Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Viittomakieli
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/viittomakieli/verkkokaupasta-ostaminen/
Tietoa ja ohjeita
  • Etusivu
  • Tietoa ja ohjeita
  • Viittomakieli
  • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
  • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
  • Maksut, laskut ja perintä
  • Viat, viivästykset ja valitukset
  • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
  • Kilpailuasiat

Verkkokaupasta ostaminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn

Jos teet ostoksia internetin välityksellä, tuotevalikoimat ovat valtavat ja hinnatkin saattavat olla edulliset. Lisäksi tietokoneen välityksellä ostosten tekeminen on vaivatonta. Muista kuitenkin lukea kaikki verkkokaupan tiedot huolella ennen kuin teet tilauksen!

Seuraavassa muistilista tarkistuksia varten:

  • Selvitä tarvittavat tiedot yrityksestä. Löytyvätkö yrityksen nimi, katuosoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja tieto kotimaasta verkkosivulta? Jos ne puuttuvat, saattaa olla parempi vaihtaa yritystä.
  • Tarkista käsitteleekö yritys joustavasti asiakkaiden kysymyksiä ja valituksia. Luotettavalla yrityksellä on asiakaspalvelu, johon saa helposti yhteyttä ja jonka yhteystiedot löytyvät vaivatta.
  • Suhtaudu aina epäluuloisesti liian hyviin tarjouksiin ja "ihmetuotteisiin". Ne ovat usein huijausta.
    Huijaukset
  • Sisältääkö hinta kaikki verot ja toimituskulut? Loppusummasta voi muussa tapauksessa tulla suurempi kuin oletit.
  • Kuinka pitkä on toimitusaika? Tämä on tärkeä tieto, mikäli tarvitset tuotteen johonkin erityiseen tilaisuuteen.
  • Turvallisin tapa maksaa verkkokaupan ostoksia on luottokortti. Mikäli maksat tilauksen etukäteen tilisiirrolla, menetät mahdollisuuden pidättää maksun, jos toimitus on myöhässä. Luottokortilla maksettua maksua kuluttaja voi vaatia takaisin myös luottokorttiyhtiöltä, jos yritys on jättänyt tilauksen toimittamatta tai myyjä vaatii korkeampaa hintaa kuin alunperin oli sovittu.
  • Voidaksesi todistaa mitä olet tilannut, sinun on tulostettava tilaustiedot ja säästettävä kopiot. Säästä myös kaikki yritykseltä saamasi sähköpostit.
  • Kun ostat verkkokaupasta, sinulla on tavallisesti oikeus perua kauppa. Peruuttamisaika riippuu siitä, minkä maan lainsäädäntöä kauppaan sovelletaan. Kaupan voi joka tapauksessa peruuttaa 7 päivän sisällä. Jos haluat palauttaa tilaamiasi tietokoneohjelmia, musiikkia, videoita jne., pakkauksen sinetin on oltava ehjä. Peruuttamisoikeuteen liittyy lukuisia poikkeuksia kuten hotellivaraukset, pakettimatkatilaukset, auton vuokraus ja lentoliput.
  • Yrityksen on selkeästi ilmoitettava sinulle, minkälaisia tietoja sinusta kerätään ja mihin tarkoitukseen tietoja käytetään. Maksutiedot on aina suojattava niin, ettei kukaan pääse niihin luvattomasti käsiksi. Varmista, että sivulla, jossa kirjoitat asiakas- ja maksutietosi, käyttämäsi selainohjelma näyttää riippulukon kuvaa ja osoitekentässä näkyy https://...

Asiasanat: Verkkokauppa
Päivitetty 15.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.5.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV