Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2016
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2016/valtioneuvoston-kirjelma-komission-ehdotukseksi-siirrettavyysasetuksesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2016

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi verkkosisältöpalvelujen rajat ylittävän siirrettävyyden varmistamisesta sisämarkkinoilla

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle 14.3.2016

Diaarinumero KKV/257/03.03/2016

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kannattaa komission tavoitetta parantaaverkko­sisältöjen rajat ylittävää siirrettävyyttä. Kuluttajien tulee saada käyttää lail­lisesti hankkimiaan sisältöjä myös matkustaessaan kotimaastaan toiseen EU-maahan. Ehdotuksessa on painotettu kuluttajien mahdolli­suutta käyttää asuinvaltioonsa suunnattuja sisältöjä myös oleskellessaan toisessa EU-maassa. Ehdotuksella on käytännön merkitystä suomalaisten kuluttajien kannalta, sillä suoratoistopalveluja (esim. Spotify) käyttää lähes 1,5 miljoonaa suomalaista. Kuukausimaksullisia, verkon kautta katsottavissa olevia tv-palveluja käyttää 900 000 suomalaista. Netti-tv –lähetyksiä katsoo 66 % suomalaisista (lähde: opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 9.3.2016; Taloustutkimuksen syksyllä 2015 tekemä tutkimus).

Ehdotus on ensimmäinen komission digitaalisten sisämarkkinoiden strategiassa ilmaistuista toimenpiteistä, joilla komissio aikoo puuttua geoblokkaukseen eli perusteettomiin maarajoituksiin.

Komission ehdotus ei kokonaan poistaisi maa­rajoi­tuksia. Sama palveluntarjoaja voisi edelleen tarjota eri jäsenmaissa erilaista palvelusisältöä. Maarajoitukset ovat tyypillisiä erityisesti audiovisuaalisten sisältöjen (elokuvat, tv-sarjat) tarjonnassa – kaikkia sisältöjä ei ole saatavana kaikissa maissa tai sisällöt tulevat tarjolle eri aikaan. Geoblokkausta käytetään myös musiikin suoratoistopalveluissa, pilvipalveluissa ja tietokoneohjelmien ja –pelien digitaalisessa jakelussa (lähde: VNK:n/ETLAn selvitys maarajoitusten vaikutuksista suomalaisiin yrityksiin ja kuluttajiin 21.12.2015). VNK:n/ETLAn selvityksen mukaan esimerkiksi MTV3:n Katsomon, Nelonen Ruudun ja YLE Areenan käytettävyys Suomen ulkopuolella oli tutkimuksessa tarkasteluissa maissa joko rajoitettu tai täysin estetty, eli palveluissa havaittiin käytettävän geoblokkausta laajasti.

On myönteistä, jos suomalaisten kuluttajien Suomesta hankkimat palvelut ja sisällöt olisivat jatkossa käytettävissä toiseen EU-maahan matkustettaessa tai toisessa EU-maassa muutoin tilapäisesti oleskeltaessa. Tämä saattaisi myös vähentää ei-laillisten palvelujen houkuttelevuutta kuluttajien silmissä (vertaisverkoissa jaossa olevat sisällöt/piratismi; maarajoitusten ja sopimusehtojen kiertäminen VPN-yhteyttä käyttämällä).

KKV pitää kuluttajansuojan kannalta puutteena sitä, että palvelun laadun takaa­minen jää palveluntarjoajan harkinnan varaan. Komission ehdotuksessa ei edellytetä, että verkkosisältöpalveluiden tarjoaja toteuttaisi toimenpiteitä, jolla varmistetaan palveluiden tarjonnan laatu tilaajan asuinmaan ulkopuo­lella. Digitaalisen ja tietoverkoissa välitettävän palvelun laatu riippuu käytännössä pitkälti siitä, millaista verkkoa ja yhteyttä kuluttaja käyttää sen vastaanottoon. Näiltä osin laadun varmistaminen on palveluntarjoajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Kuluttajaoikeusdirektiivin mukaan palveluntarjoajalla on kuitenkin tiedonantovelvollisuus digitaalisen palvelun toimivuudesta ja yhteentoimivuudesta. Komission valmisteltavana on myös digitaalisten sisältöjen säädösehdotus, jossa ehdotetaan virhevastuu­sään­nöksiä (lisätietoja U 25/2015 vp). Nyt käsiteltävänä olevan ehdotuksen mukaan palveluntarjoaja voisi kuitenkin halutessaan nimenomaisesti sitoutua takaamaan palvelun laadun kuluttajalle; tällainen sitoumus sitoisi palveluntarjoajaa.

