Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Hemförsäljning
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/hemforsaljning/angerratt-vid-hemforsaljning/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Köp, försäljning och avtal
  • Hemförsäljning
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
    • Avtal
    • Att häva ett köp
    • Garanti
    • Uppgift om tvistlösningsorgan
    • Näthandel, postorder- och telefonförsäljning (Distansförsäljning)
    • Åldringar
    • Barnet som konsument
    • Bedrägerier
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Hemförsäljning
      • Förhandsuppgifter vid hemförsäljning
      • Ångerrätt vid hemförsäljning
      • Returnering av varan och återbetalning av dess pris
    • Avgiftsbelagd kundservice
    • Television
    • Kanalpaket
    • Bostadsköp
    • Att hyra en bostad
    • Byggandet och renovering
    • Elavtal
    • Sotning
    • Avtal om gymmedlemskap
    • Presenter och presentkort
    • Konkurser
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Ångerrätt vid hemförsäljning

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Vid hemförsäljning har merparten av varorna en ångerrätt på 14 dagar, under vilken konsumenten kan ångra köpet utan särskild orsak. 

Beräkningen av ångerfristen på 14 dagar och ångerrätten beror på om köpet gäller en vara eller ett tjänsteavtal.

Ett blandavtal som omfattar både en vara och en tjänst ska bedömas utifrån dess verkliga huvudsyfte. Ett avtal ska anses som ett handelsavtal med vara om huvudsyftet med avtalet är att överlåta äganderätten till en vara och värdet på varan är relativt sett större än arbetets andel, t.ex. ett avtal om köp av köksinredning inklusive montering.

Varor

Ångerfristen på 14 dagar räknas från det att varan eller det sista varupartiet har mottagits. Om det gäller regelbunden leverans av varor, räknas ångerfristen på 14 dagar från mottagningen av den första leveransen.

Ångerfristen förlängs om företaget inte har underrättat konsumenten i förhandsinformationen om villkor, tidsfrister och förfaringssätt vid ångerrätt. Förlängd tidsfrist för ångerrätten.

Ångerrätt finns dock inte i vissa i lag fastställda situationer, om inte något annat har avtalats separat. Ångerrätt finns till exempel inte då:

  • avtalet gäller en vara som tillverkas eller anpassas efter konsumentens krav eller för att klart motsvara personliga behov, t.ex. en vara som är graverad eller märkt med ett namn. Förlusten av ångerrätt gäller inte produkter som motsvarar standardvara och vars variation konsumenten endast kan påverka i liten utsträckning.

    Vid bedömningen av förlusten av ångerrätt kan man beakta hur den varierade produkten kan säljas vidare. Om produkten inte kan säljas vidare utan betydande förluster, har konsumenten inte ångerrätt.

  • avtalet gäller en vara som snabbt kan förfaras eller föråldras eller som till sin natur efter leveransen absolut har blandats upp (t.ex. ett lass mull som redan har bretts ut på marken)

  • varans förpackning har brutits och varan av hälsomässiga eller hygieniska orsaker inte kan returneras

Tjänsteavtal

Ångerfristen på 14 dagar räknas från det datum när tjänsteavtalet tecknades.

Utförandet av tjänsten kan påbörjas efter att bekräftelsen har levererats före utgången av ångerfristen, om konsumenten uttryckligen gjort en sådan begäran.

Ångerrätten kan utnyttjas trots att tjänsten på konsumentens begäran har påbörjats innan ångerfristen har upphört.

  • Om utförandet av tjänsten har påbörjats under ångerfristen och konsumenten ångrar tjänsten, ska konsumenten betala en skälig ersättning till näringsidkaren för de prestationer som ingår i avtalet. Ersättningen beräknas som en relativ andel av det totala priset enligt avtalet.

  • Om näringsidkaren under ångerfristen har påbörjat avtalsbaserade prestationer utan uttrycklig begäran av konsumenten eller utan att informera konsumenten, är konsumenten inte skyldig att betala för en tjänst som utförts helt eller delvis under ångerfristen.

Ångerfristen förlängs om företaget inte har underrättat konsumenten i förhandsinformationen om villkor, tidsfrister och förfaringssätt vid ångerrätt. Förlängd tidsfrist för ångerrätten.

Konsumenten har inte ångerrätt om tjänsten har utförts i sin helhet på konsumenten uttryckliga begäran och konsumenten har informerats om att ångerrätt saknas i ett sådant fall.

Till exempel ett avtal som gäller tvätt av fönster eller renovering av en lägenhet har inte ångerrätt, om tjänsten har utförts i sin helhet på konsumenten uttryckliga begäran och konsumenten har informerats om att ångerrätt saknas i ett sådant fall.

Att annullera ett hemförsäljningsköp

Konsumenten har rätt att ångra ett hemförsäljningsköp utan att ange orsak. Enbart returnering av varan anses dock inte längre vara tillräckligt, utan annulleringen av köpet ska meddelas säljaren på en ångerblankett eller på något annat entydigt sätt, till exempel per e-post.

Det är på säljarens ansvarar att till konsumenten ge en ångerblankett och övriga anvisningar om hur köpet annulleras i samband med förhandsuppgifterna innan avtalet ingås.

Förlängning av ångerfristen

Om näringsidkaren har underlåtit att ge konsumenten information om eventuella villkor, tidsfrister och tillvägagångssätt för ångerrätten, upphör ångerfristen 12 månader efter utgången av den normala ångerfristen. Om näringsidkaren rättar till bristen under denna tid upphör ångerfristen 14 dagar efter den dag då konsumenten mottog informationen.

Om ångerrätt saknas eller om ångerfristen har löpt ut

Utgångspunkten är att avtalen binder båda parterna. I en situation där ångerrätt saknas eller om ångerfristen har löpt ut och köparen bryter mot avtalet genom att återkalla varan eller beställningen av tjänsten före överlåtelsen, har säljaren dock inte rätt att hålla sig till avtalet och kräva att köparen betalar köpepriset. Däremot har säljaren rätt till ersättning för den skada som orsakas för säljaren.


Nyckelord: Annulleringsrätt, Avbeställning, Distansförsäljning, Hemförsäljning
Uppdaterad 7.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn

Rådgivning

  • Till konsumenter
  • Till företag
Uppdaterad 7.7.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV