Ilmainen-sanan käyttö

Maksullisen tuotteen luonnehtiminen ilmaiseksi tai maksuttomaksi on kuluttajansuojalain nojalla kiellettyä harhaanjohtavaa markkinointia.

Kulutushyödykettä ei voi markkinoida ilmaisena tai maksuttomana, jos kuluttajan on maksettava muuta kuin tuotteen tilaamisesta, noutamisesta tai toimittamisesta aiheutuvat välttämättömät vähimmäiskulut, esim. tavanomainen postimaksu. Kyseisistä kuluista on ilmoitettava selkeästi tarjouksen yhteydessä.

Kun ilmainen-sanaa käytetään yhdistetyissä tarjouksissa, on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei markkinoinnin kokonaisvaikutelma johda harhaan. Ilmaisena markkinoitava etu ei saa hallita mainosta päätuotteen kustannuksella.

Kylkiäinen on itse päätuotteesta irrallinen kaupanpäällinen, jonka saaminen edellyttää päätuotteen ostamista (esim. osta yksi, saat toisen ilmaiseksi). Markkinoinnissa on kerrottava, millä edellytyksillä kylkiäisen saa. Jos kylkiäistä markkinoidaan ilmaisena, markkinoinnissa on ilmoitettava, mitä kuluttajan on maksettava päätuotteesta edun saadakseen. Lisäksi on otettava huomioon, että maksullisen tuotteen hintaa ei voi nostaa ilmaisena tarjottavan tuotteen kustannusten kattamiseksi eikä sitä voi korvata esimerkiksi laadullisesti huonommalla tuotteella.

  • Torstain lehden ostajalle voidaan markkinoida kahvipakettia ilmaisena, jos lehteä myydään muina päivinä samaan hintaa ilman kahvipakettia.
  • Shampoopullon markkinoinnissa voidaan käyttää ilmausta 25 % lisää ilmaiseksi, jos pullo sisältää 25 % enemmän shampoota kuin samaan hintaa tarjottava pullo.

Pakettitarjouksiin pätevät samat säännöt. Elinkeinonharjoittaja voi markkinoida esim. ilmaisia puheluita kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta, jos kuluttajan maksettaviksi tulevat kulut koko sopimuskaudelta ilmoitetaan selvästi, tarjous koskee uusia asiakkaita ja vanhat asiakkaat eivät saa kyseisiä puheluita vastikkeetta.


Päivitetty 24.2.2015 Tulosta