Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2019
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2019/luonnos-hallituksen-esitykseksi-laeiksi-laakelain-seka-laakealan-turvallisuus--ja-kehittamiskeskuksesta-annetun-lain-muuttamisesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2019

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi lääkelain sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain muuttamisesta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle 10.9.2019

Dnro KKV/806/03.02/2019

Sosiaali- ja terveysministeriö esittää muun muassa, että lääkekorvausjärjestelmän ehdollista korvattavuutta koskevan määräaikaisen sääntelyn voimassaoloa jatketaan väliaikaisena ja muutettuna ajalle 1.1.2020–31.12.2025.

Lääkkeen korvattavuus voidaan hyväksyä ehdollisena silloin, kun kyseessä on uusi lääkehoito, johon liittyy tavanomaista suurempaa epävarmuutta. Ehdollisen korvattavuuden osana on lääkeyrityksen ja lääkkeiden hintalautakunnan solmima sisällöltään salainen sopimus, jolla lääkeyritys sitoutuu esimerkiksi palauttamaan osan myynnistä Kansaneläkelaitokselle.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) arvioi lausunnossaan esitystä yhteiskunnan kustannusten sekä lääkeyritysten kannusteiden näkökulmasta.

Lääkkeiden hintalautakunta ottaa kohtuullista tukkuhintaa vahvistaessaan huomioon lääkevalmisteen hinnat muissa Euroopan talousalueen maissa. Salaisia riskinjakosopimuksia solmittaessa lääkeyritys voi KKV:n arvion mukaan hyötyä siitä, että yhdessä maassa neuvoteltu hinta ei vaikuta hintavertailujen kautta muiden maiden hintoihin. Tällöin esimerkiksi Suomessa mahdollisesti neuvoteltua edullisempaa hintaa ei oteta huomioon muissa Euroopan maissa, joissa lääkeyrityksen myyntimäärät ja kokonaismarkkinat ovat Suomea suuremmat. Sopimuksella neuvotellut salaiset hinnat saattavat hyödyttää myös maksavaa tahoa, sillä lääkeyritys voi suostua alhaisempaan hintaan riskinjakosopimuksessa, kun hinta ei vaikuta muiden maiden hinnanmuodostukseen. Voi toki olla, että säästö lääkekorvauskustannuksista syntyy ennemminkin valtiolle maksettujen palautusmaksujen kautta eikä niinkään neuvotellun hinnan muodossa.

KKV:n arvion mukaan pitkällä aikavälillä salaisista riskinjakosopimuksista johtuva läpinäkyvyyden puute maiden välillä voi kuitenkin olla myös ongelmallista. Lääkeyritys tietää muissa maissa solmimiensa sopimusten sisällön (esim. minkä hinnan se on saanut valmisteelleen riskinjakosopimusten perusteella muissa maissa). Eri maiden hintaviranomaiset eivät kuitenkaan voi vaihtaa keskenään tietoa hinnoista tai muista sopimukseen sisältyvistä tiedoista eivätkä siis esimerkiksi tiedä, millä hinnalla lääke on otettu käyttöön muualla. Tästä johtuva tiedon epäsymmetria voi heikentää viranomaisen neuvotteluvoimaa suhteessa lääkeyrityksiin. KKV toteaa, että eri maiden viranomaisten mahdollisuuksia vaihtaa keskenään tietoja voitaisiin harkita lisättäväksi.

KKV kannattaa, että ehdollista korvattavuutta koskevaa sääntelyä jatketaan määräaikaisena ja muutettuna kokemusten kartuttamiseksi. KKV pitää myös tärkeänä, että määräaikaisen sääntelyn tuomaa lisäaikaa hyödynnetään sen arviointiin, täyttääkö ehdollinen korvattavuus ja niihin liittyvät sopimukset niille asetetut tavoitteet eli potilaille nopeamman pääsyn vaikuttavaan hoitoon ja yhteiskunnalle lääkekustannusten hallinnan.


Päivitetty 12.9.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 12.9.2019 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV