Advertoriaaliksi kutsutaan toimitukselliseen tapaan tehtyä mainosta, joka ulkoisesti muistuttaa tavallista lehtijuttua. Lukijan on voitava aina helposti erottaa toimituksellinen sisältö ja mainonta toisistaan. Tunnistettavuus helpottuu, kun advertoriaali merkitään tunnistetekstillä ”Mainos”.
Display on verkossa oleva kuva tai kuvake, jonka tarkoituksena on kertoa kaupallinen viesti joko itse bannerissa tai saada käyttäjä napsauttamaan mainosbanneria. Selain avaa mainostajan sivun ja mainoksen näyttäjä saa korvauksen mainoksen näyttökertojen, näyttöpäivien, klikkausten tai onnistuneiden transaktioiden perusteella.
Big data liittyy monenlaiseen tietoon, jota kertyy lukuisista eri lähteistä kuten aika- ja paikkatiedoista, navigointipalvelusta, internetsivustojen lokitiedoista, asiakaspalautteesta, arvosteluista tai sosiaalisen median sisällöstä.
Blogi on verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä. Blogin kirjoittaja on bloggari tai bloggaaja. Yritykset tekevät bloggaajien kanssa yhteistyösopimuksia esimerkiksi tuotenäytteiden lähettämisestä. Bloggaaja voi myös itse aktiivisesti hankkia mainoksia blogiinsa internetin mainosverkkojen tai kumppanuusmarkkinoinnin (affiliate marketing) kautta. Blogissa voidaan julkaista sisältöä tekstin lisäksi myös kuvien, videokuvan tai äänen muodossa (vlogi).
Brändi on tuotteen, palvelun, henkilön tai asian ympärille muodostunut mielikuva. Mielikuvia ja mielleyhtymiä brändin luoja tai omistaja pyrkii vahvistamaan brändinhallinnan avulla. Mielikuvia käytetään lupauksina yritykseltä kuluttajalle. Niiden tavoite on kuluttajan ja brändin suhteen vahvistaminen ja ylläpito.
Henkilötieto tarkoittaa kaikenlaisia luonnollista henkilöä tai hänen ominaisuuksiaan tai elinolosuhteitaan kuvaavia merkintöjä, jotka voidaan tunnistaa häntä tai hänen perhettään koskeviksi.
Koulu- ja oppilaitossponsorointi on sellaista yrityksen markkinointia, jossa yritys rahoittaa tai tukee taloudellisesti jotakin koulun tai oppilaitoksen hanketta. Yrityksen tavoitteena on luoda myönteistä julkisuuskuvaa.
Mainonnalla, markkinointiviestinnällä ja markkinoinnilla ei ole olemassa yhtä kaikenkattavaa määritelmää. Sitä on hankala kuvata yksiselitteisesti, koska käsitteet vaihtelevat maittain, toimialoittain ja jopa yrityksillä on erilaiset tavat toimia. Perinteisesti markkinointi on kohdennettua vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa ja se edellyttää joko yhden tai useamman median hyödyntämistä kuten suorapostituksia, lehtimainoksia, TV-mainontaa, radiomainontaa, mainostauluja, telemarkkinointia ja verkkoa. Markkinointia voi esiintyä joko omassa (esim. yrityksen omat asiakaslehdet ja verkkosivut), maksetussa (esim. printti, televisio tai radio) tai ansaitussa mediassa (lehtiartikkelit ja bloggaajat).
Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle. Nativiimainonta on maksettua sisältömarkkinointia eli vuokrattua mediaa, median keinoja ja muotoja hyödyntävää mainossisältöä ja median sisältöelementtien kaupallistamista.
Piilomainonta tarkoittaa mainontaa, josta ei ole selkeästi tunnistettavissa sen kaupallinen tarkoitus. Piilomainonta on kiellettyä.
Suoramarkkinointi on kyseessä silloin, kun yritys kohdistaa mainonnan tietylle vastaanottajalle esimerkiksi nimellä osoittaen eli henkilötietojen perusteella.
.
Sponsorointisopimus on sponsorin ja esim. koulun tai oppilaitoksen välinen yhteistyösopimus, jossa sovitaan sponsoroinnin sisällöstä ja ehdoista.
Sponsorointi tarkoittaa sellaista sponsoroinnin kohteen rahoitusta tai muuta taloudellista tukemista, jonka tarkoituksena on tuen antajan, tuotteiden tai palveluiden myynnin tai nimen tunnettuuden edistäminen. Sponsoroitujen ohjelmien alussa tai lopussa on esitettävä selvästi sponsorin nimi tai tunnus.
Spämmäys on mainossisällön jakamista sähköpostilla, eli sähköpostiviestintää, joka ei perustu asiakassuhteeseen.
Tuotesijoittelu tarkoittaa tuotteen, palvelun tai tavaramerkin sijoittamista audiovisuaaliseen ohjelmaan vastiketta vastaan. Katsojille on selkeästi kerrottava, että ohjelmassa on tuotesijoittelua.
Käsitteistä enemmän:
Aikakauslehtien liiton käytännesäännöt mainonnan tunnistettavuudesta (pdf)
Mainonta, sponsorointi, tuotesijoittelu (Viestintävirasto)
Natiivimainonnan opas
Hyödyllinen mobiilimainonnan sanasto (pdf, IAB Finland, Mobiilityöryhmä)
Hyödyllinen sosiaalisen median sanasto (pdf, IAB Finland, Mobiilityöryhmä)