Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on säädetty, että koulua ja opetusta ei saa käyttää kaupallisen vaikuttamisen kanavana. Myös KKV:n ja Opetushallituksen ohje Koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten ja yhteisöjen välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi toteaa, että mainostaminen ei kuulu kouluille tai opettajille. Opettajan tai muun auktoriteetin jakamana markkinointiaineisto saa oppilaan silmissä helposti erityisen painoarvon.
Vanhemmalla on oikeus päättää siitä, minkälaisen markkinoinnin kohteeksi lapsi joutuu koulussa ja päiväkodissa. Tämän vuoksi koulujen tai päiväkotien on hankittava vanhemman suostumus, jos ne haluavat
- jakaa markkinointimateriaalia, kuten mainoksia, tuotenäytteitä tai sellaisia ilmaisjulkaisuja, jotka on rahoitettu suurelta osin mainostuotoin tai järjestää markkinointitilaisuuksia.
- tarjota ostettavaa, kuten luokkasormusten, t-paitojen tai muiden tuotteiden tilaamista
Jos yritys tukee taloudellisesti koulun tai oppilaitoksen hanketta, sponsorin tunnistavaa logoa lukuun ottamatta aineistossa ei saa esiintyä mainoslauseita tai logoja.
Jos lapsesi tuo koulusta esimerkiksi näytenumeroita ja tilauslipukkeita, johon et ole antanut lupaa tai huomaat esimerkiksi lapsesi kirjoissa yritysten mainoslauseita tai mainoskuvia, voit kertoa mielipiteesi
Koulu- ja päiväkotikuvat
Vanhemmilla ei ole koulu- ja päiväkotikuvien ostopakkoa, vaan kuvat voi palauttaa. Vanhemmille on oikeus saada etukäteen tietoa koulukuvauksen
- ajankohdasta
- kuvalajitelmasta
- hinnasta
- kuvien palautusoikeudesta
Ennakkotietojen perusteella vanhempi voi keskustella lapsensa kanssa kuvien ostamisesta tai ostamatta jättämisestä. Valokuvauksen ennakkoilmoittamismenettelyllä vanhemmat saavat etukäteen tietoa kuvauksesta, antavat kuvaukseen osallistumiseen suostumuksensa ja suostuvat ottamaan kuvat nähtäväkseen.
Jos lapsesi koulu- tai päiväkotivalokuvauksen ennakkoilmoituksessa tai palautuskäytännöissä ilmenee ongelmia,
- ilmoita asiasta rehtorille/koululle sekä valokuvaamolle.
- riitatilanteessa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Välipala-automaatit
Makeis- ja virvoitusjuoma-automaatit ovat markkinointia, joten vanhempien oikeus päättää alaikäisiin lapsiinsa kohdistuvasta markkinoinnista koskee myös välipala-automaatteja. Monesti jo automaatin ulkoasu sisältää tuotemarkkinointia.
Välipala-automaatit vaikuttavat myös lapsen ruokailutottumuksiin, jotka eivät vastaa kodin käsityksiä terveellisestä ruokavaliosta. Vanhemman on vaikea kasvattaa lapsiaan terveyttä edistäviin ruokailutottumuksiin, jos lapsille suunnatussa markkinoinnissa viestitetään samanaikaisesti päinvastaisia asenteita.
Kuluttajavirasto, Opetushallitus ja Kansanterveyslaitos suosittelevat, että kouluissa ja oppilaitoksissa
- ei ainakaan kouluaikana ole säännöllisesti myytävänä makeisia, virvoitusjuomia tai sokeroituja mehuja.
- välipala-automaattien tai kioskien pitäisi tarjota terveellisiä tuotteita.
Voit vaikuttaa lapsesi koulussa olevien automaattien tarjoamiin tuotteisiin ja aukioloaikaan ottamalla yhteyttä kouluterveydenhoitajaan/rehtoriin ja oppilaskuntaan.