Mål för undervisningen
- Situationer där iakttagelser kan göras om elevens egna konsumtionsvanor.
- Övning i att motivera nödvändigheten av att använda egna pengar för ett objekt • Här begrundas hur olika olika konsumtionsvanor människor har utifrån sin livssituation och föremålen för sina intressen.
- Tillfällen ges att bekanta sig med olika betalningssätt och komma underfund med betalningssättens grundprinciper och skillnader.
Mia får som födelsedagsgåva av mormor, mamma, pappa och sina gudföräldrar sammanlagt 120 euro. Föreställ dig att du är Mia. Vad skulle du göra med födelsedagspengarna och varför? Motivera ditt svar.
Uppgift 1.
Eleverna skriver en liten berättelse som inledning till ämnet. Härefter delar de in sig i grupper utifrån de handlingssätt som har föreslagits. Eleverna debatterar frågan och framför motiveringar till sina åsikter. Läraren fungerar som skrivare och antecknar saker som föreslagits. Efter debatten samtalar man om motiveringarna.
Uppgift 2.
Eleverna får av läraren fyra olika inledningar till berättelsen om Mia. Eleverna hittar på en fortsättning på berättelsen om hur Mia skulle använda pengarna.
1) Mia tillbringar sin fritid tillsammans med sina kompisar på ställen där det finns många kaféer och butiker. Snart har Mia födelsedag och hon har planerat att använda sina pengar…
2) Mia tillbringar sin fritid i naturen. För henne är varken kläderna eller den nyaste tekniken av större betydelse. Födelsedagen närmar sig och Mia vet att hon kommer att få pengar av sin familj. Hon har planerat hur hon ska använda pengarna…
3) Mia älskar ny teknik. Hon tycker att människan ska följa med sin tid och utnyttja nya uppfinningar. Varför skulle man annars ha uppfunnit dem? Mia vet att hon snart ska ha födelsedag. Gåvopengarna kommer hon att använda…
4) Snart slutar grundskolan och Mia kommer att flytta till en annan ort. Det är en ny och spännande situation. Födelsedagen närmar sig och det betyder gåvopengar. Mia har planerat att använda pengarna…
Avsluta övningen med en diskussion i klassen om de berättelser som skrivits och de sätt att använda pengarna som har föreslagits.
Miljö- och naturkunskap, matematik, modersmålet