Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
  • Tietoa kaupallisen viestinnän ilmiöistä
https://www.kkv.fi/kuluttajakasvatus/tietoa-kaupallisen-viestinnan-ilmioista/kasitteita/
  • Etusivu
  • Ostopolku -harjoitukset
  • Tietoa kaupallisen viestinnän ilmiöistä

Ostopolku -harjoitukset

  • Olen kuluttaja
  • Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa
  • Teen kauppoja
  • Käytän, kulutan ja reagoin
  • Päätän jatkosta
  • Ostopolku kokonaisuutena
  • Opettajan opas: ostopolku ikäkauden mukaisesti
  • Säädökset ja suositukset

Käsitteitä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Advertoriaaliksi kutsutaan toimitukselliseen tapaan tehtyä mainosta, joka ulkoisesti muistuttaa tavallista lehtijuttua. Lukijan on voitava aina helposti erottaa toimituksellinen sisältö ja mainonta toisistaan. Tunnistettavuus helpottuu, kun advertoriaali merkitään tunnistetekstillä ”Mainos”.

Display  on verkossa oleva kuva tai kuvake, jonka tarkoituksena on kertoa kaupallinen viesti joko itse bannerissa tai saada käyttäjä napsauttamaan mainosbanneria. Selain avaa mainostajan sivun ja mainoksen näyttäjä saa korvauksen mainoksen näyttökertojen, näyttöpäivien, klikkausten tai onnistuneiden transaktioiden perusteella.

Big data liittyy monenlaiseen tietoon, jota kertyy lukuisista eri lähteistä kuten aika- ja paikkatiedoista, navigointipalvelusta, internetsivustojen lokitiedoista, asiakaspalautteesta, arvosteluista tai sosiaalisen median sisällöstä.

Blogi on verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä. Blogin kirjoittaja on bloggari tai bloggaaja. Yritykset tekevät bloggaajien kanssa yhteistyösopimuksia esimerkiksi tuotenäytteiden lähettämisestä. Bloggaaja voi myös itse aktiivisesti hankkia mainoksia blogiinsa internetin mainosverkkojen tai kumppanuusmarkkinoinnin (affiliate marketing) kautta. Blogissa voidaan julkaista sisältöä tekstin lisäksi myös kuvien, videokuvan tai äänen muodossa (vlogi).

Brändi on tuotteen, palvelun, henkilön tai asian ympärille muodostunut mielikuva. Mielikuvia ja mielleyhtymiä brändin luoja tai omistaja pyrkii vahvistamaan brändinhallinnan avulla. Mielikuvia käytetään lupauksina yritykseltä kuluttajalle. Niiden tavoite on kuluttajan ja brändin suhteen vahvistaminen ja ylläpito.

Henkilötieto tarkoittaa kaikenlaisia luonnollista henkilöä tai hänen ominaisuuksiaan tai elinolosuhteitaan kuvaavia merkintöjä, jotka voidaan tunnistaa häntä tai hänen perhettään koskeviksi.

Koulu- ja oppilaitossponsorointi on sellaista yrityksen markkinointia, jossa yritys rahoittaa tai tukee taloudellisesti jotakin koulun tai oppilaitoksen hanketta. Yrityksen tavoitteena on luoda myönteistä julkisuuskuvaa.

Mainonnalla, markkinointiviestinnällä ja markkinoinnilla ei ole olemassa yhtä kaikenkattavaa määritelmää. Sitä on hankala kuvata yksiselitteisesti, koska käsitteet vaihtelevat maittain, toimialoittain ja jopa yrityksillä on erilaiset tavat toimia. Perinteisesti markkinointi on kohdennettua vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa ja se edellyttää joko yhden tai useamman median hyödyntämistä kuten suorapostituksia, lehtimainoksia, TV-mainontaa, radiomainontaa, mainostauluja, telemarkkinointia ja verkkoa. Markkinointia voi esiintyä  joko omassa (esim. yrityksen omat asiakaslehdet ja verkkosivut), maksetussa (esim. printti, televisio tai radio) tai ansaitussa mediassa (lehtiartikkelit ja bloggaajat).

Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle. Nativiimainonta on maksettua sisältömarkkinointia eli vuokrattua mediaa, median keinoja ja muotoja hyödyntävää mainossisältöä ja median sisältöelementtien kaupallistamista.

Piilomainonta tarkoittaa mainontaa, josta ei ole selkeästi tunnistettavissa sen kaupallinen tarkoitus. Piilomainonta on kiellettyä.

Suoramarkkinointi on kyseessä silloin, kun yritys kohdistaa mainonnan tietylle vastaanottajalle esimerkiksi nimellä osoittaen eli henkilötietojen perusteella.

.

Sponsorointisopimus on sponsorin ja esim. koulun tai oppilaitoksen välinen yhteistyösopimus, jossa sovitaan sponsoroinnin sisällöstä ja ehdoista.

Sponsorointi tarkoittaa sellaista sponsoroinnin kohteen rahoitusta tai muuta taloudellista tukemista, jonka tarkoituksena on tuen antajan, tuotteiden tai palveluiden myynnin tai nimen tunnettuuden edistäminen. Sponsoroitujen ohjelmien alussa tai lopussa on esitettävä selvästi sponsorin nimi tai tunnus.

Spämmäys on mainossisällön jakamista sähköpostilla, eli sähköpostiviestintää, joka ei perustu asiakassuhteeseen.

Tuotesijoittelu tarkoittaa tuotteen, palvelun tai tavaramerkin sijoittamista audiovisuaaliseen ohjelmaan vastiketta vastaan. Katsojille on selkeästi kerrottava, että ohjelmassa on tuotesijoittelua.

Käsitteistä enemmän:

Aikakauslehtien liiton käytännesäännöt mainonnan tunnistettavuudesta (pdf)
Mainonta, sponsorointi, tuotesijoittelu (Viestintävirasto)
Natiivimainonnan opas
Hyödyllinen mobiilimainonnan sanasto (pdf, IAB Finland, Mobiilityöryhmä)
Hyödyllinen sosiaalisen median sanasto (pdf, IAB Finland, Mobiilityöryhmä)


Päivitetty 18.1.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.1.2017 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV