researrangörer
  • Resande och trafik
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
    • Resande och trafik
      • Paketresa
        • Avbokning av resan
        • Avbrytande av paketresa
        • Researrangörens rätt att ställa in en resa
        • Brister i paketresa och reklamation
        • Paketresa som köpts utomlands
        • Lagstiftning och paketresevillkor
        • Säkerhet för resepaket
        • Resebyråns konkurs
      • Flygpassagerarnas rättigheter
      • Tågresande
      • Busstrafik
      • Båtresor
    • Anvisningar till resebyråer
    • Registret över paketresebyråer
  • Konkurrensärenden

Paketresa

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

På dessa sidor finns information till den som köper en paketresa om köp av resa samt instruktioner för att avhjälpa sådana problem som köpare av resor kan råka ut för.

En paketresa är en kombination av resetjänster som i allmänhet köps som ett paket. En paketresa som säljs av en resebyrå utgörs exempelvis av

  • flyg och hotell
  • hotell och turisttjänst, exempelvis en formel 1-biljett, en kurs i dykning eller en hyrbil
  • en resa som skräddarsys efter resenärens önskemål

På en paketresa har resenären ett skydd i enlighet med villkoren för paketresor från köpögonblicket till resans slut, bland annat avbokningsrätt och hjälp i problemsituationer. Researrangören är ansvarig för de tjänster som ingår i resan, såsom för transporter och inkvartering.

Om det förekommer brister i annat resande än i resande som anknyter till en paketresa, ska klagomål om dessa brister framföras hos det företag som ansvarar för resan. Resenärens rättigheter i kollektiva trafikmedel beror på vilket trafikmedel eller vilken form av resande det handlar om.

Kontrollera i registret att resebyrån är pålitlig

En paketresa betalas i allmänhet på förhand och därför lönar det sig att kontrollera att resebyrån är pålitlig i Konkurrens- och konsumentverkets register över resebyråer före köpet av resan.

Resebyrån ska berätta för resenären huruvida det är fråga om en paketresa. En paketresa kan också identifieras med hjälp av den logotyp för paketresor som används på resehandlingarna.

Researrangören ansvarar för hela "paketet"

Researrangören ansvarar alltid för hela det resepaket som ingår i avtalet. Ansvaret kan inte överföras på underleverantörer som behövs för att sammanställa paketresan, såsom på transportföretaget eller inkvarteringsrörelsen eller på en annan resebyrå.

  • När konsumenter debiteras förhandsavgifter ska en säkerhet ställas för verksamheten.
  • Om paketresorna betalas efter resan kan researrangören befrias från skyldigheten att ställa säkerhet.

En reseförmedlare agerar alltid för en i resebyråregistret upptagen researrangörs räkning. Om en reseförmedlare utbjuder paketresor för egen räkning ska förmedlaren anmäla sig som researrangör. Också försäljning för egen räkning, dvs. anordnande av resa, är sådan verksamhet där delarna av paketresan som säljs, till exempel inkvartering, transporttjänst eller annan turisttjänst, köps som underleverans av en annan researrangör.

Även försäljning av presentkort som berättigar till köp av paketresa förutsätter att säljaren anmäler sig som researrangör.

En förmedlare för en utländsk researrangör förmedlar sin utländska huvudmans resor i Finland. Vad gäller ställande av säkerhet är det skillnad på om den utländska huvudmannen finns i ett EES-land eller i något annat land, till exempel i Ryssland eller Kina.

Om ett företag säljer eller utbjuder flygtransporter i eget namn utan tillstånd för lufttrafikföretag ska företaget anmäla sig till resebyråregistret. Även utbjudande av enbart sittplatser (seat only) på charter- eller semesterflyg jämställs med anordnande av resa.


Nyckelord: Flyg, Flygbiljett, Förskottsbetalning, Inställd flygtur, Paketresa, Registret över paketreserörelser, Resa, Resande, Resebyråregister, Turism, Varausmaksu, Överbokning
Uppdaterad 22.5.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

På vår webbplats

  • Registret över paketreserörelser
  • Researrangörens konkurs

På andra webbplatser

  • Behöver du hjälp på vägen? Utrikesministeriets mobiltelefonservice
  • Resemeddelanden (Utrikesministeriet)
  • Resedokument (Utrikesministeriet)
  • Resenärens hälsoguide, på finska (THL)
  • Import- och exportrestriktioner
  • Passagerarens rättigheter
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Sidkarta
  • Om webbplatsen
  • Respons om webbplatsen
  • © KKV