Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2006/25.4.2006-kaupallisia-tavarankuljetuksia-ja-maantieliikenteen-liikenneyrittajakoulutusta-koskevan-lainsaadannon-uudistaminen/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Kaupallisia tavarankuljetuksia ja maantieliikenteen liikenneyrittäjäkoulutusta koskevan lainsäädännön uudistaminen (HE 24/2006)

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle 25.4.2006

Dnro 348/72/2006

Kilpailuvirasto on antanut tavaraliikennelainsäädännön uudistamisesta lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle 12.1.2005 (Dnro 1072/72/04). Tässä lausunnossa keskitytään tärkeimpiin viimevuotisessa lausunnossa esitettyihin kannanottoihin ja arvioidaan, miten viraston lausunto on otettu huomioon uudistusta edelleen valmisteltaessa.

Kuljetustoiminnan luvanvaraisuus

Liikenne- ja viestintäministeriön aikaisemman ehdotuksen mukaan lupavelvollisuudesta olisi vapautettu liikennetraktoreilla harjoitettava liikenne ja maa- ja metsätalouden, eläin- ja kalatalouden sekä sosiaalialan palveluiden sivuelinkeinona tehdyt paikalliset kuljetukset. Niinikään olisi vapautettu tienpitoon liittyvät kuljetukset, joiden on käytännössä vakiintuneesti katsottu liittyvän muuhun kuin kuljetustoimintaan ja joihin ei ole vaadittu liikennelupaa. Ilman lupaa olisivat edelleen olleet sallittuja myös henkilöautokuljetukset, joiden osalta lupavelvollisuuden rajana oleva ajoneuvon painoraja oli tarkoitus nostaa nykyisestä 1700 kilosta 2000 kiloon.

Kilpailuvirasto kannatti näitä uudistuksia, mutta totesi samalla, että viraston mielestä luvanvaraisuudesta pitäisi vapauttaa myös pakettiautokuljetukset ja muutkin sellaiset paikalliset kuljetukset, joilla ei ole vaikutusta kuljetusmarkkinoihin yleisemmin. Tällaisia ovat esimerkiksi muun elinkeinotoiminnan sivutoimintoina pidettävät lyhytmatkaiset kuljetukset, joiden sääntelyä oltiin tuolloin ja ollaan tässäkin esityksessä muuttamassa täysin päinvastaiseen suuntaan: vuonna 2001 lupavelvollisuusraja pudotettiin 50 %:sta 30 %:iin urakasta tai työkokonaisuudesta ja nyt lupavelvollisuutta aiotaan laajentaa säätämällä tavaran kuormaaminen ja purkaminen laskettavaksi mukaan kuljetusosuuteen. Myönteistä lopullisessa uudistusehdotuksessa sen sijaan on, että lupavelvollisuuden painoraja nostettaisiin 2400 kiloon. Kilpailuvirasto yhtyy hallituksen esityksen toteamukseen, että ehdotettu uusi painoraja mahdollistaa nykyistä paremmin vertailun ja valinnan eri automerkkien välillä ja kohtelee tasapuolisesti Suomeen tuotavia pakettiautomerkkejä.

Kilpailuvirasto pitää myönteisenä myös sitä, että hallituksen esityksessä tunnustetaan paine elinkeinotoiminnan yhteydessä suoritettavien esimerkiksi kotihoidon kuljetusten ja laajemminkin elinkeinotoimintaan liittyvien tavarankuljetusten vapauttamiseen lupavelvollisuudesta. Sallittujen kuljetusten laajentaminen ja tarkentaminen muihinkin kuin lakiehdotuksessa erikseen mainittuihin työurakoihin ja muihin työkokonaisuuksiin, maa-, metsä-, eläin- ja kalatalouteen, kotihoidon palveluihin sekä tien- ja kadunpitoon liittyviin kuljetuksiin jää kuitenkin hieman epäselväksi.

Kilpailuvirasto kiinnitti jo aikaisemmassa lausunnossaan huomiota lakiluonnoksen 7 §:n muotoiluun, jonka mukaan lupaa ei tarvittaisi suoritettaessa kunnan, kuntayhtymän tai kuntakonserniin kuuluvan yhteisön järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyviä kuljetuksia sen hallinnassa olevilla ajoneuvoilla. Virasto totesi, että kun vastaavia palveluita tuottavat muutkin toimijat, mm. valtio, kolmannen sektorin yhteisöt ja yksityiset palvelujentuottajat, lupavelvollisuudesta vapautumisen pitäisi määräytyä ao. toiminnan tai kuljetettavien tavaroiden luonteen eikä järjestäjätahon perusteella. Tällä perusteella virasto esittää, että ao. lainkohta muotoiltaisiin seuraavaksi:

Lupaa ei tarvita suoritettaessa:


9) sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyvää kuljetusta kunnan, kuntayhtymän, kuntayhtymään kuuluvan yhteisön tai muun näitä palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

Liikenneyrittäjäkoulutuksen pakollisuus ja luvanvaraisuus

Ammattiinpääsydirektiivin mukaan ammatillisen pätevyyden edellytyksenä oleva tietojen hallinta osoitetaan suorittamalla viranomaisen järjestämä kirjallinen koe, joka voi olla muodoltaan monivalintakoe. Vaikka direktiivillä ei rajoitetakaan jäsenvaltioiden oikeutta järjestää hakijoille ammatillista pätevyyttä koskevaan kokeeseen valmentavaa pakollista koulutusta, Kilpailuvirasto esittää harkittavaksi, voitaisiinko tavaraliikenteen harjoittajien ammattitaito meilläkin turvata pakollisten kurssien ja niiden kontrolloinnin sijasta Ajoneuvohallintokeskuksen järjestämällä kokeella.

Myönteistä ehdotuksessa on, että liikenneyrittäjäkoulutuksen lupaharkinnassa siirryttäisiin tarveharkinnasta oikeusharkintaan ja luvan saamisen aineellisista edellytyksistä säädettäisiin laissa.


Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV