Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2003
  • YK - hyväksytyt
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2003/sellaisenaan-hyvaksytyt-yrityskaupat/756812003/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2003
  • YK - hyväksytyt

Ratkaisut

  • Ratkaisut kilpailuasioissa
  • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
  • Vireillä olevat yrityskaupat
  • Ratkaisuhaku

Yrityskaupan hyväksyminen

Kuuntele
Päivämäärä: 25.9.2003
Diaarinumero: 756/81/03

Osapuolet

Le Menu Holding Oy / Noiron liiketoiminta

Asian vireilletulo

Le Menu Holding Oy (jäljempänä Le Menu) on 4.9.2003 ilmoittanut Kilpailuvirastolle kilpailunrajoituslain (303/98) 3 a luvun yrityskauppasäännösten mukaisesti yritysjärjestelyn, jossa se hankkii Noiron liiketoiminnan (jäljempänä Noiro). Osana yritysjärjestelyä Le Menu hankkii myös Alnitak Oy:n, Karkone Oy:n sekä Noiro Polska Sp. Z.o.o:n osakekannat. Le Menu on perustettu kyseessä olevan yritysjärjestelyn yhteydessä ja siinä käyttää määräysvaltaa CapMan Oyj:n (jäljempänä CapMan) hallinnoimat/neuvomat rahastot.

Osapuolet ja niiden harjoittama liiketoiminta

CapMan on pohjoismainen pääomasijoittaja, joka on erikoistunut keskisuuriin yritysjärjestelyihin (buyout) eri teollisuuden aloilla, teknologiasijoituksiin tietotekniikka- ja telekommunikaatioaloilla sekä sijoituksiin life science (terveydenhuollon) -toimialalla. Le Menun toimialana on itse tai omistamiensa yhtiöiden kautta harjoittaa pesuaineiden maahantuontia ja markkinointia ja sen nimi tullaan myöhemmin muuttamaan Noiro Oy:ksi.

Noiro kehittää, valmistaa ja markkinoi kosmetiikka- ja kampaamotuotteita, henkilökohtaisen hygienian päivittäistuotteita sekä suurtalouksien hygieniatuotteita. Noiron tuotemerkkejä ovat ihonhoito- ja kosmetiikkasarja Lumene, päivittäiseen hygieniaan tarkoitettu tuotesarja Herbina, selektiivisen kosmetiikan sarja Nanoel ja kampaamotuotesarja Cutrin. Farmos-ryhmässään Noiro kehittää, valmistaa ja markkinoi pesu-, puhdistus- ja desinfiointiaineita sekä teollisuuskemikaaleja ammattikäyttöön teollisuudelle ja laitoksille. Kyseiseen tuoteryhmään kuuluu myös sairaalahygienian tuoteperhe Erisan. Karkone Oy harjoittaa kiinteistöjen, teollisuuden ja ulkoalueiden tekniseen puhtaanapitoon käytettävien koneiden ja konejärjestelmien markkinointia, niihin liittyvää ylläpitopalvelua sekä teknistä puhtaanapitoa ja ympäristöasioita edistäviä asiantuntijapalveluita. Alnitak Oy on ilmoittajan mukaan holding-yhtiö, joka ei viimeksi päättyneen tilikauden aikana ole harjoittanut liiketoimintaa.

Kilpailuoikeudellinen arviointi

CapManin -yritysryhmän kilpailunrajoituslain mukainen liikevaihto vuonna 2001 oli [1–2][1] miljardia euroa ja kaupan kohteen Noiron liikevaihto vuodelta 2002 noin 135 miljoonaa euroa. Koska kilpailunrajoituslaissa määritellyt liikevaihtorajat ylittyvät ja hankinnan kohde harjoittaa liiketoimintaa Suomessa, järjestely kuuluu kilpailunrajoituslain yrityskauppasäännösten soveltamisalaan.

Ilmoittajan mukaan CapManin yritysryhmään kuuluvat kohdeyritykset eivät toimi Noiron kanssa samoilla markkinoilla Suomessa. Ilmoittajan mukaan Noiron harjoittama liiketoiminta voidaan jakaa kosmetiikka- ja kampaamotuotteiden markkinoihin, päivittäishygieniatuotteiden markkinoihin sekä laitos- ja teollisuushygieniatuotteiden markkinoihin. Yrityskaupan osapuolten mukaan relevantit maantieteelliset markkinat ovat Suomen markkinoita laajemmat, ilmoitusvelvollisen näkemyksen mukaan jopa maailmanlaajuiset. Ilmoittajan mukaan Noiron markkinaosuus Suomessa kaikilla edellä mainituilla markkinasegmenteillä on alle 35 %.

Kilpailuviraston arvion mukaan asian ratkaisun kannalta ei ole tarpeellista määritellä relevantteja tuotemarkkinoita ja maantieteellisiä markkinoita täsmällisesti, koska yrityskauppa ei aiheuta merkittäviä kilpailuongelmia minkään ajateltavissa olevan määrittelyn mukaisilla markkinoilla. Myöskään Kilpailuviraston kuulemat markkinaosapuolet eivät ole ilmoittaneet, että yrityskaupalla olisi kilpailun kannalta haitallisia vaikutuksia.

Ratkaisu

Kilpailuvirasto hyväksyy yrityskaupan, jossa Le Menu Holding Oy hankkii Noiron liiketoiminnan. Kilpailuviraston arvion mukaan yrityskauppa ei kilpailunrajoituslain 11 d §:n mukaisella tavalla synnytä tai vahvista sellaista määräävää markkina-asemaa, jonka seurauksena kilpailu merkittävästi estyy Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.

Sovelletut säännökset

Kilpailunrajoituslaki (303/1998) 11, 11 a, 11 b ja 11 d §.

Muutoksenhaku

Kilpailuviraston tässä asiassa antamaan päätökseen saa hakea muutosta markkinaoikeudelta kilpailunrajoituksista annetun lain 21 §:n mukaan siinä järjestyksessä kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.


[1] Hakasulkeisiin merkityissä kodissa tarkka tieto on poistettu liikesalaisuutena.

Päivitetty 20.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 20.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV