Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2003
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2003/30.9.2003-energiamarkkinoiden-kohtuullisuusvalvontaa-uudistavan-tyoryhman-valiraportti/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2003

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Energiamarkkinoiden kohtuullisuusvalvontaa uudistavan työryhmän väliraportti

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto kauppa- ja teollisuusministeriölle 30.9.2003

Dnro 479/72/2003

Kilpailuvirasto antoi 14.8.2003 Kauppa- ja teollisuusministeriölle lausunnon energiamarkkinoiden kohtuullisuusvalvontaa uudistavan työryhmän väliraportista. Kauppa- ja teollisuusministeriö lähetti 25.8.2003 päivätyssä kirjeessään väliraportista annettujen lausuntojen yhteenvedot. Erityisesti energia-alan toimialajärjestöjen lausunnoissa esitettyjen näkökantojen vuoksi Kilpailuvirasto haluaa lausua asiasta vielä seuraavan.

Toimialajärjestöt esittävät, että valvontajakson tulisi olla vähintään 5 tai 8 vuotta. Tältä osin Kilpailuvirasto viittaa edellisessä lausunnossa esittämäänsä ja toteaa, että mikäli valvontajakso määritellään liian pitkäksi se saattaa aiheuttaa ongelmia kohtuullisuusvalvonnassa.

Energia-alan Keskusliitto, Sähköenergialiitto ja Helsingin Energia esittivät lausunnoissaan, että työryhmän tulisi selvittää hintavertailuihin perustuvaa valvontamallia tarkemmin. Kilpailuvirasto toteaa, että yksi kilpailuoikeudellisessa arvioinnissa käytetty tapa selvittää hinnoittelun kohtuullisuutta on verrata yrityksen hinnoittelua muiden saman alan yritysten hinnoitteluun samasta tai vastaavasta hyödykkeestä kotimaassa tai ulkomailla. Keskeinen kriteeri tässä vertailussa on se, että tarkastelun kohteena tulee olla vertailukelpoisilla kilpailluilla markkinoilla toimivien yritysten hinnat. Verkkopalveluliiketoiminta on luonteeltaan luonnollinen, Suomessa lakisäänteinen, monopoli. Kilpailuviraston tiedossa ei ole kotimaisia tai ulkomaisia yrityksiä, jotka toimisivat kilpailluilla sähkö- tai maakaasuverkkopalveluiden markkinoilla. Hintavertailu ei tässä tapauksessa ole oikea tapa arvioida luonnollisen monopolin hinnoittelun kohtuullisuutta.

Hintavertailun käyttäminen monopoliliiketoiminnan hinnoittelun kohtuullisen valvonnassa johtaisi luultavasti siihen, että suomalaisten yritysten perimiä hintoja vertailtaisiin toisiinsa. Tästä olisi seurauksena se, että toimiala eli yritykset itse oman hinnoittelunsa kautta määrittelisivät sallitun hinnoittelun tason.

On ymmärrettävää, että energiatoimialan intressissä on saada määritellä oma hintatasonsa tai vaatia mahdollisuutta osallistua alan tariffimetodologian kehittämiseen. On kuitenkin selvää, ettei toimiala voi itse määritellä kohtuullisuusvalvonnan sääntöjä, vaan tämä tehtävä kuuluu lainsäätäjille sekä sähkö- ja kaasumarkkinalaissa määritellyille viranomaisille.


Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV