Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2006/12.5.2006-pienimuotoisen-sahkontuotannon-verkkoon-paasyn-helpottaminen/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Pienimuotoisen sähköntuotannon verkkoon pääsyn helpottaminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto kauppa- ja teollisuusministeriölle 12.5.2006

Dnro 372/72/2006

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa esityksestä, jolla pienimuotoisen sähköntuotannon verkkoon pääsyä helpotettaisiin.

Hallituksen energia- ja ilmastopoliittisessa selonteossa todetaan, että yhdistetyn sähkön ja lämmön tuotannon edistämiseksi sekä biopolttoaineiden ja uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämiseksi pienvoimalaitosten verkkoon liittymistä helpotetaan energiamarkkinoiden sääntelyä kehittämällä. Selonteon mukaan tästä aiheutuvat kustannukset huomioidaan muiden sähkönkäyttäjien tariffeissa.

Tähän liittyen kauppa- ja teollisuusministeriön ja Energiamarkkinaviraston yhteisenä virkatyönä on valmisteltu ehdotukset pienimuotoisen sähkön tuotannon verkkoon pääsyn helpottamisesta. Käytännössä keskeiset ehdotukset toteutettaisiin lisäämällä sähkömarkkinalakiin tuotannon siirtotariffeja jakeluverkossa koskeva uusi 14 b §. Lainkohdassa todettaisiin, että maksuun, joka peritään sähkön tuotantolaitosten liittämisestä jakeluverkkoon, ei saa sisällyttää sähköverkon vahvistamisesta aiheutuvia kustannuksia. Nämä kustannukset olisivat jakeluverkonhaltijan kehittämisvelvollisuuden piiriin kuuluvia kustannuksia, jotka katettaisiin yleisesti siirtomaksuissa. Lisäksi todettaisiin, että jakeluverkossa sähkön tuotannolta veloitettavilla siirtomaksuilla tulee kattaa suhteellisesti pienempi osuus sähköverkon kustannuksista kuin sähkön kulutukselta perittävillä siirtomaksuilla. Perusteluissa todetaan, että vaikutus sähkönkäyttäjien siirtomaksuihin olisi vähäinen: koska jakeluverkossa kulutus on tuotantoa selvästi suurempi, kulutuksen siirtomaksujen mahdollinen korotustarve jäänee selvästi alle yhden prosentin.

Tarkempia säännöksiä asiasta annettaisiin lisäksi valtioneuvoston asetuksella. Asetuksella muun muassa säädettäisiin, että jakeluverkonhaltijan yksittäiseltä tuotannolta veloittama siirtomaksu ei saisi ylittää keskimäärin 0,07 senttiä/kilowattitunti vuodessa. Näin voitaisiin todennäköisesti varmistaa, että ainakaan siirtomaksut eivät muodosta minkään jakeluverkon alueella merkittävää estettä pienimuotoiselle sähköntuotannolle. Yläraja olisi samansuuruinen, jonka luonnos tuotannon kantaverkkomaksujen harmonisointia koskevaksi EU:n komission päätökseksi määrittää Pohjoismaiden muodostamalle markkina-alueelle tuotannon kantaverkkomaksun ylärajaksi.

Kilpailuvirasto kiittää mahdollisuudesta lausunnon antamiseen. Ehdotuksen tavoitteena on pienimuotoisen tuotannon rakentaminen jakeluverkkojen alueella tasavertaiseksi vaihtoehdoksi muun kantaverkkoon liitetyn tuotannon kanssa. Lisäksi tavoitteena on saattaa pienimuotoinen tuotanto tasavertaiseen asemaan riippumatta siitä, minkä jakeluverkon alueella tuotanto sijaitsee. Ehdotuksen perustelujen mukaan esityksellä ei ole merkittäviä kansantaloudellisia vaikutuksia. Osalla kuluttajista sähkön siirtohinnat voivat hieman nousta, mutta sähkön keskimääräisen kokonaishinnan ei pitäisi kasvaa. Kilpailuvirastolla ei ole huomautettavaa ehdotuksen sisällöstä, minkä vuoksi virasto ei näe tarpeelliseksi yksityiskohtaisemman lausunnon antamista.


Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV