Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2013
  • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2013/Kuluttaja-asiamiehen-ratkaisut/kokeilueran-tilaaminen-postikulujen-hintaan-tilauksen-todellinen-kesto-ja-hinta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2013
  • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut

Ratkaisut

  • Ratkaisut kilpailuasioissa
  • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
  • Vireillä olevat yrityskaupat
  • Ratkaisuhaku

Laihdutustuotteen kokeiluerän tilaaminen postikulujen hintaan, tilauksen todellinen kesto ja hinta

Kuuntele
Päivämäärä: 18.9.2013
Diaarinumero: 725/04.05.00/2013

Osapuolet

Health Care Payment

Tiivistelmä

Health Care Payment oli markkinoinut kuluttajille laihdutustuotteen tervetuliaispakkausta postikulujen hintaan. Tilauksen kustannukset olivat kuitenkin huomattavasti suuremmat, sillä tilaus sisälsi kokeiluerän lisäksi muita tuotetoimituksia ja johti kuluttajaa sitovan sopimuksen syntyyn. Markkinointi oli sopimatonta ja harhaanjohtavaa.

Sovelletut säännökset

Kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §, 6 §, 7 §
Valtioneuvoston asetus kuluttajien kannalta sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja asiakassuhteissa 1 §,
Kuluttajansuojalain 6 luvun 13 §



Asiasanat

Etämyynti, Harhaanjohtavuus, Hinnan ilmoittaminen, Markkinointi, Verkkokauppa

Harhaanjohtava markkinointi

Health Care Payment oli markkinoinut kuluttajille laihdutustuotteen tervetuliaispakkausta postikulujen hintaan. Tilauksen teon jälkeen oli käynyt ilmi, että tilauksen kustannukset olivatkin huomattavasti suuremmat, sillä tilaus sisälsi kokeiluerän lisäksi muita tuotetoimituksia.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n mukaan markkinoinnissa ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja kulutushyödykkeen hinnasta tai sen määräytymisen perusteista. Valtioneuvoston asetuksen kuluttajien kannalta sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja asiakassuhteissa mukaan harhaanjohtavana pidetään kulutushyödykkeen luonnehtimista sanalla ilmainen tai maksuton taikka muulla vastaavalla tavalla, jos kuluttajan on maksettava muuta kuin markkinointiin vastaamisesta, kulutushyödykkeen noutamisesta tai sen toimittamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut.

Markkinointia, jossa tuotteen hinnan väitettiin koostuvan pelkistä postikuluista, vaikka tosiasiassa kuluttajan oli maksettava lisälähetyksestä syntyvät ilmoitettua huomattavasti suuremmat kulut, oli pidettävä kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n vastaisena harhaanjohtavana markkinointina. Kyseinen tervetuliaispakkauksen markkinointi oli kiellettyä kuluttajansuojalain 2 luvun 1 §:n nojalla.

Olennaisten tietojen antaminen

Tilauksen sisältö ja kokonaiskustannukset ilmenivät vain sopimusehdoista, jotka oli sijoitettu erillisen linkin taakse. Lisäksi lähetyksen normaalihinta mainittiin tilauksenteon lopussa sivun alalaidassa harmaalla pienellä tekstillä, joka erottui sivun valkoiselta pohjalta huonosti. Kyseinen teksti oli myös muotoiltu siten, että kuluttajan oli vaikea ymmärtää sen merkitystä. Tekstin mukaan ”summa veloitetaan tililtä sopimuksen mukaan ellei muuta ole sovittu”, minkä jälkeen kerrottiin tuotteen normaalihinta. Vaikka kuluttaja olisi huomannut kyseisen tekstin, voi hän perustellusti ymmärtää, ettei markkinoidun tervetuliaispaketin tilaajan tarvinnut maksaa mainittua normaalihintaa.

Tilausta koskevat olennaiset tiedot esitettiin tavalla, joka kuluttajan oli mahdollista sivuuttaa täysin tilausta tehdessään. Lisäksi sopimusehdot olivat saatavilla vain englanniksi, vaikka itse mainokset olivat suomeksi. Näin ollen kuluttajat eivät välttämättä ymmärtäneet ehtojen sisältöä, vaikka olivat pyrkineet tutustumaan niihin.

Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:ssä kielletään olennaisten tietojen antamatta jättäminen markkinoinnissa. Menettelyä, jossa elinkeinonharjoittaja ei selvällä, oikea-aikaisella ja ymmärrettävällä tavalla antanut tilauksentekoon liittyviä olennaisia tietoja, kuten tilauksen täsmällistä sisältöä ja kokonaishintaa, oli pidettävä kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n vastaisena.

Verkkokauppaa Suomessa harjoittavan yrityksen on noudatettava myös kuluttajansuojalain 6 luvun etämyyntisäännöksiä. Kuluttajansuojalain 6 luvun 13 §:ssä edellytetään antamaan selkeästi ja ymmärrettävästi tiedot mm. kulutushyödykkeen hinnasta, toimitusta ja sopimuksen täyttämistä koskevista ehdoista sekä sopimuksen vähimmäisehdoista.

Health Care Paymentin sähköisestä tilauskanavasta ei ilmennyt yllä mainittuja ennakkotietoja lain vaatimalla tavalla. Näin ollen yrityksen etämyyntimenettelyjä oli pidettävä myös kuluttajansuojalain 6 luvun 13 §:n vastaisina.

Päivitetty 13.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 13.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV