Konsumentombudsmannens tillsynsmetoder och påföljder
Konsumentombudsmannen kan enligt lagstiftningen besluta när och hur den ingriper i olagligt beteende för att säkerställa att lagstiftningen följs. Konsumentombudsmannen använder sitt prövingsrätt för att avgöra när åtgärder bör vidtas och vilka tillsynsmetoder som behöver användas.
Konsumentombudsmannens tillsynsmetoder delas in i undersökningsbefogenheter och påföljder.
Konsumentombudsmannens undersökningsbefogenheter är rätt att få uppgifter, rätt att utföra inspektioner och testköp. Påföljderna är förbud utfärdat av konsumentombudsmannen, förbud meddelat av marknadsdomstolen, en påföljdsavgift som marknadsdomstolen har fastställt samt befogenheter i anslutning till onlinegränssnitt och domännamn.
Konsumentombudsmannens befogenheter i tillsynen
Konsumentombudsmannen har i tillsynen primär beslutanderätt att bedöma om en viss procedur strider mot reglerna, vilka åtgärder som vidtas och vilka påföljder som användas.
Konsumentombudsmannens förhandlingsplikt är en del av den vägledande verksamheten.
Målet är att näringsidkarna ska få information om praxis och grunderna för konsumentombudsmannens krav så att de frivilligt kan avstå från lagstridigt beteende.
-
Konsumentombudsmannens anmärkning är ett sätt att ingripa i tydliga överträdelser av konsumentskyddsbestämmelserna. Konsumentombudsmannen påpekar för företaget om överträdelsen som omfattas av vedertagen beslutspraxis.
I anmärkningsförfarandet uppmanas företaget att ändra sitt lagstridiga förfarande. Konsumentombudsmannen undersöker inte företagets verksamhet ingående, utan endast den specifika överträdelse som anmärkningsförfarandet gäller.
Företaget ges möjlighet att bli hört genom att svara på konsumentombudsmannens begäran om utredning. Konsumentombudsmannen ber företaget lämna in en skriftlig utredning om hur företaget ämnar säkerställa att konsumentskyddslagen följs i fortsättningen.
Behovet av att förhandla om anmärkningar är litet, eftersom anmärkningarna gäller juridiskt tydliga och entydiga frågor. Anmärkningsförfarandet är snabbt och, med tanke på resurserna, ändamålsenligt för båda parterna.
-
Konsumentombudsmannens begäran om åtangade är ett sätt att få en bekräftelse från näringsidkaren om att denne frivilligt avslutar den verksamhet som konsumentombudsmannen anser vara olaglig.
Begäran om åtagande är inte rättsligt bindande eller straffande, och det finns inget hot om böter som påföljd. Därför är begäran om åtagande inte heller föremål för överklagande och kan inte överklagas.
Att inte lämna ett åtagande eller att senare bryta ett givet åtagande kan dock leda till att konsumentombudsmannen utfärdar ett förbud med vite eller hänskjuter ärendet till domstol för avgörande.
Förbud utfärdat av konsumentombudsmannen
Konsumentombudsmannen kan utfärda förbud i ett ärende som inte har avsevärd betydelse för tillämpning av lagen, dvs. är av typen förhandsavgörande.
Syftet med förbudet är inte att gottgöra något som hänt tidigare, utan att förhindra ett eventuellt lagstridigt förfarande i framtiden. Konsumentombudsmannen får förena ett förbud med vite. Förbudet kan också riktas mot en person som är anställd hos näringsidkaren.
Konsumentombudsmannen kan meddela ett interimistiskt förbud, om det på grund av ärendets omfattning eller förfarandets snabba verkningar eller av något annat särskilt skäl är behövligt att skyndsamt förhindra verksamheten.
-
Konsumentombudsmannens beslut får inte överklagas genom besvär. Istället kan den som förbudet gäller ta beslutet till marknadsdomstolen för behandling inom 30 dagar efter att ha fått del av beslutet. I annat fall står beslutet fast.
Om en näringsidkare eller någon annan person mot vilken konsumentombudsmannens förbud riktar sig vill föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling, ska denne göra en skriftlig ansökan till marknadsdomstolen. Ansökan fastställer föremålet för tvisten och vad ärendet gäller.
Förbud utfärdat av marknadsdomstolen
Konsumentombudsmannen kan föra en lagstridighet som han eller hon upptäckt till marknadsdomstolen för behandling, om näringsidkare inte frivilligt har ändrat det olagliga förfarandet. Då ansöker konsumentombudsmannen om förbud mot företagets förfarande hos marknadsdomstolen.
Konsumentombudsmannen kan föra ärendet till marknadsdomstolen om det finns behov av att få en förhandsavgörande från domstolen, även om näringsidkaren har meddelat att den inte avser att upprepa olagligt förfarande.
I marknadsdomstolens beslut har det etablerats att det är avgörande att bedöma näringsidkarens tidigare förfarandes laglighet vid utfärdande av förbud baserat på olagligt förfarande, inte huruvida förfarande har förändrats eller upphört.
Ansökan fastställer föremålet för tvisten och vad ärendet gäller. Marknadsdomstolen kan på begäran av konsumentombudsmannen meddela ett temporärt förbud, varvid förbudet är i kraft tills ärendet slutligt har avgjorts.
-
Ett förbud kan förenas med vite. Om företaget fortsätter sitt lagstridiga förfarande trots ett förbud som förenats med vite, kan konsumentombudsmannen ansöka om utdömande av vite hos marknadsdomstolen.
-
Både konsumentombudsmannen och ett företag som meddelats förbud kan söka ändring i marknadsdomstolens avgörande genom besvär hos högsta domstolen. För besvär behövs besvärstillstånd som beviljas av högsta domstolen.
Påföljdsavgift fastställd av marknadsdomstolen
Marknadsdomstolen kan utfärda en påföljdsavgift om företaget bryter mot de regler som definieras i lagen om vissa befogenheter för konsumentmyndigheter. Marknadsdomstolen kan utfärda påföljdsavgiften på begäran av konsumentombudsmannen.
Påföljdsavgiften föreslås inte att utfärdas och utfärdas inte om överträdelsen är ringa eller om det skulle anses uppenbart oskäligt att utfärda påföljdsavgiften.
Det är möjligt att påföljdsavgiften inte föreslås eller utfärdas om näringsidkaren har vidtagit tillräckliga åtgärder för att rätta till överträdelsen omedelbart efter att den upptäcktes och om överträdelsen inte är allvarlig eller upprepande.
-
Påföljdsavgiftens storlek ska baseras på en samlad bedömning. När avgiftens storlek bestäms ska hänsyn tas till
- överträdelsens art, omfattning och varaktighet samt hur allvarlig överträdelsen är
- den vinning som erhållits genom överträdelsen
- åtgärder för att lindra eller avhjälpa skadan
- eventuella tidigare överträdelser med avseende på konsumentskyddsbestämmelser.
Den påföljdsavgift som påförs ett företag får uppgå till högst fyra procent av omsättningen under året före det då överträdelsen upphörde.
Påföljdsavgiften som påförs andra än företag får vara högst 40 000 euro. -
Både konsumentombudsmannen och ett företag som meddelats förbud kan söka ändring i marknadsdomstolens beslut genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen. Besvärstillstånd behöver inte begäras.
Ingripande i lagstridigt webbinnehåll
Konsumentombudsmannen kan i undantagsfall ingripa i innehåll i en digital miljö som tydligt bryter mot konsumentskyddsbestämmelserna. Konsumentombudsmannen kan ingripa i lagstridigt webbinnehåll i situationer där konsumenternas gemensamma intressen skulle kunna lida allvarlig skada.
Genom konsumentombudsmannens förelägganden kan man till exempel
- ta bort innehåll från en webbplats eller på sociala medier
- förhindra eller begränsa åtkomst till en viss webbplats
- instruera tjänsteleverantören att ge en tydlig varning som konsumenterna kan se när de besöker webbplatsen
- radera domännamnet helt och hållet eller bestämma att det ska registreras i konsumentombudsmannens namn.
Konsumentombudsmannen kan meddela ett interimistiskt föreläggande, som är i kraft tills ärendet är slutligt avgjort.
-
Lagstridigt webbinnehåll kan till exempel vara
- en text
- en bild
- en ljudfil
- en kommentar
- en reklam
- en video
- en hel webbplats
-
Konsumentombudsmannen kan förena föreläggandena med vite. Om mottagaren inte iakttar ett föreläggande som förenats med vite, kan konsumentombudsmannen ansöka om utdömande av vite hos marknadsdomstolen.
-
Konsumentombudsmannen kan förena föreläggandena med vite. Om mottagaren inte iakttar ett föreläggande som förenats med vite, kan konsumentombudsmannen ansöka om utdömande av vite hos marknadsdomstolen.
Rätt att få uppgifter
Konsumentombudsmannen har rätt att avgiftsfritt av det företag som är föremål för tillsyn få uppgifter som behövs och av andra privata sammanslutningar eller personer de uppgifter som är nödvändiga för att ärendet ska kunna utredas. Uppgifterna ska fås trots sekretessbestämmelserna.
-
Skyldigheten att lämna uppgifter kan förenas med vite. Den som misstänks för ett brott har dock rätt att vägra medverka till utredningen av den brottsmisstanke som gäller honom eller henne.
-
Konsumentombudsmannen har dessutom trots sekretessbestämmelserna rätt att kostnadsfritt av myndigheter och andra som har hand om offentliga uppdrag få de uppgifter som är nödvändiga för utredningen av ett brott.
Rätten att få uppgifter har begränsats för polisers och andra förundersökningsmyndigheters del.
-
Rätten att få uppgifter är omfattande. För att utreda ett ärende kan konsumentombudsmannen bland annat begära
- handlingar
- bilder
- ljudfiler
- videor osv.
Konsumentombudsmannen har bara rätt att få uppgifter som gäller särskilda kategorier av personuppgifter eller uppgifter som kan jämställas med dessa med tanke på integritetsskyddet när de är nödvändiga för att utreda ett ärende. Då kan konsumentombudsmannen begära bank- eller betalkontouppgifter, uppgifter om konsumentens hälsotillstånd eller andra motsvarande uppgifter.
Rätt att utföra inspektioner
Konsumentombudsmannen har rätt att inspektera ett företags lokaler, om det är nödvändigt för att sköta ett tillsynsärende. En inspektion kan utföras utan förhandsanmälan.
Konsumentombudsmannen har på begäran rätt att få handräckning av polisen för att utföra inspektionen.
Testköp
Konsumentombudsmannen kan som en del av sina tillsynsuppgifter göra testköp, om det behövs för att sköta tillsynsuppgiften. Genom testköp kontrollerar man särskilt om företaget följer lagstiftningen under och efter köptillfället. Konsumentombudsmannen kan göra testköp både i en företagares lokaler och på webben.
Vid testköp kan myndigheten låtsas vara en konsument, konsumentombudsmannen har alltså rätt att använda falsk identitet om det är nödvändigt för att förhindra att testköpet avslöjas.
Konsumentombudsmannen ska underrätta företaget och den personuppgiftsansvarige om att falsk identitet har använts så snart det är möjligt utan att syftet med testköpet äventyras.
Vid testköp har myndigheten också samma ångerrätt som konsumenterna.