Toimintaohjeita kuluttajalle matkatoimiston konkurssissa

Ohje sinulle, joka olet jo matkalla:  

Ota yhteys oppaaseen. Jos opasta ei ole, ota yhteys Suomen konsulaattiin. Sinulla on EU-kansalaisena oikeus saada palvelua myös toisen EU-jäsenvaltion diplomaatti- tai konsuli-viranomaiselta. Voit kysyä virka-aikana (klo 8.00–16.15) neuvoa myös Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Konkurssitilanteissa on ensisijaisesti aina käytettävä Kilpailu- ja kuluttajaviraston järjestämää paluukuljetusta.

Konkurssin yhteydessä matkustajan kannattaa seurata Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja, sosiaalista mediaa sekä TV- ja radiouutisia.

Ohje sinulle, joka et vielä ole matkalla:

Jos et ole vielä lähtenyt matkalle, mutta olet jo maksanut matkasta tai sinulla on valmismatkaan oikeuttava lahjakortti, odota Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotusvälineille antamia toimintaohjeita. Jos olet ostanut matkasi välittäjältä, saat sieltä rahasi takaisin, ellei matkanvälittäjä ole tilittänyt rahoja matkanjärjestäjälle. 

Matkatoimiston konkurssissa tai maksukyvyttömyystilanteessa matkustajat voivat hakea korvausta saamatta jääneistä palveluista. Korvauksen hakeminen riippuu siitä, kuinka matkustaja on matkansa maksanut.

Jos matka on maksettu luottokortilla, ota yhteyttä luottokorttiyhtiöösi, josta saat ohjeet korvauksen hakemiseksi

Jos matka on maksettu käteisellä rahalla, hae korvausta Kilpailu- ja kuluttajavirastolta. Jos kyseessä on valmismatka, matkan ostaneilla matkustajilla on mahdollisuus saada maksamiaan rahoja takaisin.


Päivitetty 26.3.2014 Tulosta

Seuraa matkatoimiston konkurssin uutisia