Ilmaispalvelujen sisällyttäminen säädöksen alaan on kuluttajien kannalta myön­teistä. Kun tavoitteena on palvelukokemuksen säilyminen asuinvaltion tasoisena, myös ilmaispalvelujen rajat ylittävällä toimivuudella on merkitystä kuluttajille, jotka ovat tottuneet tällaisia palveluja käyttämään.

KKV ei kannata tilapäiselle oleskelulle säädettäväksi aikarajaa. Jos tilapäiselle oleskelulle säädettäisiin täsmällinen aika, palveluntarjoaja olisi velvollinen valvomaan kuluttajan oleskelua ulkomailla. Tämä lisäisi kuluttajien kannalta riskiä yksityisyyden loukkauksista ja palveluntarjoajan kannalta hallinnollista taakkaa. Voisi harkita, pitäisikö tilapäisen oleskelun käsite määritellä ehdotuksessa. Tällä hetkellä tilapäisen oleskelun kriteeri on ehdotettu jätettävän tarkentuvaksi oikeuskäy­tän­nössä.

Komission ehdotuksen mukaan asetusta sovellettaisiin taannehtivasti kaikkiin, myös ennen sen voimaantuloa tehtyihin sopimuksiin. KKV kannattaa opetus- ja kulttuuriministeriön näkemystä siitä, että 1 vuoden siirtymäaika olisi riittävä. Digitaalisen talouden kehittymisen ja kuluttajien odotusten kannalta kahden vuoden siirtymäaika olisi kohtuuttoman pitkä. Oikeudenhaltijoiden ja palve­lun­tar­joajien kannalta taas komission ehdottama kuuden kuukauden siirtymä­aika on tiukka ottaen huomioon se, että yritykset, eli teleoperaattorit ja muut palveluntarjoajat, joutuvat tarkistamaan ja muuttamaan kuluttajasopimustensa ehdot. Asetuksesta todennäköisesti seuraa yrityksille myös tarve muokata verkkokauppojensa ja digitaalisten palvelujensa toiminnallisuuksia.

Ehdotuksella voi mahdollisesti olla vaikutusta kuluttajasopimusten hintoja nostavasti, jos siitä aiheutuu epäselvyyttä lisensiointimarkkinoille tai jos palveluntarjoajat joutuvat maksamaan oikeudenhaltijoille tekijänoikeuksista jatkossa enemmän. Asia on pyritty ratkaisemaan komission ehdotuksessa olettamasäännöksellä, jonka mukaan sisältöjen käytön katsotaan tapahtuvan kuluttajan asuinvaltiossa, vaikka kuluttaja tosiasiallisesti käyttääkin palvelua muualla kuin kotimaassaan (4 artikla).  Palveluntarjoajille (esim. teleoperaattorit) saattaa myös aiheutua välittömiä kustannuksia palvelujensa toiminnallisuuksien tarkastamisesta ja mahdollisesta palvelun laadun takaamisesta. Kuluttajanäkökulmasta pelkona on, että kohonneet kustannukset allokoidaan kuluttajasopimusten hintoihin. Ehdotuksen taloudellisia vaikutuksia kuluttajiin on kuitenkin mahdotonta ennakoida. Todettakoon, että valtioneuvoston kirjelmässä U 3/2016 vp. palveluntarjoajille aiheutuvat taloudelliset vaikutukset on arvioitu suhteellisen vähäisiksi (s. 4–5). Tällöin myöskään painetta kuluttajasopimusten hintojen nostamiseen ei pitäisi olla.


Päivitetty 17.3.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.3.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV