Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2013
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2013/21.10.2013-kkvn-lausunto---u-682013-vp-komission-ehdotuksesta-direktiiviksi-maksupalveluista-sisamarkkinoilla-toinen-maksupalveludirektiivi/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2013

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

U 68/2013 vp komission ehdotuksesta direktiiviksi maksupalveluista sisämarkkinoilla; toinen maksupalveludirektiivi

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
21.10.2013

Lausunto eduskunnan talousvaliokunnalle

Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää ensimmäisen maksupalveludirektiivin uudelleen tarkastelua tarpeellisena. Virasto katsoo, että useita komission muutosehdotuksia voidaan pitää kannatettavana, vaikkakin neuvotteluissa olisi tarpeen täsmentää useita kysymyksiä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kannattaa direktiivin soveltamisalan laajentamista muun muassa kaikissa valuutoissa tehtyihin maksuihin sekä kolmansiin maihin lähetettäviin maksuihin ja sieltä saapuviin maksuihin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää erityisen tärkeänä, että soveltamisalaa pyritään täsmentämään teleyritysten tarjoamien maksutyyppisten palveluiden osalta. On tärkeää, että kaikille maksupalvelujen tarjoajille asetetaan lainsäädännössä yhtenäiset velvoitteet ja oikeudet riippumatta esimerkiksi palveluntarjoajan taustasta tai muusta toiminnasta. Direktiiviehdotusta tulisi kuitenkin vielä tarkemmin arvioida neuvotteluissa.

U-kirjelmässä todetaan, että säännösten tulkinnat varmistuisivat luultavasti vasta direktiiviehdotuksen hyväksymisen jälkeen. Tätä ei voida pitää toivottavana. Direktiiviehdotuksessa pyritään täsmentämään soveltamisalaa muun muassa uudella liitännäispalvelun käsitteellä ja euromääräisillä maksutapahtuma- ja laskutuskuukausikohtaisilla rajoilla, [1]  mutta ehdotus jättää soveltamisalan edelleen epäselväksi ja lähestymistavan tarkoituksenmukaisuutta tulisi neuvotteluissa vielä arvioida.

Direktiiviehdotuksen johdanto-osan kohdassa 13 todettu ei vastaa viraston näkemystä markkinatilanteesta niiltä osin, kuin siinä viitataan kuluttajien luottamukseen operaattorilaskutukseen. Kuluttajansuojan tarve on sama riippumatta siitä, käytetäänkö maksamiseen matkapuhelinta vai jotakin muuta maksuvälinettä. Kuluttajan oikeusasemaa ei ole nykyisellään turvattu yhdenmukaisesti.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kannattaa direktiiviehdotusta oikeudetonta käyttöä ja turvallisuusvaatimuksia koskevien parannusehdotusten osalta. Asiakkaan tunnistamiseen liittyvät ehdotukset ovat myös lähtökohtaisesti kannatettavia. Ehdotuksen lopulliset vaikutukset markkinoille delegointisäännökset huomioiden ja ehdotuksen suhde muun muassa komission asetusehdotukseen sähköisestä tunnistamisesta ja luottamuspalveluista jää kuitenkin epäselväksi. Asiakasvalitusten sisäistä käsittelyä koskevan ehdotuksen tavoitteet ovat kannatettavat, mutta sääntelyssä tulee lähteä siitä, että reklamaatioihin vastataan aina mahdollisimman nopeasti.

Direktiiviehdotuksen niin kutsuttuihin kolmansiin osapuoliin liittyvät kohdat vaativat vielä jatkopohdintaa neuvotteluvaiheessa. Virasto katsoo, että kolmansiin osapuoliin liittyvässä sääntelyssä on huolehdittava siitä, että vastuusääntely on riittävää ja kattavaa. Kuluttajan asema ei voi olla heikompi niissä virhe- ja väärinkäytöstilanteissa, joissa mukana on kolmas osapuoli.

Direktiiviehdotuksella tavoitellaan kauppiaiden veloittamien lisämaksujen sääntelyn harmonisointia. On tärkeää, että vaatimus yhden yleisesti käytössä olevan maksuvälineen hyväksymisestä ilman maksutapalisää huomioidaan ja että lisämaksuilta edellytetään kustannusvastaavuutta.

Direktiiviehdotuksen 55 artiklan mukaan kauppiaan ei olisi mahdollista asettaa kortin käytöstä lisämaksua kuluttajalle ehdotetulla siirtohinta-asetuksella säänneltävien korttimaksujen osalta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto pitää kuitenkin tärkeänä, että kauppiaan olisi mahdollista myös säänneltyjen korttimaksujen osalta antaa halutessaan alennusta kuluttajalle kauppiaan näkökulmasta edullisemman maksutavan käytöstä. Mikäli näin ei olisi, kansainvälisten korttiyhtiöiden Visan ja MasterCardin ja mahdollisesti muiden korttijärjestelmien välinen kilpailu markkinoilta vähenisi, koska kauppiaalla ei olisi mahdollisuutta edistää kustannuksiltaan edullisimman maksukortin käyttöä. Samalla on kuitenkin huolehdittava, että vastuullista luotonantoa koskevat vaatimukset voidaan säilyttää. Välittömän alennuksen antaminen vain luotolla maksaville kuluttajille on kansallisen lainsäädännön [2]  mukaan kiellettyä.

 [1]  artikla 3 alakohta l.
 [2]  Kuluttajansuojalain 7 luvun 13 §.


Päivitetty 11.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 11.4.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV