Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • KKV
  • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Saavutettavuus
https://www.kkv.fi/Tietoa-KKVsta/verkkopalvelut-ja-tietosuoja/saavutettavuus/verkkosivut/
  • Etusivu
  • KKV
  • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Saavutettavuus

KKV

  • Asiointi kuluttaja-asioissa
  • Kuluttaja-asiamies
  • Euroopan kuluttajakeskus
  • Organisaatio
  • Tehtävät
  • Tilastoja
  • Tulosohjausasiakirjat
  • VES-/TES -asiakirjat
  • Yhteystiedot
  • Verkkopalvelut ja tietosuoja
    • Evästeet
    • Tietosuojaselosteet
    • Saavutettavuus

KKV.fi -verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) pyrkii takaamaan verkkopalvelujensa saavutettavuuden lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee kkv.fi -verkkopalvelua. 

Saavutettavuuden tila

Verkkopalvelumme täyttävät lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Ei-saavutettava sisältö

Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa seuraavista syistä:

Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 noudattamatta jättäminen

Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:

  1. (WCAG 1.1.1) Osa palvelun kaavioista on toteutettu kuvina, eikä tällaiselle sisällölle ole määritetty kuvaavia tekstivastineita.
  2. (WCAG 1.4.5) Sisältösivuilla on jonkin verran tekstiä sisältäviä kuvia, joille ei ole määritetty kuvaavia tekstivastineita.
  3. (WCAG 1.3.1) Palvelussa on taulukkorakenteita, joiden sarakeotsikkoja ei ole määritetty ohjelmallisesti.
  4. (WCAG 1.3.1) Otsikkotasojen käytössä on puutteita. Joidenkin otsikkotasojen yli on hypätty ja kaikkia otsikkoja ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi.
  5. (WCAG 1.1.1) Joissain PDF-dokumenteissa on käytetty kaaviokuvia, joille ei ole asetettu tekstivastineita.
  6. (WCAG 1.3.1) Joissain PDF-dokumenteissa on ruudunlukijakäyttöä haittaavia muotoilupuutteita (esim. tyhjiä rivinvaihtoja ja otsikkotasoin merkkaamattomia otsikoita).
  7. (WCAG 1.3.1) Joidenkin PDF-dokumenttien taulukkorakenteissa on ruudunlukijakäyttöä haittaavia puutteita (esim. tekstin asetteluun käytetyt taulukkorakenteet, puuttuvat ohjelmalliset sarakeotsikot ja samankaltaisten tietojen jakaminen useampaan eri taulukkoon).
  8. (WCAG 1.3.1) Joidenkin PDF-dokumenttien alaviitteitä ei ole linkattu tekstiin ja niiden tulkitseminen on hankalaa ruudunlukijalla.
  9. (WCAG 1.4.3) Joissain sivuissa ja PDF-dokumenteissa on joitakin kontrastiongelmia.
  10. (WCAG 2.2.2) Bannerikarusellia ei pysty pysäyttämään
  11. (WCAG 2.4.3) Elementtien fokuksen järjestys ei ole optimaalinen
  12. (WCAG 2.4.4) Samaa linkkitekstiä on käytetty useille eri kohteille samalla sivulla
  13. (WCAG 4.1.1) Joidenkin elementtien ID ei ole yksilöllinen
  14. (WCAG 4.1.2) Joidenkin elementtien ID-tieto on puutteellinen (iframe)                                                                                                 

Puutteet pyritään korjaamaan verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä vuoden 2021 aikana.

Sovellettava lainsäädäntö ei kata tiettyjä sisältöjä

Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät ole saavutettavissa, koska sovellettava lainsäädäntö (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019) ei kata niitä.

  1. Kilpailu- ja kuluttajaviraston hallinnoimalla Youtube-kanavalla sekä Dreambroker-palvelussa on ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä. Osasta tällaisesta videosisällöstä puuttuu tekstitys ja/tai kuvailutulkkaus. Ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 16.9.2020.

Seloste perustuu omaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto direktiivin (EU) 2016/2102 vaatimukset. Itsearvioinnissa on käytetty apuna validointityökaluja ja ruudunlukuohjelmaa. Selostetta päivitetään ja tarkennetaan kun ongelmia korjataan tai uusia havaitaan.

Selostetta tarkistettiin viimeksi 16.9.2020.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen verkkopalveluissamme? Ilmoita siitä meille ja teemme parhaamme, jotta voimme tarjota tiedot ja sisällöt saavutettavassa muodossa niin pian kuin mahdollista! Voit ottaa yhteyttä sähköpostilla: viestinta(at)kkv.fi.

KKV:n verkkopalvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa KKV:n viestintä.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
p. 0295 016 000 (vaihde)


Päivitetty 16.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV