Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2013
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2013/27.5.2013-kkvn-lausunto-yhdenvertaisuuslainsaadannon-uudistaminen/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2013

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistaminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
27.5.2013

Lausunto oikeusministeriölle

Olette pyytänyt lausuntoa luonnoksesta yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamista koskevaksi hallituksen esitykseksi.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston puolesta lausunnon antava kuluttaja-asiamies keskittyy lausunnossaan yksityisten elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien välisiin suhteisiin sekä kuluttaja-asiamiehen toimivaltaan.

Perusoikeuksien toteutuminen yksityisten välisissä suhteissa

Kuluttaja-asiamies katsoo, että ehdotettu yhdenvertaisuuslain soveltamis­alan laajennus on tärkeä kuluttajien aseman turvaamiseksi. E rityisesti am­mat­timaiseen tuot­teiden ja palvelujen tarjon­taan liittyvän syrjinnän ar­vioin­­nin laajen­taminen ja kaikkien perustuslain 6 §:ssä todettujen syrjin­tä­perusteiden huomioi­minen kiellettyjen syrjintäperusteiden luettelossa ovat merkittäviä peri­aatteellisia parannuksia kuluttajien kannalta.

Lainuudistus edistää perusoikeuksien horisontaalista sovel­letta­vuutta ja vi­­ran­omaisten mahdollisuuksia turvata perusoi­keuksien toteutumista myös yksityisten toimijoiden välisissä suhteissa.

Ehdotetulla tavalla uudistettuna yhdenvertaisuuslainsäädäntö vahvistaisi sitä tulkinta-apua, jota jo nyt yhdenvertaisuuslaista ja sen esitöistä on saa­­tavissa kuluttaja-asiamiehen omaan toimintaan yhdenvertaisuuden edis­tä­­misessä kuluttajansuojalain kautta.

Kuluttaja-asiamiehen rooli yhdenvertaisuuden toteuttajana

Kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on valvoa yhdenvertaisuuden toteutumista kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön kautta. Ehdotetussa yhden­ver­taisuuslain 3 §:ssä on huomioitu se, että kuluttajansuojalain 2 luvun 2 §:n hyvän tavan vastaisen markkinoinnin kielto on syrjinnän kieltoon liittyvä sään­nös.

Tämän lisäksi kuluttaja-asiamiehen valvottavana on kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n kohtuuttomien sopimusehtojen kielto. Kohtuuttomien sopimus­ehtojen kiellolla on tulkinnallinen yhteys syrjinnän kieltoon.

Vakiintuneiden yleisten oppien mukaan lainvastainen sopimusehto on kuluttajien kannalta kohtuuton. Kuluttaja-asiamies onkin toiminnassaan tarkastellut syrjintää myös sopimusehtosääntelyn näkökulmasta ja tulkinnut kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:ää siten, että kohtuuttomia ovat esimerkiksi sellaiset yritysten käyttämät vakioehdot, jotka asettavat tietyn kuluttaja­ryh­män muita huonompaan asemaan jonkin syrjintäperusteen, esimerkiksi iän tai vakaumuksen, perusteella ilman oikeuttamisperustetta.

Kuluttajansuojalain 3 luvun 1 §:n soveltamisessa kuluttaja-asiamies on läh­te­nyt siitä, että kohtuullisiksi katsottavia toimia tulee ar­vioida tiukemmin kri­tee­rein erityisesti sellaisten tavaroiden ja palvelujen osalta, jota ilman ku­lut­ta­ja ei todellisuudessa voi tulla nyky-yhteiskunnassa toimeen (esim. sähkö ja puhelinliittymä välttämättömyyspalveluina).

Kuluttajansuojalain 1 luvun 1 §:n mukaan lakia sovelletaan kulutus­hyö­dyk­keiden tar­­jontaan, myyntiin ja muuhun markkinointiin elinkeinonharjoittajilta ku­­lut­­tajille. Työpaikkailmoittelu ei kuulu kuluttajansuojalain soveltamisalaan. Esi­tys­luonnoksen perusteluissa 17 §:n (syrjivän työpaikkailmoittelun kielto) koh­dalla oleva viittaus hyvän tavan vastaiseen markkinoinnin kieltoon on tä­män vuoksi harhaanjohtava.

Kuluttaja-asiamiehen ja yhdenvertaisuusvaltuutetun yhteistyö ja työnjako

Esitysluonnoksessa ei ole erikseen tarkasteltu kuluttaja-asiamiehen val­von­ta­työn suhdetta ehdotetun yhdenvertaisuusvaltuutetun toimivaltaan. Tästä syystä kuluttaja-asiamies tulkitsee, ettei uudistus ai­heuta muutoksia ny­kyi­seen vähemmistövaltuutetun ja kuluttaja-asia­mie­hen keskinäiseen työn­ja­koon.

Kuluttaja-asiamies toteaa, että ehdotettu yhdenvertaisuusvaltuutetun val­­­­von­­­ta­teh­tävän laajentuminen tavaroiden ja palvelujen yksityisessä tar­­­­jonnassa on periaatteellisesti merkittävä. Muutoksen toteuttamisen yh­­teydessä tulisi har­kita, olisiko syytä todeta tarkemmin lain tasolla tai sen perusteluissa yhdenvertaisuusvaltuutetun ja muiden valvonta­viran­omais­­ten kes­ki­näisestä työnjaosta ja yhteistyöstä.


Päivitetty 14.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 14.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV