Uppgift 1
Eleverna gör upp en tidslinje över konsumtionen och tar reda på vilka saker som har förändrats i fråga om konsumtionen, på vilket sätt och varför. Som stödmaterial används gamla foton, filmer, tidningar, reklamer och intervjuer. Eventuella gäster kan bjudas in osv.
Eleverna skriver fiktiva berättelser från olika tidsperioder. Alternativt planerar man en upplysningskampanj för olika tidsperioder med ett valbart kommunikationsmedel (t.ex. Internet, en affisch, en broschyr, en film).
Uppgift 2
Eleverna funderar på aktuella anskaffningar för egen del och tänker på följande saker:
Före valet
- Behöver jag verkligen den här saken?
- Överväg om man i stället för att köpa varan kan skaffa en tjänst
- Hur viktig är den i jämförelse med annat som jag behöver?
- Kunde jag i stället för att köpa själv tillverka den, göra ett byte, låna eller hyra den?
- I fråga om varor finns det för det mesta olika alternativ att välja mellan. Vilket av dem har bäst kvalitet? Vilket är minst skadligt för miljön med tanke på tillverkning, användning och förstöring?
När du äger produkten
- Hur ska jag sköta och förvara den så att den håller så länge som möjligt?
- Hur kan jag reparera den, om den går sönder?
När du inte längre behöver produkten
- Kan jag använda den på något annat sätt?
- Skulle någon annan kunna använda den? Eleverna gör upp en plan för sina anskaffningar.
Be eleverna tänka över, hurdan information de behöver om produkten eller tjänsten, hur anskaffningen framskrider och vilka alternativ som erbjuds.