Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/2020/7.8.2020-hallituksen-esitys-matkapalveluyhdistelmien-tarjoajista-annetun-lain-valiaikaisesta-muuttamisesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • 2020

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Hallituksen esitys matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle 7.8.2020

Diaarinumero KKV/899/03.02/2020

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) lausuntoa hallituksen esitykseen matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää lausuntonaan seuraavaa:

Lakimuutoksen myötä koronapandemian vuoksi peruuntuneiden matkojen hinta korvattaisiin matkustajille valtion varoista tilanteessa, jossa matkanjärjestäjä on asetettu konkurssiin. Konkurssitilanteessa valtion varoista korvattaisiin myös matkakupongit tapauksissa, joissa matkapaketin peruutus on johtunut koronaviruspandemian aiheuttamasta tilanteesta. 
KKV haluaa ensisijaisesti kiinnittää huomiota matkapaketeista ja yhdistetyistä matkajärjestelyistä annetun direktiivin 2015/2302 (matkapakettidirektiivin) alkuperäiseen tavoitteeseen, joka on ollut kuluttajansuojan korkea taso. Komission 13.5.2020 antaman suosituksen kohdasta 18, joka perustuu direktiivin tiukkaan sananmukaiseen tulkintaan, on kuitenkin luettavissa, ettei matkapakettidirektiivin mukaista maksukyvyttömyyssuojaa (vakuuksia) voisi ulottaa koronaepidemian vuoksi peruuntuneisiin matkoihin. Koronaepidemian aikana vakuuksien käyttämisen näkökulmasta kuluttajan oikeudellinen asema muodostuu erilaiseksi riippuen siitä, onko matkanjärjestäjä peruuttanut matkan ennen yrityksen maksukyvyttömyyden toteamista vai sen jälkeen.

EU-jäsenvaltioiden lainsäädännöissä on lähtökohtaisesti erilaisia käytäntöjä mm. sen suhteen, kuuluvatko vastikkeelliset lahjakortit sekä koronaperuutuksia vastaan annetut matkakupongit vakuussuojan piiriin. Suomessa nämä lahjakortit ovat normaalisti matkanjärjestäjän maksukyvyttömyyssuojasta korvattavia. Komission suosituksessa todettiin, että myös koronaepidemian vuoksi matkustajille annettujen matkakuponkien on oltava suojassa matkanjärjestäjän maksukyvyttömyydeltä. Komission suosituksen ja jäsenvaltioiden erilaisten käytäntöjen myötä ei ole edelleenkään täysin selvää, kuinka koronaperuutusta vastaan annettu matkakuponki tulisi korvata eri tilanteissa, eikä kaikilta osin ole mahdollista varmuudella ennakoida niitä tilanteita, joissa tällainen matkakuponki saattaa jäädä suojan ulkopuolelle.   
Direktiivin sanamuoto huomioon ottaen KKV kannattaa hallituksen esityksen pääperiaatetta, jonka mukaan valtio korvaisi matkanjärjestäjän konkurssitilanteessa kuluttajien saatavat sellaisista matkapaketeista, jotka on peruttu koronaepidemian vuoksi, sekä lisäksi peruttuja matkoja vastaan annetut matkakupongit.  

Huomioitava on kuitenkin, että vaikka esitetty muutos vahvistaa yhtäältä niiden kuluttajien asemaa, joilla on koronaepidemian vuoksi matkanjärjestäjältä syntyneitä saatavia, se myös toisaalta asettaa kuluttajat eriarvoiseen asemaan.  Ehdotettu muutos koskisi ainoastaan konkurssitilanteita, jolloin muut matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetun lain 2 § 7 kohdassa tarkoitetut maksukyvyttömyystilanteet jäisivät valtion tuen ulkopuolelle. Näin ollen mm. kuluttajat, joilla olisi KKV:n päätöksellä maksukyvyttömäksi todetulta yritykseltä koronatilanteesta syntyneitä saatavia, eivät olisi samassa asemassa niiden kuluttajien kanssa, joiden matkanjärjestäjä on asetettu konkurssiin.  

Toisaalta saatavien korvaaminen maksukyvyttömyystilanteissa, joissa tarkoituksena on yritystoiminnan jatkaminen kriisin jälkeen, olisi mahdollisesti tulkittavissa suoraksi yritystueksi. Tällainen ratkaisu ei liene mahdollinen sikäli kun tukimallin toteuttamista rajoittaa se, ettei yksittäiseen toimialaan voida kohdistaa erityistä yritystukea, olkoonkin, että tavoitteena olisi matkanjärjestäjien maksukyvyttömyystilanteiden välttäminen koronapandemian aikana.  



Päivitetty 2.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 2.9.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV