Målen för undervisningen inom temaområdet marknadsföring och kommersiella medier
Ålder 3–5 (förskolepedagogik)
- aktivera barnet att undersöka skillnaderna mellan fakta och fiktion.
- hjälpa barnet att iaktta och diskutera reklamer med familjen.
- sätta in barnet i vuxnas övervägda köpbeslut och konsumtionsvanor.
- lyfta fram det faktum att det inte är möjligt att köpa allt som reklameras.
Ålder 6–9 (förskolepedagogik och årsklasserna 1–3)
- styra eleven att undersöka och identifiera olika typer av reklamer.
- styra eleven att förstå att syftet med reklamer är att väcka köplusten.
- hjälpa eleven att bilda en helhetsuppfattning om sin egen medieomgivning.
Ålder 10–12 (årsklasserna 4–6)
- motivera eleven att öva sin läskunnighet gällande reklamer och sin förmåga att tolka avtalstexter samt upptäcka skillnaden mellan reklamer och objektiv konsumentinformation.
- fästa elevens uppmärksamhet vid det faktum att det är möjligt att stöta på oetiska och vilseledande reklamer.
- öka elevens medvetenhet om helheten av sin kommersiella omgivning och öva eleven i att klara sig i denna omgivning och fatta förnuftiga köpbeslut.
Ålder 13–16 (årsklasserna 7–9)
- styra eleven att identifiera och bedöma olika metoder och verksamhetsmodeller inom marknadsföring, reklam, produktplacering och smygreklam.
- styra eleven att identifiera kommersiell övertalning och kritiskt tolka, analysera och bedöma kommersiella budskap.
- fästa elevens uppmärksamhet vid möjligheten att stöta på oetiska och vilseledande reklamer och ge råd hur eleven ska agera i sådana situationer.
- handleda eleven i att skydda sina personliga uppgifter på nätet samt betona skyddets betydelse.
- styra eleven att bli medveten om och bedöma invididens roll i en kommersiell medieomgivning.
- styra eleven att identifiera och skilja sina egna behov och begär från annonsörernas alternativ.
- styra eleven att reflektera över stereotyper gällande kön och ålder och livsstilsbeskrivningar och bedöma hur sociala roller kan påverkas av de kommersiella mediernas omgivningar.
Livslångt lärande
- styra eleven att förstå reklamernas syften och kritiskt tolka, identifiera, analysera och bedöma kommersiella budskap i olika kommunikationskanaler och medier.
- styra eleven att utveckla sin kritiska tankeförmåga samt identifiera marknadsförings- och försäljningsmetoder.
- aktivera eleven att identifiera sin egen roll i den kommersiella medieomgivningen och ansvarsfullt använda de digitala och kommersiella medierna.
- uppmuntra eleven att skaffa och upprätthålla uppgifter och kunskaper för att skydda sina egna och andra personliga uppgifter vid användning av medier.
- öka elevens medvetenhet om medieomgivningens effekter på ideal som gäller livsstilar, kön, ålder och sociala roller.