Kuluttajansuojalaissa asetetaan elinkeinonharjoittajalle laaja markkinoitavaa hyödykettä, elinkeinonharjoittajaa ja asiakassuhteessa noudatettavia menettelyjä koskeva tiedonantovelvollisuus
Tiedonantovelvollisuus markkinoitaessa yksilöityä hyödykettä
Tarjottaessa yksilöityä kulutushyödykettä tiettyyn hintaan markkinoinnista on käytävä ilmi ainakin seuraavat tiedot:
- kulutushyödykkeen pääominaisuudet (kuten sen saatavuus, edut, riskit, suorittaminen, koostumus, lisävarusteet, myynninjälkeinen asiakastuki ja valitusten käsittely, valmistus- tai suoritustapa ja -ajankohta, toimitus, käyttökelpoisuus, käyttötarkoitus, määrä, tuote-erittely, maantieteellinen tai kaupallinen alkuperä tai tulokset, joita sitä käyttämällä odotetaan saavutettavan, taikka tuotteelle tehtyjen testien tai tarkastusten tulokset ja olennaiset piirteet) siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin
- elinkeinonharjoittajan nimi ja maantieteellinen osoite sekä, jos elinkeinonharjoittaja toimii toisen elinkeinonharjoittajan asiamiehenä tai edustajana, samat tiedot hänen päämiehestään
- kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida ilmoittaa, hinnan määräytymisen perusteet
- tarvittaessa kokonaishintaan sisältymättömät toimituskulut tai, jos näitä kuluja ei voida kohtuudella laskea etukäteen, tieto siitä, että tällaisia kuluja voi aiheutua
- maksua, toimitusta, sopimuksen täyttämistä ja asiakasvalituksia koskevat käytännöt, jos ne poikkeavat siitä, mitä kuluttajilla on yleensä aihetta olettaa
- mahdollinen oikeus peruuttaa tai irtisanoa sopimus.
Edellä mainittujen tietojen lisäksi - tapauksesta riippuen - elinkeinonharjoittajalla voi olla velvollisuus antaa kuluttajalle myös muita olennaisia tietoja.
Mitä tavallisempi ja yksinkertaisempi tarjottu kulutushyödyke on, sitä vähemmän tietoja on annettava. Monimutkaisempien ja markkinoille hiljattain tulleiden uusien hyödykkeiden ominaisuuksista on puolestaan kerrottava tarkemmin. Kuluttajansuojalaki 2:8
Ennen sopimuksen tekemistä annettavat tiedot
Sen lisäksi, mitä muualla kuluttajansuojalaissa säädetään tiedonantovelvollisuudesta, elinkeinonharjoittajan on muussa kuin kulutushyödykkeiden koti- ja etämyynnissä ennen kulutushyödykesopimuksen tekemistä annettava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi seuraavat tiedot, elleivät nämä tiedot ilmene muutoin asiayhteydestä:
- kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin
- elinkeinonharjoittajan nimi, sijaintipaikan maantieteellinen osoite sekä puhelinnumero
- kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida ilmoittaa, hinnan määräytymisen perusteet
- tarvittaessa kokonaishintaan sisältymättömät toimituskulut tai, jos näitä kuluja ei voida kohtuudella laskea etukäteen, tieto siitä, että tällaisia kuluja voi aiheutua
- tarvittaessa maksua, toimitusta ja muuta sopimuksen täyttämistä koskevat ehdot ja asiakasvalituksia koskevat käytännöt
- maininta tavaroita koskevasta lakisääteisestä virhevastuusta sekä tarvittaessa maininta asiakastuesta, muista kaupanteon jälkeisistä palveluista ja takuusta sekä niitä koskevista ehdoista
- tarvittaessa sopimuksen kesto tai, jos sopimus on voimassa toistaiseksi tai sitä jatketaan automaattisesti, sen päättämistä koskevat ehdot
- tarvittaessa digitaalisen sisällön toimivuus, mukaan lukien digitaalisen sisällön yhteentoimivuus laitteistojen ja ohjelmistojen kanssa siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja siitä tietää tai hänen voidaan kohtuudella olettaa siitä tietävän.
Kuluttajansuojalaki 2:8a
Tiedonantovelvollisuus tarjottaessa yhdistettyjä tarjouksia tai kylkiäistarjouksia
Jos markkinoinnissa tarjotaan kulutushyödykkeitä yhteisellä hinnalla tai niin, että ostamalla hyödykkeen saa alennetulla hinnalla toisen hyödykkeen tai muun erityisen edun, markkinoinnissa on selkeästi ilmoitettava:
- tarjouksen sisältö ja arvo sekä yhteisellä hinnalla tarjotuista hyödykkeistä lisäksi niiden erilliset hinnat, jollei hyödykkeen hinta erikseen hankittuna ole pienempi kuin kymmenen euroa
- tarjouksen hyväksi käyttämistä koskevat ehdot, erityisesti tarjouksen kesto sekä määrälliset ja muut rajoitukset
Mainittu tiedonantovelvollisuus koskee lisäetumarkkinointia ja muuta erikoistarjousmarkkinointia. Se koskee sekä samanveroisista tuotteista koottuja yhdistettyjä tarjouksia että kylkiäistarjouksia, joissa päätuotteen yhteydessä tarjotaan muodollisesti vastikkeeton, yleensä vähäarvoinen lisätuote.
Tiedonantovelvollisuus koskee myös erikoistarjousmarkkinointia, jossa etuna on tavanomaista alempi kampanjahinta, sekä paljousalennuksia, joissa määrätyn erän hyödykkeitä hankkiva saa ne tai osan niistä alennetulla hinnalla.
Edellä tarkoitettu muu erityinen etu voi lisäksi olla rahana tai ostokortteina palautettava osuus tietyn ajanjakson kuluessa tehtyjen ostosten hinnoista. Kysymykseen voivat tulla myös muuntyyppiset erilaisiin kanta-asiakasohjelmiin liittyvät etuudet.
Tiedonantovelvollisuuden piiriin kuuluville tarjouksille on yhteistä se, että kuluttajan on edun saadakseen hankittava jokin kulutushyödyke. Tarjouksille on yhteistä se, että kuluttajan on edun saadakseen hankittava jokin kulutushyödyke.
Tässä tarkoitettu tiedonantovelvollisuus ei koske markkinointiarpajaisia eivätkä muita markkinoinnissa tarjottuja etuja, joiden saaminen ei edellytä minkään hyödykkeen ostamista.
Kylkiäiset ja lisäetumarkkinointi
Kuluttajansuojalaki 2:12
Tiedonantovelvollisuus markkinointiarpajaisten järjestämisessä
Jos markkinointiin liittyy arvontoja, yleisökilpailuja tai pelejä, niihin osallistumisen ehtojen on oltava selkeitä ja ymmärrettäviä sekä helposti saatavilla.
Arvonnat ja kilpailut
Kuluttajansuojalaki 2:13