Bytes- och returrätt

Felfria varor som har köpts i en affär har ingen bytes- och returrätt som grundar sig på lagen. Många affärer erbjuder ändå frivilligt bytes- och returrätt. Vid näthandel har däremot merparten av varorna en ångerrätt på 14 dagar, under vilken köpet kan ångras utan särskild orsak.

En köpt vara kan bytas eller returneras endast om

  • företaget har meddelat att varan kan bytas eller returneras. Att ge köparen bytes- eller returrätt är frivilligt för affären, så den kan fastställa villkoren för retur och byte, till exempel 8 eller 30 dagars returrätt. Affären kan också kräva att köparen uppvisar kvittot, om köparen har getts rätt att byta ut eller returnera varan.
  • företaget inte tillämpar frivillig bytes- eller returrätt och konsumenten är osäker på sitt köp kan han eller hon föreslå öppet köp. Vid öppet köp ger säljaren köparen rätt att returnera eller byta ut varan före ett visst datum. Om säljaren går med på öppet köp lönar det sig att skriva villkoren tydligt på kvittot.
  • det är frågan om hemförsäljning eller distansförsäljning (telefonförsäljning, postorderförsäljning, nätbutik eller tv-shop), där konsumenten har en lagstadgad 14 dagars ångerrätt. Vid distansförsäljning finns det begränsningar för ångerrätten, så det lönar sig att alltid läsa avtalsvillkoren noga.

Märk väl att samma regler gäller varor som köpts i gåva. Då du köper en gåva är det bra att försäkra sig på förhand om varan går att returnera eller byta ut.

För varor som har köpts på rea gäller samma regler som för normalprissatta produkter.