Valmismatkavakuudet

Matkanjärjestäjä on vastuussa siitä, että valmismatkan vakuus on aina riittävä ja yrityksen on tarklistettava vakuus kuukausi kerrallaan.

Vakuuden tulee turvata:

  1. Matkustajien paluukuljetus
  2. Matkustajien majoitus matkakohteessa paluukuljetukseen asti
  3. Matkan peruuntuessa kuluttajien ennakkomaksut
  4. Matkan keskeytyessä keskeytynyttä matkan osaa vastaava hinta kuluttajille

Vakuuden määrän tulee olla niin suuri, että se riittää kaikkiin edellä lueteltuihin korvauksiin konkurssitilanteessa. Ennakkomaksut eivät saa ylittää vakuutta. Laskentaperusteena käytettävät luvut ilmoitetaan aina bruttomääräisinä. Yritysasiakkaille ei korvata ennakkomaksuja eikä makseta korvausta keskeytyneestä matkasta.  

Yritysten ostamat lahjakortit päätyvät useimmiten kuluttajille, joten kaikki valmismatkan ostoon oikeuttavat lunastamattomat lahjakortit on ilmoitettava ennakkomaksuina. 

Asiakkaalla on konkurssitilanteessa tai matkanjärjestäjän maksukyvyttömyystilanteessa oikeus purkaa sopimus ja saada maksamansa rahat takaisin. Tämä oikeus koskee koko valmismatkasopimusta, myös esimerkiksi jo asiakkaan hallussa olevia IATA-lentolippuja tai hotellivouchereita. Merkitystä ei ole sillä, onko valmismatkan hinta laskutettu yhdessä vai eri osissa.

Päivitetty 4.4.2014 Tulosta

Muualla palvelussamme