Lennon viivästymisestä voi vaatia huolenpitoa ja pitkästä viivästyksestä vakiokorvausta. Lentomatkustajan oikeus huolenpitoon viivästystilanteessa riippuu lentomatkan pituudesta sekä viivästyksen kestosta, jonka lentoyhtiö on arvioinut.
Matkan pituus |
Arvioitu viivästys määränpäässä |
Huolenpito |
A |
B |
C |
D |
alle 1500 km |
yli 2 h |
✔ |
✔ |
✔ |
|
1500–3500 km |
yli 3 h |
✔ |
✔ |
✔ |
|
yli 3500 km |
yli 4 h ja EU:n ulkopuolinen lento |
✔ |
✔ |
✔ |
|
Kaikki lennot |
yli 5 h |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
- Aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan.
- Ilmaiseksi kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä.
- Hotellimajoitus sekä kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä, kun odotettavissa oleva lähtöaika on ilmoitettua lähtöaikaa seuraava päivä ja yöpyminen on välttämätöntä.
- Kuluttaja voi valita, haluaako peruuttaa lennon kokonaan ja saada lipun hinnan takaisin vai toteuttaa matkan. Lennon peruuttaneelle matkustajalle lentoyhtiön on maksettava lentolipun hinta 7 päivän kuluessa. Lentoyhtiön on palautettava lipun hinta kultakin matkan osalta sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkasuunnitelman kannalta hyötyä. Matkustajalla on oikeus saada myös ilmainen paluulento lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan.
|
Vakiokorvaus
EU-tuomioistuin on luonut ennakkoratkaisullaan (päätökset C-402/2007 ja C-432/2007) matkustajille oikeuden samanlaiseen vakiokorvaukseen kuin lennon peruuntuessa, jos hän saapuu määräpaikkaansa vähintään 3 tuntia aikataulun mukaista saapumisajankohtaa myöhemmin, paitsi jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu.
Mahdollinen korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan. Lentoyhtiö voi palauttaa lipun hinnan ja maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella matkakuponkeina tai muina palveluina.
Matkan pituus |
Viivästys määränpäässä |
Korvaus |
Lennon pituus enintään 1500 km |
yli 3 h |
250 € |
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento, 1500–3500 km |
yli 3 h |
400 € |
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km |
3–4 h |
300 € |
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km |
yli 4 h |
600 € |
Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, lennon suorittamiseen sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriskit ja odottamattomat lentoturvallisuuteen vaikuttavat puutteet, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.
EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan tekninen vika on harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. Odottamattomiakaan teknisiä vikoja, jotka johtuvat osien ennenaikaisesta toimimattomuudesta, ei voi pitää poikkeuksellisina.
Voidakseen evätä vakiokorvauksen matkustajalta, lentoyhtiön täytyisi kyetä osoittamaan, että tapaus ei liittynyt lentoliikenteen harjoittajan tavanomaisen toiminnan harjoittamiseen eikä ollut sen tosiasiallisesti hallittavissa. Tällaisia ovat lentoturvallisuuteen vaikuttava tekniset viat, jotka johtuivat sabotaasista, terroriteosta tai useampaa samaan kalustoon kuuluvaa lentokonetta koskevasta piilevästä valmistusvirheestä, josta valmistaja tai lentoturvallisuusviranomainen on ilmoittanut. Lintutörmäys ja sen seurauksena mahdollisesti aiheutunut vahinko on katsottava poikkeukselliseksi olosuhteeksi.
EY-tuomioistuimen ratkaisu C-549/07
Unionin tuomioistuimen tuomia C 257/14
Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että viivästys johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.
Korvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta
Jos viivästyksestä aiheutuu vahinkoa, voit vaatia vahingonkorvausta. Vahingonkorvausta voi saada vain toteennäytettävistä kuluista, kuten esimerkiksi viivästyksen vuoksi käyttämättä jääneestä junalipusta, ei mielipahasta ja harmista. Varaudu osoittamaan vahinkosi esimerkiksi tosittein. Viivästyksestä saatavien korvausten yläraja on noin 4150 erityisnosto-oikeutta, eli n. 4635 €. Vahingonkorvaus voidaan vähentää mahdollisesti maksetusta vakiokorvauksesta.
Lentoyhtiö ei ole vastuussa vahingosta, jos se pystyy näyttämään toteen ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lennonjohtajien lakon aiheuttamien viivästysten takia. Lentoyhtiön täytyy kuitenkin pystyä osoittamaan viivästyksen syy ja perustelemaan oma toimintansa tilanteessa.
Valituksen tekeminen lentomatkasta (valitukset yritykselle / viranomaiselle)
Huom! Jos lentosi oli osa matkapakettia,
- voit vaatia vakiokorvausta lennon peruutus- viivästys- ja lennolle pääsyn epäämistilanteissa samalla tavalla kuin omatoimisesti varatuilla reittilennoilla. Jos haet vakiokorvausta näiden EY-asetuksen mukaisten oikeuksien perusteella, vaatimus on esitettävä lennosta vastaavalle lentoyhtiölle.
- voit lisäksi vaatia matkanjärjestäjältä hyvitystä matkan virheistä.
Matkapaketti