Huom! Kuluttajaviranomaiset eivät ratko yritysten välisiä riitoja. Niihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä.
Saat selvitettyä asiasi mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:
1. Etsi ensin ratkaisua tilanteeseen Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.
Toimiala- ja aihekohtaista ohjeistusta lain säännösten käytäntöön soveltamisesta:
Tiiviitä tietopaketteja kuluttajaoikeudellisista kysymyksistä:
2. Jos asia ei selviä, voit ottaa yhteyttä kuluttajaoikeusneuvojaan.
Kuluttajaoikeusneuvoja auttaa:
- tavaraa tai palvelua koskevassa kiistatilanteessa, jossa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys. Neuvonnasta saa tietoa muun muassa virheen hyvittämisestä, sopimuksista ja maksamisesta.
- kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä, jotka liittyvät markkinointia tai sopimusehtoja koskevien lakien soveltamiseen.
Kuluttajaneuvonta selvittelee ja sovittelee riitatilanteita vain kuluttajan aloitteesta, jos sovittelun edellytykset täyttyvät.
Kuluttajaneuvonta ei käsittele
- elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja. Näihin voi tiedustella toimintaohjeita edunvalvontajärjestöiltä.
- yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja. Poikkeuksia ovat asuntokauppa- ja vuokrariidat.
- taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja.
- arvopaperi- ja osakekauppoja.
- valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita.
Yhteydenotto kuluttajaneuvontaan
Saat nopeimmin yhteyden kuluttajaoikeusneuvojaan puhelimitse soittamalla numeroon 029 553 6901 (pvm/mpm, arkisin 10–15). Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille ennen kuin soitat.
Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella. Neuvoja vastaa sähköiseen yhteydenottoon viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta ja soittajana saattaa näkyä "tuntematon numero".
Jos kyseessä on matkatoimiston rekisteröintiin, raportointiin ja vakuuksiin liittyvä asia, Kilpailu- ja kuluttajaviraston Matkapakettien vakuusvalvonta -yksikkö antaa tietoa matkatoimistojen vastuista.
📱 Puheluiden hinta
Soittaminen ja jonotus KKV:n 0295-alkuisiin numeroihin maksaa lankapuhelimesta soitettuna paikallisverkkomaksun (pvm) ja matkapuhelimesta matkapuhelumaksun (mpm).
Taksa määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Aikaperusteisen maksun lisäksi operaattori voi veloittaa myös puhelun aloitusmaksun. Soittaminen ei yleensä sisälly ns. puhepaketteihin.