Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Matkustaminen ja liikenne
  • Matkapaketit
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/matkapaketit/matkapakettisopimuksen-peruuttaminen/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Matkustaminen ja liikenne
  • Matkapaketit
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Matkustaminen ja liikenne
      • Matkapaketit
        • Mikä on matkapaketti?
        • Matkanjärjestäjän tiedonantovelvollisuus
        • Matkapaketin muuttaminen ennen matkaa
        • Matkapakettisopimuksen peruuttaminen
        • Virheet ja hyvitykset
        • Matkajärjestäjän avustamisvelvollisuus
        • Reklamoiminen ja auttavat tahot
        • Yhdistetty matkajärjestely
        • Matkatoimiston konkurssi
      • Lentomatkustajan oikeudet
      • Junamatkat
      • Linja-automatkat
      • Laivamatkat
      • Taksimatkat
    • Ohjeet matkoja järjestäville
    • Vakuusrekisteri
  • Kilpailuasiat

Matkapakettisopimuksen peruuttaminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Matkustajan peruutusoikeus ja peruutusmaksun suorittamisvelvollisuus
          Poikkeukselliset olosuhteet
          Oletettava merkittävä virhe
Matkanjärjestäjän peruutusoikeus
          Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa
matka vähäisen osanottajamäärän takia

          Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen takia
Maksusuoritusten palauttaminen peruutustilanteessa

Matkustajan peruutusoikeus ja peruutusmaksun suorittamisvelvollisuus

Matkustajalla on oikeus peruuttaa matkapakettisopimus milloin tahansa ennen matkan alkamista. 

Matkustajan ei tarvitse ilmoittaa matkanjärjestäjälle peruuttamisen syytä.

Matkanjärjestäjä saa yleensä periä matkustajalta asianmukaisen ja perustellun peruutusmaksun, jos matkustaja peruuttaa matkapakettisopimuksen. Poikkeuksia ovat matkan peruuttamisen johtaneet poikkeukselliset olosuhteet tai matkanjärjestäjän suorituksessa oletettavasti oleva merkittävä virhe.

Matkanjärjestäjän on matkustajan pyynnöstä esitettävä perustelut peruutusmaksun määrälle.

  • Peruutusmaksu ei saa olla matkanjärjestäjälle aiheutuneita todellisia kuluja suurempi, eikä siinä saa ottaa huomioon matkanjärjestäjän saamatta jäänyttä liikevoittoa.
  • Peruutusmaksu saa olla enintään matkapaketin hinta, josta on vähennetty peruuttamisesta syntyvät kustannussäästöt ja matkapalvelun vaihtoehtoisesta käytöstä saatavat tulot.
  • Jos matkapakettisopimuksessa on sovittu vakiomääräisestä peruutusmaksusta, maksun on oltava kohtuullinen ja sen on perustuttava sopimuksen peruuttamisajankohtaan, ennakoituihin kustannussäästöihin ja matkapalvelun vaihtoehtoisesta käytöstä saatavissa oleviin tuloihin.

Poikkeukselliset olosuhteet

Matkustajalta ei voi periä peruutusmaksua, kun matkustaja peruuttaa sopimuksen matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä vallitsevien väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi.  Esimerkiksi

  • matkaa ei voida toteuttaa matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneen sotatoimen, terrorismin, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia. Esimerkiksi kuljetusyhteydet estyvät sotatoimien vuoksi tai keskeisiä palveluita (muun muassa sähkö tai vesi) ei ole saatavilla matkakohteessa luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi.
  • matkaa ei voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Esimerkiksi matkakohteessa on odottamatta ilmennyt vakava tarttuva tauti tai vakavia levottomuuksia, jotka voivat vaarantaa sivullisten turvallisuuden.

Kun arvioidaan matkustajan oikeutta peruuttaa matka matkustajien turvallisuuden perusteella, voidaan ottaa huomioon viranomaisten matkustamista koskevat suositukset.

  • Ulkoasiainministeriö antaa maakohtaisia matkustusturvallisuuteen liittyviä tiedotteita, joissa voidaan esimerkiksi suosittaa välttämään tarpeetonta tai kaikkea matkustamista alueelle tai poistumaan maasta.
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos antaa tietoa tartuntatautitilanteesta maailmalla sekä rokotuksista, taudeista ja niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta.
  • Suomen ulkomailla olevat edustustot kertovat tapahtumista, jotka vaikuttavat matkustusturvallisuuteen satunnaisesti tai lyhytaikaisesti. 

