Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonta on palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.

Saat selvitettyä asiasi kuluttajaneuvonnassa mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:

1. Tee valitus yritykselle

Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat. Tee valitus (reklamaatio) mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä.Vaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti.

Valitusohjeita ja -lomakkeita erilaisiin kuluttajaongelmiin: Virhe tavarassa, virhe palvelussa, toimituksen viivästyminen, virheellinen perintä tai laskutus, "ilmaiset" näytepakkaukset eli tilausansat, ajoneuvot, puhelin- ja internetliittymät, lennot, valmismatkan puutteet ja asuntokauppa.

2. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan. Sieltä saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
Kuluttajaneuvonnan tehtävät

Kuluttajaneuvonnan puhelinnumero: 029 553 6901 (arkisin 9–15)
Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan puhelimitse. Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan.
Puheluiden hinta (mpm/pvm)

Sähköinen yhteydenotto
Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa sähköisellä yhteydenottolomakkeella. Neuvoja vastaa sähköiseen yhteydenottoon noin viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soittajana saattaa näkyä ”tuntematon numero”.
Sähköinen yhteydenotto


Asiasanat: Kuluttajaneuvonta
Päivitetty 19.3.2014 Tulosta