Luonnonkatastrofit ja matkustajan oikeudet
Usein kysytyt kysymykset luonnonkatastrofien vaikutuksesta matkustajan oikeuksiin.
Matkapaketin ostaneet
-
Ennen matkaa tai matkan aikana voi ilmetä ennakoimattomia tapahtumia, joiden vuoksi matkustaja voi perua matkan ilman peruutuskuluja ja matkanjärjestäjä voi perua ilman vahingonkorvausvastuuta.
- Voit peruuttaa matkapaketin kuluitta ennen matkaa, jos matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä vallitsevat väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet, jotka todennäköisesti estäisivät matkan toteuttamisen sovitulla tavalla.
- Jos jo varaushetkellä olet tiennyt poikkeuksellisista olosuhteista tai olosuhteet ovat olleet ennakoitavissa, et voi peruuttaa varausta ilman kuluja. Jos olosuhteet merkittävästi pahenevat varaushetken tilanteesta, voi sinulla oikeus peruuttaa matka kuluitta.
- Voit keskeyttää matkan jo alkaneen matkan, jos matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä vallitsevat poikkeukselliset olosuhteet, jotka todennäköisesti estävät matkan jatkamisen sovitulla tavalla. Jos keskeytät matkan perustellusta syystä, olet oikeutettu saamaan palautuksena toteutumatta jääneen matkan osuuden hinnan.
Poikkeuksellisina olosuhteina voidaan pitää esimerkiksi luonnonkatastrofeja, kuten tulvia, tulivuorenpurkauksia, maanjäristyksiä, hyökyaaltoja tai laajoja maastopaloja.
- Kaikki normaalista poikkeavat olosuhteet eivät oikeuta matkan kuluttomaan peruutukseen tai keskeyttämiseen. Matkustajan tulee varautua matkakohteen vaihtuviin sääolosuhteisiin ja esimerkiksi huomattavan korkeisiinkin lämpötiloihin.
- Kuluton peruutusoikeus voi olla mahdollista esimerkiksi silloin, jos on ilmeistä, että matkustusajankohtana matkakohteessa on niin poikkeuksellisen korkea lämpötila, että matkaan sisältyviä palveluita ei voi toteuttaa sovitulla tavalla tai lämpötilasta aiheutuisi matkustajalle erityisiä terveysriskejä. Arvioinnissa voidaan huomioida myös se, mitä tietoja matkanjärjestäjä on ennen sopimuksen tekemistä antanut matkakohteen tyypillisistä lämpötiloista ja muista sääolosuhteista.
Myös matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa tai keskeyttää matka, jos poikkeukselliset olosuhteet estävät matkanjärjestäjää toteuttamasta matkaa sovitulla tavalla.
- Jos matkaa ei kohdemaan tilanteen takia ole mahdollista järjestää, matkanjärjestäjä peruu yleensä matkan itse, jolloin olet aina oikeutettu rahanpalautukseen. Matkaa ei siten yleensä ole tarpeen itse perua.
- Matkanjärjestäjän on ilmoitettava peruuttamisesta matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä ennen matkan alkamista.
Matkan peruuntumisen tai keskeytymisen uhatessa seuraa matkanjärjestäjän ja viranomaisten tiedotusta ja ota tarvittaessa yhteyttä matkanjärjestäjään.
Kuinka kauan rahanpalautuksia pitää odottaa?
Jos kyse on peruuntuneesta matkapaketista, matkanjärjestäjän on palautettava rahat takaisin ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa sopimuksen peruuttamisesta.
Lue lisää
- Voit peruuttaa matkapaketin kuluitta ennen matkaa, jos matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä vallitsevat väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet, jotka todennäköisesti estäisivät matkan toteuttamisen sovitulla tavalla.
-
Sinulla voi olla oikeus matkan kuluttomaan perumiseen, vaikka matkan perumishetkellä kohteeseen voisi vielä turvallisesti matkustaa.
Jos itse peruutat matkan matkakohteen olosuhteiden vuoksi, sinun on pystyttävä perustelemaan, miksi matkan toteutuminen sovitulla tavalla todennäköisesti vaikeutuu.
Arviosi on pohjauduttava tosiasioihin. Voit esimerkiksi tukeutua mahdollisiin viranomaistiedotteisiin ja katastrofitilanteen kehittymistä käsittelevään uutisointiin.
Esimerkiksi
- jos saatavissa olevien tietojen ja arvioiden mukaan matkaasi ei todennäköisesti voida toteuttaa maastopalojen leviämisen vuoksi ja perut matkan, voit olla oikeutettu perumaan matkan kuluitta.
- jos perut matkan varmuuden vuoksi ilman perusteltua syytä, saatat joutua maksamaan matkanjärjestäjälle matkapakettiehtojen mukaisen peruutusmaksun. Siksi ei kannata perua matkaa epätodennäköisten riskien vuoksi.
Yleensä kannattaa ensiksi odottaa tai tiedustella matkanjärjestäjän ohjeita. Jos matkan alkuun on vielä aikaa, kannattaa seurata rauhassa tilanteen kehittymistä.
Lue lisää
-
Matkapaketissa on virhe, jos matkustajalta jää saamatta jokin sovittu palvelu tai siinä on puutteita. Matkanjärjestäjän virhevastuu syntyy, vaikka virhe johtuisi poikkeuksellisista olosuhteista.
Matkanjärjestäjä vastaa vain matkapakettiin sisältyvistä palveluista. Sinulla on oikeus hinnanalennukseen, jos esimerkiksi matka-aika lyhentyy sovitusta tai majoitusjärjestelyt eivät vastaa sopimusta
Matkanjärjestäjä ei vastaa siitä, jos luonnonkatastrofi vaikeuttaa muiden matkakohteen palveluiden käyttämistä.
Koska luonnonkatastrofit ja niiden seuraukset ovat matkanjärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella, matkanjärjestäjän ei yleensä tarvitse korvata tilanteesta sinulle aiheutuvia ylimääräisiä kuluja.
Lue lisää
Lennon ostaneet
-
Jos lento luonnonkatastrofin vuoksi peruuntuu tai viivästyy merkittävästi, voit valita
- lennon perumisen kokonaan ja lipun hinnan palautuksen
tai - uudelleenreitityksen mahdollisimman nopeasti tai myöhemmin vastaavilla kuljetusehdoilla ja sinulle sopivana ajankohtana. Huomioi, että luonnonkatastrofeissa lentoyhtiöllä voi olla rajoitetut mahdollisuudet tarjota mahdollisimman pian tapahtuvaa uudelleen reititystä.
Jos valitset mahdollisimman pian tapahtuvan uudelleenreitityksen, sinulla on myös oikeus lentoyhtiön järjestämään huolenpitoon odottaessasi korvaavaa matkaa.
- Huolenpitovelvollisuuteen kuuluu esimerkiksi aterioita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan sekä majoitus, jos ylimääräinen yöpyminen on välttämätöntä. Lentoyhtiön on myös järjestettävä kuljetus majoituspaikan ja lentokentän välillä.
- Jos lentoyhtiö laiminlyö velvollisuutensa tarjota huolenpitoa ja joudut itse järjestämään sen, muista säilyttää kuitit ylimääräisistä kustannuksista ja vaadi niiden korvaamista lentoyhtiöltä. Lentoyhtiön on korvattava sinulle kohtuulliset, asianmukaiset ja välttämättömät kulut.
Jos lennon peruuntumisen syynä on luonnonkatastrofi, lentoyhtiölle ei yleensä synny korvausvastuuta.
- Lentoyhtiön ei tarvitse maksaa vakiokorvauksia tai vahingonkorvauksia, jos se pystyy osoittamaan lennon peruuntumisen johtuvan poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu.
- Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi, kun maastopalon tai tulivuorenpurkauksen takia kohteen lentokenttä on suljettu tai sen liikennöintiä on merkittävästi rajoitettu, jolloin lentoyhtiö voi joutua perumaan lennon matkakohteen olosuhteiden takia. Myös lentojen viivästykset ovat mahdollisia.
Lennon peruuntumisen ja viivästymisen uhatessa seuraa lentoyhtiön tiedotusta ja ota tarvittaessa yhteyttä lentoyhtiöön.
Kuinka kauan rahanpalautuksia pitää odottaa?
Jos kyse on omatoimisesti varatusta ja lentoyhtiön peruuttamasta lennosta ja valitset lipun hinnan palautuksen, lentoyhtiön täytyy palauttaa maksamasi hinta seitsemän päivän kuluessa.
Lue lisää
- lennon perumisen kokonaan ja lipun hinnan palautuksen
-
Yleensä sinun ei kannata itse perua lentoa, koska silloin menetät EU-asetuksen turvaamat lentomatkustajan oikeudet. EU-asetus turvaa oikeutesi muun muassa silloin, kun lentoyhtiö peruu lennon tai lento viivästyy.
Oikeutesi perua lento tai siirtää se myöhempään ajankohtaan kuluitta riippuu siitä, sallivatko kuljetusyrityksen yleiset sopimusehdot ja lippuehdot lennon perumisen tai siirtämisen toiseen ajankohtaan. Kuluttajan oikeuksista peruuttaa tai siirtää reittimatka ei ole lainsäädäntöä.
- Selvitä siis lippuasi koskevista sopimusehdoista lennon perumiseen tai vaihtamiseen liittyvät oikeutesi.
- Jos poikkeusolosuhteissa lentoyhtiön ehdot ja käytännöt johtavat kannaltasi kohtuuttomaan tilanteeseen, sinulla saattaa olla oikeus hyvitykseen lentolipun hinnasta, vaikka lipun ehdot eivät siihen oikeuttaisi. Oikeutesi hyvitykseen arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos poikkeusolosuhteet ovat olleet tiedossasi jo lennon varaushetkellä, et voi vaatia sopimuksen kohtuullistamista.
Lue lisää
Majoituksen omatoimisesti ostaneet
-
Voit peruuttaa omatoimisesti varaamasi hotellin varmuudella vain, jos majoituspaikan peruutusehdot sallivat sen.
Joissain tilanteissa peruutusehtojen kohtuullistaminen ja majoituksen hinnan osittainen palauttaminen voi olla mahdollista. Kuluton peruutus voi olla mahdollinen esimerkiksi tilanteessa, jossa hotellin palveluita on merkittävästi jouduttu rajoittamaan.
Jos matkasi uhkaa peruuntua tai keskeytyä luonnonkatastrofin vuoksi, ota yhteyttä majoituksen järjestävään yritykseen ja neuvottele mahdollisista hyvityksistä.
Lue lisää