Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Kilpailuasiat
  • Julkisten hankintojen valvonta
  • Vihjaa meille laittomista suorahankinnoista
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/kilpailuasiat/julkisten-hankintojen-valvonta/vihjaa-meille-laittomista-suorahankinnoista/toimenpidepyynnon-tekeminen-hankinta-asioissa/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Kilpailuasiat
  • Julkisten hankintojen valvonta
  • Vihjaa meille laittomista suorahankinnoista
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat
    • Kartellit
    • Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö
    • Kilpailua rajoittavat toimitus- ja jakelusopimukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Julkisten hankintojen valvonta
      • Valvonnan pääpiirteet
      • Priorisointi
      • Vihjaa meille laittomista suorahankinnoista
        • Toimenpidepyynnön tekeminen
      • Valvonnan tulosten raportointi
    • Kansainvälinen yhteistyö
    • Lainsäädäntö ja suuntaviivat
    • Seuraamusmaksu

Toimenpidepyynnön tekeminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Virasto hyödyntää hankintojen valvonnassa vihjekanavien kautta toimitettuja tietoja. Viraston vihjepalvelu on tarkoitettu joustavaksi ja yksinkertaiseksi tavaksi tuoda viraston tietoon mahdollinen laiton suorahankinta tai siihen rinnastettava menettely. Vihjeen antamisen sijaan jokainen, joka katsoo hankintayksikön menetelleen hankintalainsäädännön vastaisesti, voi myös tehdä virastolle toimenpidepyynnön.

Toimenpidepyynnön voi tehdä, vaikka sen tekijällä olisi käytössään säännönmukaiset muutoksenhakukeinot. Vi­ras­ton vä­li­tön teh­tä­vä ei kuitenkaan ole yk­sit­täi­sen toimittajan suo­jaa­mi­nen hankintamenettelyissä. Toimenpidepyynnön tekeminen ei vaikuta mahdollisuuteen käyttää säännönmukaisia muutoksenhakukeinoja tai tehdä hallintokantelu jollekin muulle viranomaiselle. Sen sijaan säännönmukaisten muutoksenhakukeinojen käyttämisellä voi olla vaikutusta toimenpidepyynnön käsittelyyn virastossa sekä mahdollisiin seuraamuksiin hankintalain 15 luvusta ilmi käyvin tavoin.

Vi­ras­ton käy­tet­tä­vis­sä ole­vat voi­ma­va­rat ovat ra­jal­li­set. Ensisijaisesti valvonnan tarkoituksena on puuttua täysin lain säännöksistä piittaamatta tehtyihin suorahankintoihin, joista ei ole lainkaan ilmoitettu,sekä muihin merkittäviin suorahankintoihin rinnastuviin menettelyltään karkeasti virheellisiin tai syrjiviin hankintoihin.

Vi­ras­to aset­taa toi­men­pi­de­pyyn­tö­jä tär­keys­jär­jes­tyk­seen ja kes­kit­tyy sel­lais­ten hankintalain vastaisten menettelyjen sel­vit­tä­mi­seen, joiden vaikutukset julkisten varojen tehokkaalle käytölle tai markkinoiden avoimuudelle ja kilpailulle ovat merkittävät. Vi­ras­to voi ol­la ryh­ty­mät­tä toi­men­pi­tei­siin hankintamenettelyn vaikutusten merkittävyyteen liittyvien syiden lisäksi myös silloin, kun ei voida pitää todennäköisenä, että hankinnassa on kyse laittomasta suorahankinnasta tai muusta hankintalain vastaisesta menettelystä, asiaa koskevat viraston tietoon tuodut seikat eivät vaikuta todenperäisiltä tai silloin, kun hankintayksikkö viraston selvityksen aikana luopuu suorahankinnasta tai toteuttaa tarkastelun kohteena olevan hankinnan järjestämällä hankintalain mukaisen tarjouskilpailun.

Tä­mä oh­je on tar­koi­tet­tu en­si­si­jai­ses­ti tilanteisiin, joissa julkisiin hankintoihin liittyvien menettelyjen hankintalainsäädännön mukaisuus halutaan saattaa viraston tutkittavaksi hankintalain (1397/2016) 15 luvussa säädetyllä tavalla. Oh­je on teh­ty toi­men­pi­de­pyyn­tö­jen kä­sit­te­lyn no­peut­ta­mi­sek­si se­kä lainvastaisten menettelyjen sel­vit­tä­mi­seen liit­ty­vien in­for­maa­tio­tar­pei­den ku­vaa­mi­sek­si.

