Majoituspalvelut

Olet oikeutettu hyvitykseen, jos majoitus ei vastaa sovittua tai on muuten puutteellinen. Jos olet varannut yritykseltä majoituksen, voit ongelmatilanteissa kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen. Yksityishenkilöiden välisiä mökkivarauksia kuluttajaneuvonta ei käsittele.

Yksittäisistä majoituspalveluista, kuten hotellihuoneen tai lomamökin varaamisesta, ei ole nimenomaista lainsäädäntöä, mutta kuluttajansuoja ja kuluttajaoikeudelliset periaatteet koskevat myös niitä.

Majoituksen varaaminen

Hotelli- ja mökkimajoituksia voi varata suoraan majoitusliikkeestä tai internetin varaussivustojen kautta. Kun varaat majoituksen varaussivuston kautta, tutustu erityisen huolellisesti varausta koskeviin ehtoihin ja käytäntöihin. Kiinnitä huomiota etenkin siihen, kenen kanssa majoitussopimus syntyy ja kenen puoleen sinun tulee ongelmatilanteissa kääntyä.

Ole muutenkin huolellinen ja tarkista päivämäärien ja muiden tietojen oikeellisuus varausta tehdessäsi sekä varausvahvistuksen saatuasi. Jos huomaat varauksessasi virheitä, ole heti yhteydessä majoitusliikkeeseen tai varaussivustoon.

Varaussivustolla on vastuu järjestelmän toimivuudesta. Varaussivusto ei normaalisti vastaa itse majoituksesta, vaan siitä, että se on toiminut välitystehtävässään huolellisesti.

Näin vuokraat majoituksen turvallisesti

Majoituspalveluita tarjoavat tahot ovat yleensä luotettavia, mutta voit vähentää riskejäsi toimimalla harkiten ja selvittäen majoitusta tarjoavan tahon taustoja etukäteen.

  • Älä kiirehdi varauksen tekemisessä. Suhtaudu varauksella vuokranantajiin, jotka vaativat sinulta pikaista varauspäätöstä ja maksua.
  • Tarkista, miten avoimesti vuokranantaja kertoo itsestään ja vuokrauskohteesta esimerkiksi vuokrausilmoituksessa ja verkkosivuillaan. Jos tiedot ovat vajavaiset etkä pyynnöistä huolimatta saa lisätietoja, harkitse tarkkaan kannattaako kohdetta vuokrata.
  • Tutki, että mökki ja yritys todella ovat olemassa. Yrityksen olemassaolon saa selvitettyä esimerkiksi yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä. Mökin olemassaoloa voit selvittää esimerkiksi netin karttapalvelun avulla. Netin hakukoneilla voi myös yrittää tarkistaa, mistä kohteesta esitetyt kuvat ovat peräisin.
  • Voit tutkia muiden asiakkaiden kokemuksia majoituskohteesta tai vuokranantajasta. Netistä löytyviin asiakasarvioihin kannattaa kuitenkin suhtautua terveellä kriittisyydellä.
  • Jos mahdollista, maksa varaus luottokortilla. Ongelmatilanteissa voit vaatia rahapalautusta myös luottokorttiyhtiöltä.

Voinko perua varaukseni?

Majoituspalveluilla ei ole lakisääteistä peruutusoikeutta. Muista verkko-ostoksista tuttu 14 vuorokauden peruuttamisoikeus ei koske tietyksi ajankohdaksi sovittua hotelli- tai mökkimajoitusta. Voit normaalitilanteessa peruuttaa omatoimisesti varaamasi majoituksen vain, jos varaus- ja peruutusehdot sallivat sen.

Monet majoituspalvelut tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden varauksen peruuttamiseen tai siirtämiseen. Vaikka yritys yleensä tarjoaisi peruuttamismahdollisuuden, voi peruuttamisoikeus puuttua edullisista tarjouksista. Varauksen peruuttamisehdot myös vaihtelevat esimerkiksi määräaikojen suhteen, joten varausehdot kannattaa lukea huolella.

Joissain poikkeustilanteissa normaalien peruutusehtojen soveltaminen voi johtaa kannaltasi kohtuuttomaan tilanteeseen. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos et jonkin poikkeuksellisen tilanteen (esimerkiksi yllättävän sairastumisen tai viranomaisrajoitusten) takia pysty majoitusta lainkaan hyödyntämään. Se, johtaako ehtojen soveltaminen kohtuuttomuuteen, on tapauskohtaisesti arvioitava. Voit itse varautua yllättäviin tilanteisiin esimerkiksi huolehtimalla riittävän kattavasta vakuutusturvasta.

Mitä jos majoituksessa on puutteita? 

  • Näin ongelmat on mahdollista korjata heti. Usein asiat hoituvat suullisella reklamaatiolla, mutta jos tilannetta ei ryhdytä viipymättä korjaamaan, tee reklamaatio myös esimerkiksi sähköpostilla. Näin pystyt jälkikäteen osoittamaan, että olet ilmoittanut ongelmista ja antanut majoitusliikkeelle mahdollisuuden tilanteen korjaamiseen.

    Yrityksen tulisi korjata puutteet mahdollisimman nopeasti. Etenkin jos kohteessa on isoja puutteita, voi hyvitystapana tulla kyseeseen myös vaihto toiseen vastaavan tasoiseen huoneeseen tai mökkiin.

    Jos majoitusliike ei korjaa puutteita tai jos puute on sellainen, ettei sitä voi korjata, voidaan tilanne hyvittää virhettä vastaavalla hinnanalennuksella. Jos puute on merkittävä, voi sopimuksen purku olla mahdollista. Tietyissä tilanteissa majoitusliikkeeltä voi myös vaatia vahingonkorvausta. Mielipahasta ja harmista ei voi saada hyvitystä.

  • Huomioi, että kuluttajansuoja koskee vain kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiä sopimuksia. Jos esimerkiksi mökin vuokranantaja on yksityinen henkilö, eivät kuluttajaviranomaiset voi sinua erimielisyystilanteissa auttaa. Esimerkiksi yhtä lomamökkiä jatkuvasti vuokraavaa luonnollista henkilöä ei pidetä elinkeinonharjoittajana.

    Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu

    Huom! Puhelinpalvelu on kiinni 24.–25.4. ja se aukeaa jälleen 26.4. klo 9. Normaalisti palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.

    Asiointilomake on suljettu ti 23.4. klo 15 – pe 26.4. klo 9.

    Jos majoitusliike sijaitsee muussa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen.

    Euroopan kuluttajakeskus

    Palveluaika ma–to klo 9–12

    Euroopan kuluttajakeskus auttaa kuluttajia rajat ylittävän kaupan ongelmissa, pääteemoina matkustaminen ja verkkokauppa.