Hinnan pilkkominen verkkokaupassa

Hinnan pilkkominen tarkoittaa, että verkkokaupassa mainostettuun tai ensimmäiseksi mainittuun hintaan lisätään ostoprosessin eri vaiheissa lisäkuluja, joiden maksamiselta kuluttaja ei voi välttyä, mikäli hän haluaa hankkia mainostetun tavaran tai palvelun.

Esimerkki:

Verkkokauppa mainostaa lentolippua etusivullaan edulliseen hintaan. Ostoprosessin edetessä lipun hinta kuitenkin kasvaa askel askeleelta kun siihen lisätään esimerkiksi verot, viranomais- ja lentokenttämaksut sekä valitusta maksutavasta, kuten esimerkiksi luottokortilla tai laskulla maksamisesta perittävät kustannukset.


Hinnan pilkkominen on myös sitä, että verkkokaupan ostoprosessiin on lisätty vaihe, jossa vapaaehtoiset, räätälöitävät palvelut on valittu kuluttajan puolesta valmiiksi.

Esimerkki:

Verkkokaupassa lentoyhtiö on tehnyt vapaaehtoisten, lisämaksullisten palveluiden (esimerkiksi vakuutus) oletusvalinnat valmiiksi kuluttajan puolesta. 

 

Missä hinnan pilkkomista esiintyy ja mistä kuluttaja voi sen tunnistaa?

Hinnan pilkkomista esiintyy erityisesti verkkokaupoissa, jotka myyvät lentoja, matkoja, auton vuokrausta tai lippuja erilaisiin tapahtumiin ja konsertteihin.

Kuluttaja voi tunnistaa hinnan pilkkomisen tarkkailemalla erityisesti seuraavia merkkejä:

  • verkkosivuilla ei selkeästi kerrota tuotteen tai palvelun kokonaishintaa, joka sisältää verot sekä toimitus- ja muut lisämaksut eroteltuna
  • verkkosivuilla mainitaan vain alkaen-hinta
  • valinnaisten lisäkulujen määrä kasvaa ostoprosessin kuluessa
  • se mitä lisäkuluihin sisältyy tai mihin ne liittyvät on esitetty epäselvästi
  • oletusvalinnat on tehty valmiiksi valinnaisille lisäpalveluille, jotka eivät sisälly mainostettuun hintaan

 

Hintojen pilkkominen aiheuttaa menetyksiä

Hinnan pilkkominen johtaa kuluttajia harhaan, koska kuluttajille annetaan väärä, todellista edullisempi mielikuva tavaroiden ja palveluiden hinnoista.

Kun pilkottuja hintoja käytetään, kuluttajat

  • usein mieltävät tarjouksen edullisemmaksi kuin se onkaan.
  • eivät välttämättä vertaile hintoja löytääkseen edullisimmat tuotteet.
  • eivät yhtä helposti voi vertailla hintoja, sillä hintojen pilkkominen vaikeuttaa vertailua vääristämällä hintojen edullisuudesta välittyvää kuvaa.
  • ovat taipuvaisia pitäytymään yrityksen valmiiksi tekemissä oletusvalinnoissa osin siksi, että oletusvalinta mielletään suositelluimmaksi ja siten hyväksi.
  • tekevät ostoprosessin aikana lukuisia valintoja ja samalla heitä sitoutetaan siihen mitä on tilaamassa. Lisämaksujen ilmetessä kuluttaja ei ole valmis keskeyttämään ostoprosessia, koska on jo käyttänyt aikaansa ja nähnyt vaivaa eri tietojen täyttämiseen. Monet päätyvät tekemään ostoksen, koska eivät halua aloittaa tietojen täyttämistä uudessa tilausympäristössä.

Kuluttajan mahdollisuus räätälöidä verkkokaupasta ostamansa palvelu itselleen sopivimmaksi, tulee perustua siihen, että kuluttaja itse aktiivisesti valitsee haluamansa lisäpalvelut eikä siihen, että hänen on huomattava poistaa etukäteen hänen puolestaan tehdyt valinnat, mikäli ei tahdo maksaa ylimääräisistä palveluista.

 

Mitä voit kuluttajana tehdä?

Ole valpas ja tiedosta, että harhaanjohtavaa hinnan pilkkomista esiintyy verkkokaupoissa.  Erityisesti lentoja, matkoja, auton vuokrausta ja lippuja tapahtumiin myyvissä verkkokaupoissa.

Vertaile hintoja useammalta palvelun- tai tuotteen tarjoajalta. Varaudu siihen, että hinnat voivat lopulta olla mainostettua korkeampia.

Vetäydy verkkovarausprosessista, älä tee ostosta, jos valittavaksi tulee lisämaksullisia kuluja. Katso ensin kokonaishinta ja harkitse.

Käy läpi ja poista tilauksesta oletusvalinnat lisämaksullisista palveluista, joita et tarvitse. Tarkista tilaus tarkkaan ennen kuin siirryt maksamaan.

Kerro havaitsemistasi ongelmista kuluttajaviranomaiselle. Kuluttaja-asiamies valvoo epäasiallisen hinnan pilkkomisen kieltävää lainsäädäntöä ja kuluttajien tekemät ilmoitukset ovat arvokasta tietoa lainvastaisia menettelyjä tunnistettaessa.

 


Päivitetty 25.2.2016 Tulosta

Tarjoushintaisen lentolipun lopullinen hinta saattaa kohota yllättävän korkeaksi ostoprosessin aikana erilaisten lisämaksujen ja -palvelujen myötä.