Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • År 2014
    • År 2013
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • För läraren
  • Marknadsföring och kommersiella medier
https://www.kkv.fi/sv/undervisning/marknadsforing-och-kommersiella-medier/malen-for-undervisningen-inom-temaomradet-marknadsforing-och-kommersiella-medier/
För läraren
  • Första sidan
  • För läraren
  • Marknadsföring och kommersiella medier

Marknadsföring och kommersiella medier

  • Målen för undervisningen inom temaområdet
  • Undervisningsmaterial

Målen för undervisningen inom temaområdet marknadsföring och kommersiella medier

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Ålder 3–5 (förskolepedagogik)

  • aktivera barnet att undersöka skillnaderna mellan fakta och fiktion.
  • hjälpa barnet att iaktta och diskutera reklamer med familjen.
  • sätta in barnet i vuxnas övervägda köpbeslut och konsumtionsvanor.
  • lyfta fram det faktum att det inte är möjligt att köpa allt som reklameras.

Ålder 6–9 (förskolepedagogik och årsklasserna 1–3)

  • styra eleven att undersöka och identifiera olika typer av reklamer.
  • styra eleven att förstå att syftet med reklamer är att väcka köplusten.
  • hjälpa eleven att bilda en helhetsuppfattning om sin egen medieomgivning.

Ålder 10–12 (årsklasserna 4–6)

  • motivera eleven att öva sin läskunnighet gällande reklamer och sin förmåga att tolka avtalstexter samt upptäcka skillnaden mellan reklamer och objektiv konsumentinformation.
  • fästa elevens uppmärksamhet vid det faktum att det är möjligt att stöta på oetiska och vilseledande reklamer.
  • öka elevens medvetenhet om helheten av sin kommersiella omgivning och öva eleven i att klara sig i denna omgivning och fatta förnuftiga köpbeslut.

Ålder 13–16 (årsklasserna 7–9)

  • styra eleven att identifiera och bedöma olika metoder och verksamhetsmodeller inom marknadsföring, reklam, produktplacering och smygreklam.
  • styra eleven att identifiera kommersiell övertalning och kritiskt tolka, analysera och bedöma kommersiella budskap.
  • fästa elevens uppmärksamhet vid möjligheten att stöta på oetiska och vilseledande reklamer och ge råd hur eleven ska agera i sådana situationer.
  • handleda eleven i att skydda sina personliga uppgifter på nätet samt betona skyddets betydelse.
  • styra eleven att bli medveten om och bedöma invididens roll i en kommersiell medieomgivning.
  • styra eleven att identifiera och skilja sina egna behov och begär från annonsörernas alternativ.
  • styra eleven att reflektera över stereotyper gällande kön och ålder och livsstilsbeskrivningar och bedöma hur sociala roller kan påverkas av de kommersiella mediernas omgivningar.

Livslångt lärande

  • styra eleven att förstå reklamernas syften och kritiskt tolka, identifiera, analysera och bedöma kommersiella budskap i olika kommunikationskanaler och medier.
  • styra eleven att utveckla sin kritiska tankeförmåga samt identifiera marknadsförings- och försäljningsmetoder.
  • aktivera eleven att identifiera sin egen roll i den kommersiella medieomgivningen och ansvarsfullt använda de digitala och kommersiella medierna.
  • uppmuntra eleven att skaffa och upprätthålla uppgifter och kunskaper för att skydda sina egna och andra personliga uppgifter vid användning av medier.
  • öka elevens medvetenhet om medieomgivningens effekter på ideal som gäller livsstilar, kön, ålder och sociala roller.

Nyckelord: Digital kompetens, Läromedel, Läroplan, Mediefostran, Medieläskunnighet, Plattformsekonomi, Sisältömarkkinointi, Sosiaalinen media
Uppdaterad 30.3.2015 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 30.3.2015 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • © KKV