Matkustajalla ei kuitenkaan ole peruuttamisoikeutta ilman peruutusmaksua, jos poikkeukselliset olosuhteet ovat olleet matkustajan tiedossa jo sopimusta tehtäessä.

Oletettava merkittävä virhe

Matkustajalta ei voi periä peruutusmaksua, kun matkustajalla on painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan merkittävä virhe. Esimerkiksi matkustajalle myyty hotelli on vielä keskeneräinen, eikä rakennustöiden valmistuminen ole todennäköistä.

Matkanjärjestäjän peruutusoikeus

Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa matka vähäisen osanottajamäärän takia

Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos ilmoittautuneiden osallistujien määrä on sopimusehdoissa mainittua vähimmäismäärää pienempi. Tällöin matkustajien vähimmäismäärä sekä matkan peruuttamisesta ilmoittamisen määräaika pitää olla mainittuna sopimusehdoissa.

Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle sopimuksessa mainitun määräajan kuluessa ja viimeistään:

  • 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää.
  • 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään.
  • 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.

Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen takia

Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet estävät matkan toteuttamisen. Ylivoimaisen esteen vuoksi aiheutuvasta peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä ennen matkan alkamista.

Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, kun matkaa ei voida toteuttaa:

  • matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia. Esimerkiksi kuljetusyhteydet estyvät sotatoimien vuoksi tai keskeisiä palveluita (muun muassa sähkö tai vesi) ei ole saatavilla matkakohteessa luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi.
  • vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Esimerkiksi matkakohteessa on odottamatta ilmennyt vakava tarttuva tauti tai vakavia levottomuuksia, jotka voivat vaarantaa sivullisten turvallisuuden.

Kun arvioidaan matkanjärjestäjän oikeutta peruuttaa matka matkustajien turvallisuuden perusteella, voidaan ottaa huomioon viranomaisten matkustamista koskevat suositukset.

  • Ulkoasiainministeriö antaa maakohtaisia matkustusturvallisuuteen liittyviä tiedotteita, joissa voidaan esimerkiksi suosittaa välttämään tarpeetonta tai kaikkea matkustamista alueelle tai poistumaan maasta.
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos antaa tietoa tartuntatautitilanteesta maailmalla, rokotuksista, taudeista sekä niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta.
  • Suomen ulkomailla olevat edustustot kertovat tapahtumista, jotka vaikuttavat matkustusturvallisuuteen satunnaisesti tai lyhytaikaisesti.

Matkanjärjestäjän käyttämän hotellin henkilökunnan lakko ei yleensä oikeuta peruuttamiseen, koska korvaava majoitus on yleensä järjestettävissä. Jos lakon piiriin kuuluu matkakohteen muidenkin vastaavien majoitustilojen henkilökunta, peruuttaminen on mahdollista.

Maksusuoritusten palauttaminen peruutustilanteessa

Matkanjärjestäjän on palautettava maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa matkapakettisopimuksen peruuttamisesta.

Jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan vähäisen osanottajamäärän tai ylivoimaisen esteen vuoksi, matkustajalla ei ole oikeutta saada korvausta matkalle lähtöön välittömästi liittyvistä ja peruuttamisen takia hyödyttömäksi käyneistä kuluista (esim. viisumin tai liityntäkuljetuksen hankkiminen).

Lisää aiheesta

  • Mikä on matkapaketti?
  • Yleiset matkapakettiehdot
  • Matkanjärjestäjän tiedonantovelvollisuus
  • Matkapaketin muuttaminen ennen matkaa
  • Matkapakettisopimuksen peruuttaminen
  • Virheet ja hyvitykset
  • Matkanjärjestäjän avustamisvelvollisuus
  • Reklamoiminen ja auttavat tahot
  • Yhdistetty matkajärjestely

Päivitetty 26.3.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn

Muualla palvelussamme

  • Yrityksille infoa uudesta matkapakettilaista
  • Ilmoittautuminen vakuusrekisteriin
  • Yleiset matkapakettiehdot

Lainsäädäntö

  • Laki matkapalveluyhdistelmistä (901/2017)
  • Oikeusministeriön asetus matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä annettavista tiedoista, PDF (181/2018)
Päivitetty 26.3.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV