Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 1998
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/1998/16.11.1998-terveydenhuollon-oikeusturvakeskuksen-ulkopuolisen-asiantuntijaelimenperustaminen/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 1998

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen ulkopuolisen asiantuntijaelimen perustaminen psykoterapiakoulutuksen alueelle

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston aloite opetusministeriölle 16.11.1998

Dnro 998/71/1998

Asian vireilletulo

Kilpailuvirasto on saanut toimenpidepyynnön sekä yhteydenottoja, joiden mukaan psykoterapeuttien koulutukseen liittyvillä kysymyksillä ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen päätöksillä on elinkeinonharjoittamiseen ja alan palveluntuottajien väliseen kilpailuun rajoittavia vaikutuksia. Ryhmätyö ry, joka on vuodesta 1974 toteuttanut psykoterapiakoulutusta kouluttamalla psykoterapeutteja, lähetti 24.7.1998 Kilpailuvirastolle selvityspyynnön, josta ilmeni seuraavaa:

Terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevat laki ja asetus, joissa nimetään 17 terveydenhuollon laillistettavaa ammattia ja 21 ammattihenkilön ammattinimikettä, tulivat voimaan vuoden 1994 heinäkuussa. Lain mukaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskus ohjaa ja valvoo terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen mukaan psykoterapeutti on nimikesuojattu ammattihenkilön ammattinimike, johon johtavasta koulutuksesta on säädetty mainitussa asetuksessa. Psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeuden edellytyksenä on asetuksen mukaan vaativan erityistason psykoterapiakoulutus, vähintään kolmivuotinen yhtenäinen erityistason psykoterapiakoulutus, joka vastaa vähintään 200 tuntia teoreettista koulutusta ja riittävästi työnohjausta sekä omakohtaista psykoterapiaa, tai muu vastaava koulutus.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun lain mukaan virasto voi käyttää asiantuntijoita päätöstyöskentelyssään. Toimenpidepyynnön mukaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskus käyttää asiantuntijoina ja lausunnonantajina sellaisia henkilöitä, joiden taustalla olevien koulutusjärjestöjen järjestämä koulutus on hyväksytty ammattinimikkeen käyttöön oikeuttavaksi.

Ratkaisu- ja voimavarasuuntautuneiden menetelmien edistämisyhdistys RATKES ry on puolestaan esittänyt, että yhdistyksen edustamaa lyhytkestoista terapiaa ei Terveydenhuollon oikeusturvakeskus hyväksy pitkäkestoisen terapian tavoin psykoterapeuttinimikkeen käyttöön oikeuttavaksi koulutukseksi. Käytännössä hakemuksen hyväksymisen ratkaisee Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen käyttämä asiantuntijaryhmä, joka koostuu pelkästään pitkän terapian linjan edustajista eli perinteisen koulutuksen saaneista henkilöistä.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen käyttämiä asiantuntijoita epäillään siten jääveiksi ja heidän puolueettomuutensa asetetaan kyseenalaiseksi.

Kilpailuongelmat

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammatinharjoittamista koskeva lainsäädäntö saattaa sinänsä tarpeettomasti rajoittaa kilpailua ja johtaa tehottomuuteen. Laillistamismenettelyn vuoksi ainoastaan laillistetut ammattihenkilöt saavat yksinoikeudella harjoittaa laillistuksen piirissä olevaa toimintaa toisen palveluksessa tai itsenäisenä ammatinharjoittajana. Voimassa olevassa järjestelmässä vaadittava Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen hyväksyntä rajoittaa alalla toimivien ammatinharjoittajien kilpailua ja palveluja käyttävän asiakkaan valinnanvapautta. Kansaneläkelaitos tukee psykoterapiaa vaikeavammaisten lääkinnällisenä kuntoutuksena sekä harkinnanvaraisena kuntoutuksena lähinnä yksilö- ja ryhmäterapiana. Kansaneläkelaitoksen tukemaa terapiaa on voinut antaa psykiatrian erikoislääkäri tai muu riittävän terapiakoulutuksen saanut ammattihenkilö.

Lainmuutoksen jälkeen Kansaneläkelaitos on edellyttänyt, että sen tukemaa terapiaa antavalla terapeutilla on Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen hyväksymä koulutus ja oikeus käyttää nimikesuojattua psykoterapeutin ammattinimikettä.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lausunto

Kilpailuvirasto pyysi asiasta lausunnon Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta, jonka 5.10.1998 antamasta liitteenä olevasta lausunnosta ilmenee, ettei Suomessa ole virallista tutkintoon johtavaa psykoterapiakoulutusta, vaan koulutus on ammatillisen perus- ja jatkokoulutuksen jälkeen tapahtuvaa täydentävää koulutusta, jota antavat pääasiassa yksityiset yritykset.

Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun asetuksen, jonka piiriin kuuluu muun muassa psykoterapeutin ammattinimike, soveltamisessa on esiintynyt ongelmia. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on asetuksen pääasiallinen soveltaja, mutta koulutuksen kehittämistoiminta ei kuulu viraston toimialaan. Psykoterapia-alaa koskevista aikaisemmista selvityksistä, joihin lausunnossa viitataan, ei ole ollut riittävää apua ratkaisemaan sitä, onko kussakin tapauksessa esitetty psykoterapiakoulutus hyväksyttävää vai ei. Tämän vuoksi Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksella on ollut apunaan psykoterapia-asiantuntijaryhmä linjaamassa ratkaisuja ja käsittelemässä yksittäisiä hakemuksia. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on sittemmin luopunut asiantuntijaryhmän käytöstä. Lausunnon mukaan psykoterapia-alan asiantuntijat ovat pitäneet epäkohtana sitä, että vaikka Suomessa on säädetty psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeudesta asetuksella, maassamme ei ole tällä hetkellä mitään alan asiantuntijajärjestelmää, joka ottaisi kantaa koko psykoterapiakysymykseen ja nimenomaan uusiin koulutusmuotoihin.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen mukaan tarvittaisiin potilaan hoitomahdollisuuksia lisäävän kilpailun edistämiseksi viraston ulkopuolinen asiantuntijaelin, joka voisi huolehtia psykoterapiakoulutuksen kehittämisestä sekä arvioida ja ohjata olemassa olevia psykoterapiakoulutuksia.

Aloite

Kilpailuvirasto katsoo nykyisen terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön saattavan tarpeettomasti estää alalle pääsyä, rajoittaa kilpailua ja aiheuttaa tehottomuutta. Kilpailuvirasto pitää kuitenkin tärkeänä, että nyt esitettyyn psykoterapiapalveluja tarjoavien ammatinharjoittajien tasapuolisten kilpailuedellytysten ongelmaan puututaan, jotta nykyjärjestelmässä voidaan edistää potilaan hoitomahdollisuuksia lisäävää kilpailua psykoterapeuttipalveluissa. Asiantuntijaelimen perustaminen parantaisi osaltaan myös psykoterapiapalvelujen laatua ja potilasturvallisuutta.

Kilpailuvirasto esittää, että opetusministeriö selvittäisi mahdollisuudet perustaa Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta riippumaton asiantuntijaelin kehittämään psykoterapiakoulutusta sekä arvioimaan ja ohjaamaan tällä hetkellä olemassa olevia psykoterapiakoulutuksia.

Kilpailuvirasto pyytää opetusministeriöltä kannanottoa psykoterapeuttien koulutukseen liittyvään aloitteeseensa 31.12.1998 mennessä.


Päivitetty 18.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV