Kun matkustaja tilaa samalle matkalle useamman matkapalvelun, kyseessä voi olla matkapaketti tai yhdistetty matkajärjestely. Kuluttajan oikeudet riippuvat siitä, kumpi matkustusmuoto on kyseessä.
Näillä sivuilla on tietoa matkapaketeista ja ohjeita ongelmiin, joita matkustajalle saattaa syntyä ennen matkaa tai matkan aikana. Matkapaketteja koskeva lainsäädäntö on pääpiirteissään sama kaikissa EU-maissa.
Matkapaketti
= Matkustaja varaa samaa matkaa tai lomaa varten yhteishintaan vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua. |
Yhdistetty matkajärjestely
= Matkustaja varaa samaa matkaa tai lomaa varten matkailupalveluja eri palveluntarjoajilta yhden kerrallaan ja eri sopimuksilla. |
Matkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta.
|
Kukin matkapalvelun myynyt yritys vastaa vain omasta palvelustaan. Yhdistetyissä matkajärjestelyissä virheen arviointiin sovelletaan yleisiä sopimusoikeuden periaatteita ja kuluttajansuojalain palvelun virheestä annettuja säännöksiä.
|
Matkapaketissa matkustajalla on suoja ostohetkestä matkan päättymiseen asti, muun muassa peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa. Vastuuta ei voi siirtää matkapaketin kokoamiseen tarvittaville alihankkijoille, kuten kuljetusyhtiölle, majoitusliikkeelle tai toiselle matkatoimistolle. |
Yhdistetty matkajärjestely syntyy esimerkiksi silloin, kun matkatoimisto auttaa matkustajaa tekemään samaa matkaa tai lomaa varten erillisiä sopimuksia lisäpalveluista muiden palveluntarjoajien kanssa ja matkapalveluiden valinta- ja varausprosessit ovat selkeästi erillisiä. Matkajärjestelyn syntymisessä auttaneen matkatoimiston on annettava matkustajalle tietoa hänen oikeuksistaan. |
Mikä on matkapaketti Matkanjärjestäjän tiedonantovelvollisuus Matkapaketin muuttaminen ennen matkaa Matkapakettisopimuksen peruuttaminen Virheet ja hyvitys Matkajärjestäjän avustamisvelvollisuus Reklamoiminen ja auttavat tahot Ohjeet matkatoimistoille
|
Yhdistetty matkajärjestely Ohjeet matkatoimistoille |