Hankintalain 139 §:n 2 momentin mukaan toimenpidepyyntöjen käsittelyssä noudatetaan hallintolain (434/2003) 8 a luvun säännöksiä. Toimenpidepyyntö tulisi lähtökohtaisesti tehdä kirjallisesti, mutta var­si­nai­sia muo­to­vaa­ti­muk­sia toi­men­pi­de­pyyn­nöl­le ei kui­ten­kaan ole. Kil­pai­lu- ja ku­lut­ta­ja­vi­ras­to huo­leh­tii sii­tä, et­tä asia tu­lee sel­vi­te­tyk­si, mutta toimenpidepyynnön tekijän tulisi esittää näkemyksensä siitä, millä perusteella tämä pitää menettelyä virheellisenä ja mahdollisuuksien mukaan antaa tieto menettelyn tai laiminlyönnin ajankohdasta. Toimenpidepyynnön tekijän on muutenkin myö­tä­vai­ku­tet­ta­va vi­reil­le pa­ne­man­sa asian sel­vit­tä­mi­seen (hallintolain 31 § ja 53 a §). Toi­men­pi­de­pyyn­nön oli­si (mikäli mahdollista) hyvä si­säl­tää ai­na­kin seu­raa­vat tie­dot:

1. Tie­dot toimenpidepyynnön kohteesta

1.1. Toi­men­pi­de­pyyn­nön kohteena olevan hankintayksikön yhteys­tie­dot.

1.2. Toi­men­pi­de­pyyn­nön koh­teena olevan hankinnan tiedot (mm. hankintailmoituksen julkaisuajankohta, hankintamenettelyn tyyppi, hankinnan arvo) sekä hankintaan liittyvät asiakirjat (esimerkiksi hankintailmoitus, tarjouspyyntö, tarjous, hankintapäätös, hankintasopimus tai mikä tahansa muu asiakirja, josta asian selvittämiseksi tarvittavat seikat käyvät ilmi).

2. Näkemys hankintamenettelyn lainmukaisuudesta perusteluineen

2.1.  Pe­rus­tel­tu näkemys hankintamenettelyn epäillystä lainvastaisuudesta.

2.2. Kuvaus ja tiedot markkinatilanteesta hankinnan kohteeseen liittyen.

2.3. Tiedot mahdollisista toimenpidepyynnön kohteena olevan hankintayksikön aiemmista hankinnan kohteeseen liittyvistä hankintamenettelyistä sekä niihin liittyvät hankintapäätökset.

3. Muut mer­ki­tyk­sel­li­set nä­kö­koh­dat

3.1. Muut toimenpidepyynnön kohteena olevan hankintamenettelyn arvioinnissa huomioon otettavat seikat sekä niihin mahdollisesti liittyvät asiakirjat.

3.2. Sel­vi­tys sii­tä, kä­si­tel­lään­kö tai on­ko asi­aa kä­si­tel­ty jos­sa­kin muus­sa vi­ran­omai­ses­sa tai tuo­miois­tui­mes­sa.

Toi­men­pi­de­pyyn­nöt ovat vi­ran­omais­ten toi­min­nan jul­ki­suu­des­ta an­ne­tun lain (621/1999) pe­rus­teel­la pääsääntöisesti jul­ki­sia. Vi­ran­omai­sen tu­lee pyy­det­täes­sä an­taa ke­nel­le ta­han­sa tie­to toi­men­pi­de­pyyn­nös­tä ja sii­hen liit­ty­vis­tä asia­kir­jois­ta. Toi­saal­ta lais­sa mää­rä­tään myös sa­las­sa­pi­to­vel­voit­teis­ta, joi­den pe­rus­teel­la esi­mer­kik­si lii­ke­sa­lai­suuk­sia ja eräi­tä mui­ta jul­ki­suus­lais­sa mää­ri­tel­ty­jä tie­to­ja ei saa pal­jas­taa. Tä­män vuok­si on tar­peen yk­si­löi­dä toi­men­pi­de­pyyn­nös­sä mah­dol­li­ses­ti ole­vat lii­ke­sa­lai­suu­det ja mah­dol­li­set muut sa­las­sa pi­det­tä­vät tie­dot sel­väs­ti.

Myös toi­men­pi­de­pyyn­nön te­ki­jän hen­ki­löl­li­syys on pää­sään­töi­ses­ti jul­ki­nen tie­to. Hen­ki­löl­li­syys voi­daan sa­la­ta vain, jos sii­hen on eri­tyi­siä syi­tä, ku­ten erit­täin tär­keä ylei­nen tai yk­si­tyi­nen etu. Toi­men­pi­de­pyyn­nöt pyy­de­tään toi­mit­ta­maan Kil­pai­lu- ja ku­lut­ta­ja­vi­ras­ton kir­jaa­moon osoit­teel­la PL 5, 00531 Hel­sin­ki, tai säh­kö­pos­tio­soit­teeseen kirjaamo@kkv.fi.


Päivitetty 24.5.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 24.5.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV