Konsumentombudsmannens tillsynsmetoder och påföljder

Konsumentombudsmannen kan enligt lagstiftningen besluta när och hur den ingriper i olagligt beteende för att säkerställa att lagstiftningen följs. Konsumentombudsmannen använder sitt prövingsrätt för att avgöra när åtgärder bör vidtas och vilka tillsynsmetoder som behöver användas.

Konsumentombudsmannens tillsynsmetoder delas in i undersökningsbefogenheter och påföljder.

Konsumentombudsmannens undersökningsbefogenheter är rätt att få uppgifter, rätt att utföra inspektioner och testköp. Påföljderna är förbud utfärdat av konsumentombudsmannen, förbud meddelat av marknadsdomstolen, en påföljdsavgift som marknadsdomstolen har fastställt samt befogenheter i anslutning till onlinegränssnitt och domännamn.

Konsumentombudsmannens befogenheter i tillsynen

Konsumentombudsmannen har i tillsynen primär beslutanderätt att bedöma om en viss procedur strider mot reglerna, vilka åtgärder som vidtas och vilka påföljder som användas.

Konsumentombudsmannens förhandlingsplikt är en del av den vägledande verksamheten.

Målet är att näringsidkarna ska få information om praxis och grunderna för konsumentombudsmannens krav så att de frivilligt kan avstå från lagstridigt beteende.

 

Förbud utfärdat av konsumentombudsmannen 

Konsumentombudsmannen kan utfärda förbud i ett ärende som inte har avsevärd betydelse för tillämpning av lagen, dvs. är av typen förhandsavgörande. 

Syftet med förbudet är inte att gottgöra något som hänt tidigare, utan att förhindra ett eventuellt lagstridigt förfarande i framtiden. Konsumentombudsmannen får förena ett förbud med vite. Förbudet kan också riktas mot en person som är anställd hos näringsidkaren. 

Konsumentombudsmannen kan meddela ett interimistiskt förbud, om det på grund av ärendets omfattning eller förfarandets snabba verkningar eller av något annat särskilt skäl är behövligt att skyndsamt förhindra verksamheten. 

Förbud utfärdat av marknadsdomstolen

Konsumentombudsmannen kan föra en lagstridighet som han eller hon upptäckt till marknadsdomstolen för behandling, om näringsidkare inte frivilligt har ändrat det olagliga förfarandet. Då ansöker konsumentombudsmannen om förbud mot företagets förfarande hos marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen kan föra ärendet till marknadsdomstolen om det finns behov av att få en förhandsavgörande från domstolen, även om näringsidkaren har meddelat att den inte avser att upprepa olagligt förfarande.

I marknadsdomstolens beslut har det etablerats att det är avgörande att bedöma näringsidkarens tidigare förfarandes laglighet vid utfärdande av förbud baserat på olagligt förfarande, inte huruvida förfarande har förändrats eller upphört.

Ansökan fastställer föremålet för tvisten och vad ärendet gäller. Marknadsdomstolen kan på begäran av konsumentombudsmannen meddela ett temporärt förbud, varvid förbudet är i kraft tills ärendet slutligt har avgjorts.

Påföljdsavgift fastställd av marknadsdomstolen 

Marknadsdomstolen kan utfärda en påföljdsavgift om företaget bryter mot de regler som definieras i lagen om vissa befogenheter för konsumentmyndigheter. Marknadsdomstolen kan utfärda påföljdsavgiften på begäran av konsumentombudsmannen.

Påföljdsavgiften föreslås inte att utfärdas och utfärdas inte om överträdelsen är ringa eller om det skulle anses uppenbart oskäligt att utfärda påföljdsavgiften.

Det är möjligt att påföljdsavgiften inte föreslås eller utfärdas om näringsidkaren har vidtagit tillräckliga åtgärder för att rätta till överträdelsen omedelbart efter att den upptäcktes och om överträdelsen inte är allvarlig eller upprepande.

Ingripande i lagstridigt webbinnehåll 

Konsumentombudsmannen kan i undantagsfall ingripa i innehåll i en digital miljö som tydligt bryter mot konsumentskyddsbestämmelserna. Konsumentombudsmannen kan ingripa i lagstridigt webbinnehåll i situationer där konsumenternas gemensamma intressen skulle kunna lida allvarlig skada. 

Genom konsumentombudsmannens förelägganden kan man till exempel 

  • ta bort innehåll från en webbplats eller på sociala medier 
  • förhindra eller begränsa åtkomst till en viss webbplats 
  • instruera tjänsteleverantören att ge en tydlig varning som konsumenterna kan se när de besöker webbplatsen 
  • radera domännamnet helt och hållet eller bestämma att det ska registreras i konsumentombudsmannens namn. 

Konsumentombudsmannen kan meddela ett interimistiskt föreläggande, som är i kraft tills ärendet är slutligt avgjort.
 

Rätt att få uppgifter

Konsumentombudsmannen har rätt att avgiftsfritt av det företag som är föremål för tillsyn få uppgifter som behövs och av andra privata sammanslutningar eller personer de uppgifter som är nödvändiga för att ärendet ska kunna utredas. Uppgifterna ska fås trots sekretessbestämmelserna.

Rätt att utföra inspektioner 

Konsumentombudsmannen har rätt att inspektera ett företags lokaler, om det är nödvändigt för att sköta ett tillsynsärende. En inspektion kan utföras utan förhandsanmälan. 

Konsumentombudsmannen har på begäran rätt att få handräckning av polisen för att utföra inspektionen. 

Testköp 

Konsumentombudsmannen kan som en del av sina tillsynsuppgifter göra testköp, om det behövs för att sköta tillsynsuppgiften. Genom testköp kontrollerar man särskilt om företaget följer lagstiftningen under och efter köptillfället. Konsumentombudsmannen kan göra testköp både i en företagares lokaler och på webben. 

Vid testköp kan myndigheten låtsas vara en konsument, konsumentombudsmannen har alltså rätt att använda falsk identitet om det är nödvändigt för att förhindra att testköpet avslöjas. 

Konsumentombudsmannen ska underrätta företaget och den personuppgiftsansvarige om att falsk identitet har använts så snart det är möjligt utan att syftet med testköpet äventyras. 

Vid testköp har myndigheten också samma ångerrätt som konsumenterna.